Jag har haft skärmar från både BenQ och Eizo. Dels en BenQ SW2700PT som köptes 2016 och som ersattes av en Eizo CG2700X 2025.
Jag har varit nöjd med bägge skärmarna. Det är dock en tydlig skillnad mellan dem, Eizon spelar i en högre division på alla punkter. (kanske lite orättvist att jämföra en 10 år gammal skärm med Eizos senaste?)
En stor fördel med den inbyggda och automatiska självkalibreringen i både Eizo CG2700S och CG2700X är att skärmens inställningar hålls uppdaterade utan att man behöver tänka på det. Man väljer själv hur ofta en kalibrering skall göras och den kommer sedan automatisk att uppdateras enligt det valda intervallet. För att inte störa användaren så görs en sådan kalibrering endast när skärmen inte används aktivt. När jag tittar i loggarna för min Eizo-skärm så ser jag att den uppdaterade kalibreringen tidigare idag, något jag inte hade noterat innan jag tittade aktivt tittade efter.
Manuell kalibrering med en extern sensor är inga konstigheter men en betydligt mer omständlig process. Det medförde att min gamla skärm, BenQ SW2700PT, inte blev kalibrerad särskilt ofta. (kanske 20 gånger på 9 år)
Det går bra att ansluta Eizo-skärm både via DisplayPort och USB-C. Notera dock att om man vill använda DisplayPort så måste man komplettera med en USB-anslutning för att kalibreringen skall fungera, processen initieras av skärmen som kommunicerar med datorn via USB. Använder man istället USB-C så behövs det inte någon ytterlligare anslutning.
Om du väljer en skärm utan inbyggd kalibrering så tillkommer ett antal tusenlappar för kalibratorn. Själv så noterade jag att Eizo flera år i rad hade kraftiga rabatt-kampanjer inför varje halvårskifte. Genom att vänta på nästa kampanj så sparade jag drygt 15% när jag köpte min Eizo-skärm i november förra året.