Annons

Canon Eos 5D Mark IV

AFJ

Aktiv medlem
Finns Filezilla för Mac? Jag använder det som FTP-server under Windows, så kan jag använda samma oavsett Windowsversion.
Jag har aldrig undersökt wi-fi möjligheterna på min M3 eller G7X. Kan man koppla till valfri FTP-server?

Jag trodde att enda chansen att nyttja wi-fi möjligheterna var att köra en app på padda/smartphone eller installera Canons programvara på dator.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ursäkta om jag är trög, men vad har Filezella för påverkan här? Kan en Canon kamera med wi-fi ansluta direkt till en FTP-server? Har kameran en generell ftp-klient?

Jag trodde som sagt att det krävdes att man installera Canons programvara på dator eller padda för att det skall funka att föra över filer via wi-fi. Vore kul om jag hade fel!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ursäkta om jag är trög, men vad har Filezella för påverkan här? Kan en Canon kamera med wi-fi ansluta direkt till en FTP-server? Har kameran en generell ftp-klient?

Jag trodde som sagt att det krävdes att man installera Canons programvara på dator eller padda för att det skall funka att föra över filer via wi-fi. Vore kul om jag hade fel!
Ja, kameran kan, om den konfigureras så, skicka filerna till en FTP-server.
 

ztenlund

Aktiv medlem
När jag gör en snabb bläddring i menyerna på min M3 så hittar jag bara NFC på/av. Jag kan inte se någonstans att jag kan söka upp min trådlösa router. Jag får läsa på helt enkelt!
Det kan föreligga ett missförstånd här ser jag. Du pratar om helt andra kameror än tråden handlar om. Jag svarade på om det går med 5D Mk4 , vilket är trådens ämne och som "Xotabych" lär ha frågat om. Hur det är med EOS M3 har jag ingen aning om. Det är ju inte en proffskamera så där skulle jag inte vara förvånad om du är hänvisad till Canons programvara.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det kan föreligga ett missförstånd här ser jag. Du pratar om helt andra kameror än tråden handlar om. Jag svarade på om det går med 5D Mk4 , vilket är trådens ämne och som "Xotabych" lär ha frågat om. Hur det är med EOS M3 har jag ingen aning om. Det är ju inte en proffskamera så där skulle jag inte vara förvånad om du är hänvisad till Canons programvara.
Sorry, borde ha varit tydligare. Trodde kanske i min enfald att Wi-Fi funktionerna skulle vara likartade.

Jag får ladda ner och läsa manualen för 5Dmk4 så klarnar det nog!
 

apersson850

Aktiv medlem
WiFi-funktionaliteten som man får är olika på olika kameramodeller. Min 7D och 1DX har ungefär samma, med WFT-E5B resp. WFT-E6B som tillbehör. Den inbyggda i 6D är annorlunda.

Såvitt jag har förstått har i alla fall 5D Mark IV FTP-klient, den också. I 6D finns den inte.
 

lamotte

Aktiv medlem
Skicka till ftp funkar utmärkt med 5D IV, prövade det i helgen 😀

Däremot fanns inte den funktionen på 6D som någon skrev så förmodligen är väl 5D IV först med detta?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har haft 5D4 sedan några veckor tillbaka, hunnit göra några jobb med den.
Kameran känns bra och i fredags hämtade jag ut ett hus till hos Scandinavian Photo i Mölndal eftersom jag vill jobba med 2 hus parallellt. Mina 2 6D hus är därmed sålda.

Skall sägas att jag har varit mycket nöjd med mina 6D, särskilt om man ser till vad de kostar, rättare sagt hur "lite" de kostar i förhållande till prestanda.

Största skillnaden som jag upplever mellan 6D och 5D 4 är inom AF. På det sättet hade säkert även ett byte till 5D 3 varit ett stort lyft för min del.

Jag har programmerat AF ON knappen samt * knappen så att när jag håller ned AF ON så får jag punktfokus på mittpunkten samt AI fokus, när jag håller ned * knappen så får jag flerfälts fokus där kameran själv kan välja mellan alla fokuspunkter samt AI Servo. Fick detta tips på ett videoklipp i denna tråd. För mej är det där guld värt att blixtsnabbt kunna växla fokusmetod.

Jag plåtar en hel del event, särskilt inom fitnessbranschen och där kan förutsättningarna ändra relativt snabbt, det gäller att kunna sin kamera och snabbt kunna ställa om mellan olika inställningar. Idag jobbade jag dessutom både inne och ute, med blixt och utan blixt. Jag har väldigt små möjligheter att styra över motivet utan jag behöver sas fånga ögonblicket när det dyker upp så det är ibland snabba puckar som gäller. Därav att jag vill jobba med 2 likadana hus, ett med 24-70 och ett med 70-200 för att kunna täcka in i princip allt.

En stor skillnad jmf 6D är att jag nu kan ta bilder på rörliga motiv och räkna med att få flera skarpa bilder. För min del behöver jag inte så många bilder per sekund så jag har hittills valt den lägre bildhastigheten, vet inte vad som skiljer dem åt, eller ja Max är ju 7 bps men det har jag inte haft behov av.

