Annons

Canon eos 60d

Produkter
(logga in för att koppla)

cristos

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar hur jag ska återställa antalet tagna bilder-räkneverket på kameran? Nu står det 999 hela tiden. Det kan väl inte vara rätt? Är det kopplat till minneskortet på något vis?

Minneskortet är formaterat i kameran så det finns inga bilder kvar på kortet. Vad kan ha gått fel här?

// Christer
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar hur jag ska återställa antalet tagna bilder-räkneverket på kameran? Nu står det 999 hela tiden. Det kan väl inte vara rätt? Är det kopplat till minneskortet på något vis?

Minneskortet är formaterat i kameran så det finns inga bilder kvar på kortet. Vad kan ha gått fel här?

// Christer
Hej. Nu är jag inte spec. vass på Canon, men vart står det 999? På en Nikon kan det visas en siffra i övre displayen, som visar antal bilder innan bufferten är fylld, kan det vara den? Det framstår förvisso som som ett stort antal bilder på en 60D....men låg kvalitetsinställning i kombination med ett rappt minneskort så....fanns det inte förut/kommit från ingenstans?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bilder kvar

Det är antal bilder som är kvar på minneskortet (fast din kamera kan bara visa upp till 999 så det är minst 999. Du får kolla din manual om man kan ändra till hur många bilder som är tagna på minneskortet.
 

cristos

Aktiv medlem
Till Daniel... siffrorna står ovanpå (display) och inne i kameran.
Problemet är ju att de inte nollställs trots att jag formaterat kortet!?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske uttryckte mig dumt.

Det jag menade var att det är mer än 999 bilder kvar att ta innan det är fullt på kortet. Många EOS-modeller hade tidigare bara 3 siffror till denna info därav 999 när det kan vara t.ex. 1500 bilder kvar att ta innnan fullt kort. Minneskorten var inte så stora förut.
 

Janne.B

Aktiv medlem
Till Daniel... siffrorna står ovanpå (display) och inne i kameran.
Problemet är ju att de inte nollställs trots att jag formaterat kortet!?
999 står för hur många bilder du har kvar att ta innan minneskortet är fullt.
Så att nollställa det blir att högre värde än 0. men räkneverket går bara till 999 som max men du har plats på minneskortet för fler bilder än 999st.
Du kan testa att ändra upplösningen/kvaliteten på bilderna i kameran så ser du att räkneverket ändrar sig beroende på vilken kvalitet du ställer in
 

apersson850

Aktiv medlem
Trycker du på INFO kan du på den bakre displayen läsa en mer fullständig uppskattning av hur många bilder som får plats.
Så när det på toppdisplayen står 999 (på de bättre kamerorna kan det stå upp till 1999) kan du på den bakre då läsa exempelvis 4295. Efterhand som du fotograferar kommer du ner till 999, och sen räknar de två tillsammans ner till noll.
 

cristos

Aktiv medlem
Tack så mycket!

Det var något jag aldrig lagt märke till. Jag hade ju över 2000 bilder jag kunde ta fast det stod 999 i den övre displayen

Helt fantastiskt.. att jag inte sett det förut. Jag få ta och läsa manualen en femte!! gång, få se om det hjälper.

Tack än en gång!!
 
ANNONS