Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

AFJ

Aktiv medlem
Magnus, har du hört några rykten om hur pass bra kameran har sålt hittills i Sverige? Globalt?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Magnus, har du hört några rykten om hur pass bra kameran har sålt hittills i Sverige? Globalt?
"Vi säljer allt vi får in" är det jag hört från Canon Sverige. De verkade mycket nöjda.''

Jag tror att det är mer kritiskt hur kameran säljer om ett år. Sony A7R II har kunnat hålla priset upp efter ett helt år och verkar fortfarande sälja bra.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Äntligen fick även jag min :)
Götaplatsens Foto i Göteborg har eventuellt 1 exemplar över. Utifall någon är på jakt efter en.
/ Johan
 

Bengf

Aktiv medlem
jag vet att i Sverige har DN eller om det var SvD köpt upp ett stort antal hus

själv fick jag mitt första hus för nån månad sen och det andra huset för nån vecka sen, så visst levereras det ut prylar
Va fins det så många fotografer kvar där, jag tycker det skrivs om neddragningar, med ett lite fåtal fotografer kvar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Va fins det så många fotografer kvar där, jag tycker det skrivs om neddragningar, med ett lite fåtal fotografer kvar.
Visserligen har 5D Mark III varit mycket populär bland landets pressfotografer, men det finns långt fler frilansfotografer. Och bland frilansarna har 5D-serien blivit mycket mycket vanlig.
 

Bengf

Aktiv medlem
Visserligen har 5D Mark III varit mycket populär bland landets pressfotografer, men det finns långt fler frilansfotografer. Och bland frilansarna har 5D-serien blivit mycket mycket vanlig.
Jo det är bra, MKII var populär så objektiven har dom så klart kvar, bara naturligt att fortsätta liksom, blir inte lika nödvändigt att öka på objektivskåpet när man redan kostat på sig en hel del genom åren, förutom om den allt mera avancerade autofokusen eventuellt kräver nyare objektiv för att hänga med vid sport och så. Och givetvis den viktiga servicen att inte förglömma.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Det var DN. De köpte 10 stycken.
Just DN är ju det lysande undantaget vad det gäller att satsa på sina fotografer.
Tidningen går med vinst, och de satsar på kvalité.
jasså var det bara 10 hus, trodde det var fler.

EN sak som jag inte gillar med nya 5D jmf med 6D är att den drar mer batterier.
Kan inte säga exakt hur mycket men det är så att jag märker det.
Uppskattningsvis om jag får gissa typ 20-25% snabbare tar ett batteri slut jmf med 6D.
Nu är det inte alls dåligt för ett batteri räcker ganska länge ändå men det är en skillnad.
Märker också när batteri ikonen börjar blinka rött så är det snabbt att man får byta innan det är stendött. Beror kanske på att det sitter ett mer kraftfullt chip i denna kameran?

En annan sak som också är sämre än med 6D är att när kameran gått ned i viloläge om man nu ställt in det efter en viss tid så tar det LITE för lång tid från det att man trycker på någon knapp, exv avtryckaren tills kameran vaknar till liv och displayen där bak tänds. Sån liten irriterade småsak. :)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Minneskort och 4k filmning

Ni som har 5DIV och filmat 4k. Vilket minneskort har ni använt?

Enligt den här sidan som testat en mängd minneskort på 5DIV och 4k, så fungerar både CF och SD om dom är tillräckligt snabba (tex CF Sandisk Extreme Pro och SD Sandisk Extreme Pro UHS-I):
http://alikgriffin.com/best-memory-card-canon-5d-iv

Men på dPreview (https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-5d-mark-iv/12) skriver dom bla: "And you'll probably want to use a CF card since even the fastest SD cards (with 30MB/s 'U3' ratings) can't be depended on to keep up (the camera will let you use them but may suddenly announce that it's stopped recording)."
Låter som man inte kan använda SD kort för 4k-filming.
På sista sidan under Conclusion skriver dom också under nackdelar: "•4K/30p video requires CF card"

Enligt dPreview fyller man ett 64GB minneskort med 17 minuter film. Det blir ca 62MB/s.

Men enligt första länken har SD Sandisk Extreme Pro UHS-I 73MB/s i skrivhastighet så det BORDE ju räcka?

Cyberphoto skriver: "Angående minneskort så är 5D Mark IV tyvärr inte fullt kompatibel med snabbare SD-kort än UHS-I, men verkar endast gälla filmning i 4K där kameran stänger av filminspelningen efter några sekunder med UHS-II minneskort. 4K-filmning kräver alltså SD-kort med UHS-I eller CF-kort med UDMA/UDMA7 samt skrivhastighet på minst 65MB/s."