En annan fantastisk bra sak är ju att enkelt kunna välja en fokuspunkt som inte är mittpunkten vilket för min del betyder att jag inte behöver fokusera, låsa och komponera om utan att jag helt enkelt bara kan ta bilden direkt. Detta kunde man också göra på 6D men den hade färre punkter att välja på, det var bara mittpunkten som var riktigt bra och det var ganska krångligt att göra detta moment.

Vad gäller kvaliten på bildfilerna så är det för tidigt för min del att egentligen säga nånting men om jag ändå skall säga nåt så kan jag ta ett exempel där jag var i Skidome i Göteborg nyligen och plåtade skidåkare. För er som inte vet så är detta en ganska stor anläggning med konstsnö för längdskidåkare. Ljuset är ungefär som i ett parkeringshus men med den fördelen att det ligger snö på golvet/marken.

Förra gången jag var där o plåtade så var det med min 6D och jag vet att jag fick kämpa rätt bra dels att få åkarna i fokus men också framför datorn att få bra färger.

När jag plåtade med 5D 4 så var det inga problem att få åkarna i fokus, så himla snabbt går det nämligen inte och färgerna på bilderna i datorn blev väldigt klara o fina. När jag satt o redigerade dem så kom jag på mig själv att jag inte kom ihåg om jag hade brusreducerat dem eller inte? De flesta bilder var tagna på 3.200 ISO och när jag kollade efter så var det inte brusreducerade och de behövde bara en liten justering. Så bruset såg med andra ord mycket bra ut på 3.200 ISO.


Än så länge känns det som en klar uppgradering att gå från 6D till 5D4, den nya kameran är mer av ett arbetsredskap, rent handhavandemässigt känns den snabbare att jobba med och jag kan också göra fler inställningar och fler anpassningar jmf 6D.

Så med facit i hand så här långt så känns det som det var värt att vänta på 5D4 och det har varit, kommer att vara värt den relativt stora priskillnaden. 5D 4 gör mej helt enkelt till en bättre fotograf! :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja men 6D har väl aldrig varit tänkt som sportkamera, 4,5 bps och endast en korspunkt i mitten, den utmärkte sig som ovanligt bra lågljus-kamera och bra AF i mörker, plus ett trevligt pris, men så klart måste du vetat det.

Jag har aldrig ägt någon så avancerad kamera som 5D3/5D4 vad gäller autofokus, så jag hänger inte riktigt med när du beskriver att välja fokuspunkt, menar du att du bara behöver flytta punkten som du ser i sökaren, så tar kameran bilden av sig själv när du stannat av, ( du säger att du inte behöver komponera om eller låsa fokus ) jag kan tänka mig i Live View att man duttar på skärmen för där i kanten kommer det djur eller nått och man slipper att röra kameran.

Med mina enkla kameror så har man blivit van att bara söka om och låsa med halvtryck och försöka att hänga med. jag kan ta 12bps med min kamera ( en gammal A77 )- det går ju så fort den där sekunden så jag har aldrig fattat hur somliga kan hinna med att röra kameran under endast en sekund.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Jag har aldrig ägt någon så avancerad kamera som 5D3/5D4 vad gäller autofokus, så jag hänger inte riktigt med när du beskriver att välja fokuspunkt, menar du att du bara behöver flytta punkten som du ser i sökaren, så tar kameran bilden av sig själv när du stannat av, ( du säger att du inte behöver komponera om eller låsa fokus ) jag kan tänka mig i Live View att man duttar på skärmen för där i kanten kommer det djur eller nått och man slipper att röra kameran.
Förstår att det kan vara svårt att hänga med på snacket här, framför allt om du inte har tillgång till en kamera med de senaste funktionerna. Trots att jag ägt många Canonkameror och trodde mig veta det mesta om kamerorna har jag lärt mig en massa den senaste tiden, framför allt om det nya fokussystemet.
Föreslår att du kollar filmen som refereras till i tidigare inlägg. Där får du förmodligen en aha-upplevelse.
En av de mest användbara är fokus som följer en viss detalj. Med alla fokuspunkter valda att agera, ställer man in en startpunkt. Motivet bakom startpunkten kan sedan röra sig över nästan hela bildrutan och fokus följer.
Genom att sedan programmera in knappar på olika sätt kan man på millisekunden ändra till till exempel en fokuspunkt som man själv flyttar runt i sökaren.

Mina fokusinställningar för tillfället:
Har ändrat från tumm-fokus och har avtryckaren inställd på fokus vid halvt nedtryckt. Förinställningen där är samtliga fokuspunkter och en startpunkt AI SERVO.
Trycker jag på AF-ON ändras den förinställda punkten till den minsta och fortfarande AI SERVO.
Trycker jag på * har jag samma startpunkt men ONE SHOT.
M-Fn har jag ändrat till låsning av exponering *H.
SET-knappen använder jag för att ställa exponeringskompensation vid auto-ISO och manuell inställning.

Detta är vad jag testar just nu men kommer kanske att ändra allt efter som.
Tipsa gärna om era erfarenheter. Man blir ju aldrig fullärd ;)
 
ANNONS