Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

henrik_d

Aktiv medlem
Jupio batterigrepp JBG-C014 passande EOS 5D Mark IV?

Såg att Cyberphoto har:
Jupio batterigrepp JBG-C014 passande EOS 5D Mark IV

Det var en något mer humant pris. Någon som testat?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har du GPS på?
Glöm inte slå av den på huvudswitchen då, annars äter den batteri i kameraväskan...
Det finns två alternativ, ett där GPS alltid är på och ett där GPS bara är på när kameran är påslagen. Och så kan man stänga av GPS-funktionen helt förstås.

Jag upplever att 5D Mark IV äter mer batteri än 5D Mark III, men inte mer än att jag kan ta ett tusental biler på en laddning under dag.
 

apersson850

Aktiv medlem
AF på 5D4 håller jag fortfarande på att lära mig och ju bättre jag förstår den och lär mig den desto bättre blir den och redan tycker jag att den är helt grym. Kapitlet om AF i instruktionsboken är runt 60 sidor långt!
Det är väl så att AF i 1DX Mark II och 5D Mark IV är ganska lika? Liksom 1DX och 5D Mark III har stora likheter.

I så fall har du 148 sidor till här.
1DX II AF Guide
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Lite mer info angående C-log. Det går bara att köpa Mark IV med c-log direkt från Canon store. Canon hänvisar till att efterfrågan är för liten på den versionen. En del större handlare installerar c-log på "vanliga" Mark IV:eek:r för de kunder som vill ha c-log.
 

Molok

Medlem
Inställning av ISO på Canon 5D Mark IV

I menyn för ISO-inställningar har jag valt Område för bild 100-32000. Men när jag trycker på ISO-knappen ovanför displayen på ovansidan av kameran blir lägsta ISO 200. Hur får jag fram 100?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
I menyn för ISO-inställningar har jag valt Område för bild 100-32000. Men när jag trycker på ISO-knappen ovanför displayen på ovansidan av kameran blir lägsta ISO 200. Hur får jag fram 100?
Om du har ställt in högdageroptimering (kommer inte ihåg exakt vad funktionen heter) så blir lägsta ISO 200.
 

MikSwe

Aktiv medlem
När man filmar "längre" (över några minuter) så splitter den filmerna (över 4gb tror jag) till flera filer.

Går det att komma undan detta?

Alternativt ett enkelt sätt i Windows 10 att kunna enkelt slå ihop dem till en fil?
(att öppna dem som projekt i Premiere känns lite overkill för att bara slå ihop dem...)


/Jocce
Att den splittar beror på var du formaterat kortet i kameran eller i datorn. Formaterar du kortet i kameran så klarar den inte mer än 4GB i taget. Det finns många videos om detaljerna för det på YouTube.

Canon har en speciellt program för att slå ihop filerna
https://www.canon.se/support/consumer_products/software/eos-movie-utility.aspx?os=WINDOWS 10 (64-bit)&language=
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Såg att Cyberphoto har:
Jupio batterigrepp JBG-C014 passande EOS 5D Mark IV

Det var en något mer humant pris. Någon som testat?
Jag har deras grepp till 7D II. Det är ett mycket bättre grepp än många tredjeparts. Provade ett Meike tidigare och det gav inte alls samma förtroendeingivande känsla så Jupios grepp är nog bland de bättre. Fungerar problemfritt på min kamera.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Jag har deras grepp till 7D II. Det är ett mycket bättre grepp än många tredjeparts. Provade ett Meike tidigare och det gav inte alls samma förtroendeingivande känsla så Jupios grepp är nog bland de bättre. Fungerar problemfritt på min kamera.

Jag köpte ett Jupio, men autofokus hängde inte med upplevde jag så det blev ett originalgrepp istället.
 

PeterWem

Aktiv medlem
För alla som upplevt färgband vid nattfotografering med sin 5D IV (eller M6, M5, 1D X II, 80D, 200D, EOS R osv) har ART (Another RawTherapee) släppt en uppdatering som maskar bort problemet. Än så länge har 5D IV och M6 fått stöd. Binär kod är dock inte ute än så den som vill testa måste själv kompilera koden.
 
ANNONS