Annons

Canon EOS 550D men med vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

HelliClo

Ny medlem
För många herrans år sedan fotade jag massor. Hade en EOS 500 som slit och släp och en EOS 5a som jag vårdade ömt. Idag mer än 10år senare så har jag beslutat att börja om och jag har velat i frågan om jag ska köpa en Canon 7D eller en 550D men jag tror jag har bestämt mig för 550. Jag har SMÅ händer. Gillar inte när det är tungt.

Men... ska jag ha 18-55 eller 18-135?
Det skiljer 3000kr i pris och det är egentligen inte ett problem men jag funderar lite på om jag kommer tycka 18-135 är för svag och vilja ha en ny på en gång och därmed istället borde spara dom 3000kr till att köpa något känsligare. Har en bekant som åker till Singapore efter nyår och har redan erbjudit sig att köpa glugg om jag så önskar...

Jag är lite förvirrad i detta med att det inte är fullformat ska jag erkänna, det är svårt att tänka om. Men det känns som 18-55 inte glädjer mig alls när jag tänker på siffrorna.

Jag kommer väl mest fotografera min dotter (4år) men jag vill inte stå alltför inpå henne för då blir det stirra in i kameran och jag vill hellre kunna smyga lite på henne.

Jag vill ha ett allt-i-ett objektiv som ska sitta på när kameran åker i handväskan oavsett om vi åker till lekplatsen eller barnkalaset.

Klarar man sig som bas på 18-135? Menar då altlså om jag ska ta den och sen helt enkelt köra med den kanske första året och se så jag inte tröttnar och om jag då fortsätter så kan jag köpa på mig några fasta gluggar och sen om låt säga 3-5år kanske uppgradera huset.

Hjälp mig tänka...
 
18-55 motsvarar 28-85 på din gamla kamera, 18-135 motsvarar alltså 28-200 ungefär. Ett alternativ är att välja ett paket med både 18-55 och 55-250, det borde kosta ungefär lika mycket som paketet med 18-135.
 
Jo jag har sett även den kombinationen men då kommer problemet med att bära med mig två gluggar i vardagen. Men jag tror när du räknar om att en 135 är vad jag behöver/vill ha.

Tänker jag fel ang kameran? Jag kommer inte filma (tror jag) utan är endast ute efter fotografering
 
ANNONS