Annons

Canon EOS 600 med möjligt slutarproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Jag hittade en Canon EOS 600 på en loppis för nästan ingenting i pris. Detta var den förbättrade versionen av EOS 650 som var Canons första modell med EF-objektiv, och den lanserdes ett par år senare. Den har inga synliga defekter, spegel och slutare verkar fungera, och jag testade med att lägga i en fimrulle och plåta lite blommor i trädgården. När jag fick tillbaka bilderna från labbet blev det en besvikelse. Bilderna var över lag för mörka, och många av dem hade en kraftigt mörk kant på ena sidan av bilden. Nu var den här filmrullen kanske inte det allra säkraste kortet, jag hittade en i en låda här hemma och jag vet inte hur länge den legat där eller om den blivit utsatt för ljus eller värme. Kan det vara filmen som är problemet eller är det troligare att det är kameran som gett upp? Den mörka kanten som återkommer på flera av bilderna har även ett återkommande mönster som möjligen skulle kunna vara någon detalj i slutarridån som alltså möjligen inte öppnas helt ibland.
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag skulle prova med en ny filmrulle. Det skall mycket till för att knäcka en EOS 600, Min egen funkar lika bra som när jag köpte den 1989.
 

martley

Aktiv medlem
Ja, det ligger redan en annan filmrulle i, den är visserligen inte helt ny den heller, men den låg i en svart plastburk.
Ljudet är i alla fall fantastiskt när man tar bilder, "KA-KLOSH" :)
Den där lilla knappen för att tända bakgrundbelysningen verkar inte fungera, eller är det nåt särskilt knep?
 

PMD

Aktiv medlem
Vilken sida av bilden är det som har en mörk kant? Om det är en ovan- eller undersida så kanske det det beror på filmen, men knappast om det är en höger- eller vänstersida.

Hur ser negativremsan ut?

Det troligaste är nog trots allt att det är något knas med slutaren.
 

martley

Aktiv medlem
Det är nederkanten på filmen så som den sitter i kameran, dvs överkanten på bilden i "landcape". Slutaren rör väl sig vertikalt har jag för mig. Provrullen jag skör gjordes inte särskilt "vetenskapligt", jag skulle förstås ha bokfört slutartid och bländare för varje bild för att se om det finns ett samband. Men det behöver inte nödvändigtvis ha med slutartiden att göra, om slutaren kärvar kan den kanske få för sig att inte öppna helt oavsett hur länge den ska vara öppen.
Jag får invänta resultatet av nästa provrulle, uppvisar den samma fel så får väl kameran bli en fin bokhylleprydnad, för en eventuell reparation ligger antagligen utanför budget. Jag har dessutom två 650-or ifall jag vill experimentera med filmrulle.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Den knappen borde funka alltid, om jag minns rätt. Är batteriet fräscht?

En manual, om den saknas: http://camera.manualsonline.com/manuals/mfg/canon/eos_600.html
Batteriet är nästan nytt, jag köpte det nyligen för att få liv i en EOS 650. Och det får ju kameran att mata filmrullen och spänna slutaren etc.
Manualen tycker jag att jag känner igen, det är nog ett av de alternativ jag själv hittat efter lite googling. Jag har dock hittat något annat alternativ med bättre bildkvalitet, t.o.m. skannat i färg, men det rör sig dock fortfarande om inskannade manualer. Alla har dock missat att man kan vika ut omslagen för att visa översiktsbilderna på kameran, och det känns hopplöst att försöka skriva ut manualerna i booklet mode och få sidorna i rätt ordning. Det är lite tråkigt att inte Canon har kvar någon som helst information om filmrullekameror, men kameran är så gammal att PDF nog inte fanns på den tiden.
 
ANNONS