Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Eizo vs BenQ

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har pc eller mac kan vara en relevant fråga då Mac, pga sin annorlunda skalningsteknik, gör sig bäst på 2,5 k eller 5k-skärmar. Typ 2560x1440 eller 5120x2880. Har för mig att rena 2k-skärmar också fungerar bra men en 27 tums 2k (1920x1080) kan vara på gränsen om man kikar riktigt nära.

Om du har pc eller mac kan vara en relevant fråga då Mac, pga sin annorlunda skalningsteknik, gör sig bäst på 2,5 k eller 5k-skärmar. Typ 2560x1440 eller 5120x2880. Har för mig att rena 2k-skärmar också fungerar bra men en 27 tums 2k (1920x1080) kan vara på gränsen om man kikar riktigt nära.
Jag kör PC, shit jag blir mer och mer förvirrad och behöver verkligen hjälp med vad man ska ha. När jag är färdigfunderad tror jag att jag tar tåget ner till Malmö och pratar med dem på Scandinavian Photo. Tack för ovärderlig respons.
/Carina

Det gäller inte längre.
Jag kör en M1 Mac i 3840x2160 med helt korrekt skala.
Fungerar även perfekt i 4k samma upplösning på en Mac Pro 2013.

Jag tycker du skall börja med att titta på Scandinavian Photos hemsida. Där finns BRA skärmar.
Du kan leka lite med olika sorteringsordningar för att hitta ngt som passar din plånbok.
Några parametrar som är viktiga.
Vilken storlek vill du ha?
Vad har du plats med? Gillar du en 32"skärm? jag gör det inte.

Vilken färgrymd skall den klara av? Srgb, ARGB...?
Färgrymd är viktigare än upplösning.

Bara genom att kunna hårdvarukalibrera så har du valt bort 6 av 23 val...

Sen skall plånboken gilla läget också.

Jag säger inte att du skall köpa hos Scandinavian Photo men det är en väldigt bra hemsida att starta på.
Själv valde jag en 27", 2,5K, 100%Argb, kalibrator följde med.
Kör den på Displayport (tror jag det heter), HDMI ger inte alltid full gamut men jag har för mig att USB-C oclså skall ge full gamut.

Har en 32 tum Benq (PD3200U). Har haft den i 3-4 år nu. En 4K skärm och är jättenöjd. Datorn innan kunde inte generera 4K. Bra bild då också men min nya kan och det blev skillnad naturligtvis.

Datorn klarar egentligen 8K men de skärmarna är än så länge för dyra för mig.

Vad datorns grafikkort kan generera för upplösning styr naturligtvis vad man väljer. I mitt fall visste jag att jag snart behöver byta dator så jag tog lite höjd för det.

Hade tidigare en mindre skärm men 32" passar mig väldigt bra. Gör mycket annat med datorn också

Garanti är väl värdefullt. 5 år är bättre än 3 års lagstadgad reklamationsrätt.
Ändå är det så att de flesta skärmarna av kvalitet håller mycket längre än så. Man ska ha otur om det händer något efter strax efter 12 månader. Så att betala extra för längre garanti är inget jag vill göra.

Eizo gör bra skärmar och har sedan länge ett bra rykte. Men det finns många alternativ som kostar betydligt mindre och kanske är "ett bättre köp"
Hur du än köper då behöver du lära dig om färgrymder, profilering eller kalibrering och annat om du använder din skärm.
Min skärm hårdvarukalibrerar jag med en separat kalibreringssensor som i sammanhanget kostar mycket lite. Visst kan det vara smidigt med inbyggd kalbrator men det är ingen "gamechanger"

När du kommer till butiken så kommer du förmodligen tycka att alla skärmarna visar bra färger och skärpa.
Jag har full förståelse för ditt huvudbry.
Tänk "Good enough" vid valet och att bra grejor måste inte vara dyra.

USB-C 3.1+, HDMI 2.0 och Displayport 1.4 ska väl alla klara 10 bitars färg och 4K upplösning?!
Inte enligt standarden.
Den kan det ofta men inte alltid.
HDMI 2 stryper hellre gamut än upplösning.
Finns lite videos på nätet som förklarar fenomenet.

Displayport - ja
USB-C - tror jag är ett ja men jag har inte behövt bry mig för att kolla efter information om det eftersom jag använder Displayport.

Jag tycker du skall börja med att titta på Scandinavian Photos hemsida. Där finns BRA skärmar.
Du kan leka lite med olika sorteringsordningar för att hitta ngt som passar din plånbok.
Några parametrar som är viktiga.
Vilken storlek vill du ha?
Vad har du plats med? Gillar du en 32"skärm? jag gör det inte.

Vilken färgrymd skall den klara av? Srgb, ARGB...?
Färgrymd är viktigare än upplösning.

Bara genom att kunna hårdvarukalibrera så har du valt bort 6 av 23 val...

Sen skall plånboken gilla läget också.

Jag säger inte att du skall köpa hos Scandinavian Photo men det är en väldigt bra hemsida att starta på.
Själv valde jag en 27", 2,5K, 100%Argb, kalibrator följde med.
Kör den på Displayport (tror jag det heter), HDMI ger inte alltid full gamut men jag har för mig att USB-C oclså skall ge full gamut.
27 skärm blir bäst, ska när det blir läge och jag har pengarna färdigsparade (har hälften) åka ner till Malmö, har en smärtgräns på 20-23k ännu hellre under 20 men vi får se.

ANNONS
Götaplatsens Foto