Så, ni som har 5DIV, har ni kunnat filma 4k med ett SD-kort, och i så fall med vilket?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ni som har 5DIV och filmat 4k. Vilket minneskort har ni använt?

Enligt den här sidan som testat en mängd minneskort på 5DIV och 4k, så fungerar både CF och SD om dom är tillräckligt snabba (tex CF Sandisk Extreme Pro och SD Sandisk Extreme Pro UHS-I):
http://alikgriffin.com/best-memory-card-canon-5d-iv

Men på dPreview (https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-5d-mark-iv/12) skriver dom bla: "And you'll probably want to use a CF card since even the fastest SD cards (with 30MB/s 'U3' ratings) can't be depended on to keep up (the camera will let you use them but may suddenly announce that it's stopped recording)."
Låter som man inte kan använda SD kort för 4k-filming.
På sista sidan under Conclusion skriver dom också under nackdelar: "•4K/30p video requires CF card"

Enligt dPreview fyller man ett 64GB minneskort med 17 minuter film. Det blir ca 62MB/s.

Men enligt första länken har SD Sandisk Extreme Pro UHS-I 73MB/s i skrivhastighet så det BORDE ju räcka?

Cyberphoto skriver: "Angående minneskort så är 5D Mark IV tyvärr inte fullt kompatibel med snabbare SD-kort än UHS-I, men verkar endast gälla filmning i 4K där kameran stänger av filminspelningen efter några sekunder med UHS-II minneskort. 4K-filmning kräver alltså SD-kort med UHS-I eller CF-kort med UDMA/UDMA7 samt skrivhastighet på minst 65MB/s."

Så, ni som har 5DIV, har ni kunnat filma 4k med ett SD-kort, och i så fall med vilket?
Jag förstår inte varför Cyberphoto snackar om UHS-II-kort. 5D Mark IV är inte UHS-II-kompatibel. UHS-II-korten har fler kontakter, så det krävs en annan kortplats för att dra nytta av de korten.

U3-korten är lite luriga. Den angivna hastigheten är inte max utan minimum. För filmning är minimihastigheten viktigast, för stillbild är maxhastigheten viktigast. Om ett kort tillfälligt sjunker under en viss hastighet vid filmning kan det blir avbrott.

Jag har kört SanDisk Extreme och Extreme Pro SD-kort på ca 90-95 MB/s utan problem.
 
Senast ändrad:

Alve Henricson

Aktiv medlem
Jag har kört SanDisk Extreme och Extreme Pro på ca 90-95 MB/s utan problem.
Jag är absolut ingen expert på detta, men kan berätta att jag kört en Lexar Professional 1000x 150 MB/s i en månad nu och det fungerar OK. Ibland hade jag velat att det fungerade snabbare men det får duga. Som reserv/andra kort har jag haft ett gammalt CF SanDisk Extreme 60 MB/s som tagit över när SD-kortet varit fullt. Har inte märkt någon skillnad när kameran bytt kort vilket jag egentligen borde ha gjort.
OBS: jag filmar inte, "bara" foto.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag är absolut ingen expert på detta, men kan berätta att jag kört en Lexar Professional 1000x 150 MB/s i en månad nu och det fungerar OK.
Men nu pratar du om CF-kort väl?

Jag har kört samma kort utan problem. Jag är dock inte säker på att kameran utnyttjar CF-korten fullt ut. Har inte hunnit testa detta.

Ibland hade jag velat att det fungerade snabbare men det får duga.
Det går inte att göra snabbare CF-kort än 167 MB/s. Nästa steg är CFast-kort. Så vill du få det snabbare så är det själva kameran som måste konstrueras om.

Som reserv/andra kort har jag haft ett gammalt CF SanDisk Extreme 60 MB/s som tagit över när SD-kortet varit fullt. Har inte märkt någon skillnad när kameran bytt kort vilket jag egentligen borde ha gjort.
OBS: jag filmar inte, "bara" foto.
Det tyder kanske på att Mark IV inte utnyttjar de snabbaste korten fullt ut.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Men nu pratar du om CF-kort väl?
Nej, som huvudkort har jag använt SD den senaste månaden (Lexar Minneskort Secure Digital 64GB SDXC 150MB/s 1000x Class 10 UHS-II Professional), köpte det när jag hämtade ut kameran. Den långsammare CF har jag kvar sen tidigare.

Anledningen till att jag valt använda det storleksmässigt mindre kortet som huvudkort beror på att jag kan sticka in kortet direkt i min lilla bärbara dator när jag tankar över bilder. Det ska vara lätt att tanka över 2000 bilder om dagen utan att behöva ta fram kortläsare ;)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nej, som huvudkort har jag använt SD den senaste månaden (Lexar Minneskort Secure Digital 64GB SDXC 150MB/s 1000x Class 10 UHS-II Professional), köpte det när jag hämtade ut kameran.
Mark IV har inte den fysiska förutsättningen för att utnyttja snabbheten i ett UHS-II-kort eftersom det krävs ett kortfack med extra UHS-II-kontakter. UHS-I med 90-95 MB/s borde räcka för att maxa kameran.

Naturligtvis kan man ha nytta av ett snabbare kort för att fort få in bilderna i datorn. Men även då krävs det att kortläsaren har kontakter för UHS-II-kort.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nej, som huvudkort har jag använt SD den senaste månaden (Lexar Minneskort Secure Digital 64GB SDXC 150MB/s 1000x Class 10 UHS-II Professional), köpte det när jag hämtade ut kameran. Den långsammare CF har jag kvar sen tidigare.

Anledningen till att jag valt använda det storleksmässigt mindre kortet som huvudkort beror på att jag kan sticka in kortet direkt i min lilla bärbara dator när jag tankar över bilder. Det ska vara lätt att tanka över 2000 bilder om dagen utan att behöva ta fram kortläsare ;)
Ligger på 67 MB/s tillsammans med 80D. 5DIV bör ha samma hårdvara för SD-kort. Högsta skrivhastighet för ditt kort enligt Lexar är 75 MB/s.

Med SanDisk Extreme Pro 95MB/s 64GB SDXC UHS-I skulle du ha kommit upp i 81 MB/s. Samma hastighet som med ett Lexar Professional 2000x UHS-II 32GB SD (260 MB/s enligt Lexar).
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Nej, som huvudkort har jag använt SD den senaste månaden (Lexar Minneskort Secure Digital 64GB SDXC 150MB/s 1000x Class 10 UHS-II Professional), köpte det när jag hämtade ut kameran. Den långsammare CF har jag kvar sen tidigare.

Anledningen till att jag valt använda det storleksmässigt mindre kortet som huvudkort beror på att jag kan sticka in kortet direkt i min lilla bärbara dator när jag tankar över bilder. Det ska vara lätt att tanka över 2000 bilder om dagen utan att behöva ta fram kortläsare ;)
Här är nog en ganska bra sammanställninga av vad som är snabbast:
http://www.cameramemoryspeed.com/canon-5ds/sd-cf-card-comparison/

De snabba CF-korten är alltså ca 40% snabbare än det snabbaste SD-kortet.
När det gäller SD-kort så är det som tidigare sagts - det ger inget med UHS-II i 5D Mark IV mer än när man för över till datorn. Kameran maxar någonstans runt 70-80Mb/s.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Här är nog en ganska bra sammanställninga av vad som är snabbast:
http://www.cameramemoryspeed.com/canon-5ds/sd-cf-card-comparison/

De snabba CF-korten är alltså ca 40% snabbare än det snabbaste SD-kortet.
När det gäller SD-kort så är det som tidigare sagts - det ger inget med UHS-II i 5D Mark IV mer än när man för över till datorn. Kameran maxar någonstans runt 70-80Mb/s.
Bra!

Dessa kunskaper borde kameraförsäljare ha tillgång till. Om inte annat borde de ha en lathund som de kan titta i när man ställer frågor. För det mesta vet försäljare väldigt lite om minneskort och det är inte särskilt ofta man själv läser recensioner innan man går och köper ett kort.

Sedan vill man ju köpa minneskort som är något bättre än vad som behövs för kameran i och med att man vill kunna använda samma kort i kommande kameramodeller också.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Bra!

Dessa kunskaper borde kameraförsäljare ha tillgång till. Om inte annat borde de ha en lathund som de kan titta i när man ställer frågor. För det mesta vet försäljare väldigt lite om minneskort och det är inte särskilt ofta man själv läser recensioner innan man går och köper ett kort.

Sedan vill man ju köpa minneskort som är något bättre än vad som behövs för kameran i och med att man vill kunna använda samma kort i kommande kameramodeller också.
Finns det några kameratillverkare som nämner hur snabb skrivhastigheten är?

Jag försöker själv sammanställa en lista för just Canonkameror tack vare Magic Lantern och http://www.cameramemoryspeed.com.
 
ANNONS