Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
På tal om kit objektiv av lägre klass, så följde till min KM5D ( 2005- 6mp ) ett Sigma 16-50 f/3,5-5,6. men det blev skillnad med A77 och 24mp.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
någon som har koll på hur sk. "dual cross type" autofokuspunkt skiljer sig från vanliga cross type? bättre precision? snabbare fokus i dåligt ljus?
 

PMD

Aktiv medlem
någon som har koll på hur sk. "dual cross type" autofokuspunkt skiljer sig från vanliga cross type? bättre precision? snabbare fokus i dåligt ljus?
En "dual cross type"-AF-punkt består av två "cross type"-punkter på varandra. Den ena ser ut som ett plus och den andra som ett X. Det gör att det går att hitta fler detaljer att låsa fokus på för den AF-punkten.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
En "dual cross type"-AF-punkt består av två "cross type"-punkter på varandra. Den ena ser ut som ett plus och den andra som ett X. Det gör att det går att hitta fler detaljer att låsa fokus på för den AF-punkten.
men hur påverkar det prestandan för motiv som en vanlig cross type ändå hade hittat fokus på? dvs speed/accuracy?
 

PMD

Aktiv medlem
Förmodligen inte, men det är bara en gissning som förutsätter att de korslagda AF-punkterna är byggda likadant oavsett om de är dubbla eller inte.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
men hur påverkar det prestandan för motiv som en vanlig cross type ändå hade hittat fokus på? dvs speed/accuracy?
Hastigheten ligger inte i själva fokuspunkten utan snarare på objektivet. Om du eliminerar att vanliga, korsformade eller dubbelkorsformade inte hittar fokus, (dvs hittar det enkelt, skolexempel) så kommer du inte se nån skillnad. Däremot om den inte hittar fokus så lätt så kommer ju AF hastigheten vara snabbare ju bättre fokuspunkten är.
Ett slött objektiv är fortfarande lika slö på en 5D Mk2 som på en 5D Mk4, men hittar såklart fokus snabbare pga AF punkterna är bättre på att hitta nåt att "fästa" på.

/Stefan
 

slaskpelle

Aktiv medlem
undrar mest över dual cross fokuspunkten i mitten för mina gamla 6D1 är notoriskt dåliga med precisionen och relativt långsamma i dåligt ljus. har läst en del vittnesmål från folk som bytt 5d3->5d4 att just precisionen med mindre bilder ur fokus är kolossalt mycket bättre. kollar jag manualen till 80D som skall ha samma fokussystem står det att mittpunkten ger både högre precision och hastighet. men det är ju dock lite otydligt vad som egentligen menas med "high precision focusing"
 

Astroscapist

Aktiv medlem
undrar mest över dual cross fokuspunkten i mitten för mina gamla 6D1 är notoriskt dåliga med precisionen och relativt långsamma i dåligt ljus. har läst en del vittnesmål från folk som bytt 5d3->5d4 att just precisionen med mindre bilder ur fokus är kolossalt mycket bättre. kollar jag manualen till 80D som skall ha samma fokussystem står det att mittpunkten ger både högre precision och hastighet. men det är ju dock lite otydligt vad som egentligen menas med "high precision focusing"
Om det är precisionen så kanske du ska kolla om det inte är antingen ditt objektiv eller kamerahuset som behöver mikrojusteras. Detta kan du göra med program som exempelvis FoCal. Den mäter både nogrannheten och precisionen. Jag hade 6D och mjukvaran och kört den på alla mina objektiv. Suverän bra nogrannhet och precision, men mitt kamerahus och enstaka objektiv har förstås varit på verkstad med för koll/justering.
Men 6D AF suger rejält i dåligt ljus. Enda som är bra är mittpunkten! Den är lika bra som 5D Mk3 jag också har haft.

/Stefan
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Om det är precisionen så kanske du ska kolla om det inte är antingen ditt objektiv eller kamerahuset som behöver mikrojusteras. Detta kan du göra med program som exempelvis FoCal. Den mäter både nogrannheten och precisionen. Jag hade 6D och mjukvaran och kört den på alla mina objektiv. Suverän bra nogrannhet och precision, men mitt kamerahus och enstaka objektiv har förstås varit på verkstad med för koll/justering.
Men 6D AF suger rejält i dåligt ljus. Enda som är bra är mittpunkten! Den är lika bra som 5D Mk3 jag också har haft.

/Stefan
nix det är samma på båda husen med båda objektiv med autofokus jag använder, dålig precision helt enkelt. särskilt viktigt blir det ju med 6d2 där det inte går att byta mattskiva till den där fokusplanet lättare sticker ut och det blir svårare att se i sökaren om fokus ligger där jag vill.
5d3 går väl bara ner till ev -2 och 6d till ev-3 väl?
edit: men bra tips om focal, verkar förenkla den väldigt tidsödande och tråkiga objektivkalibreringen.
 

hne

Aktiv medlem
undrar mest över dual cross fokuspunkten i mitten för mina gamla 6D1 är notoriskt dåliga med precisionen och relativt långsamma i dåligt ljus. har läst en del vittnesmål från folk som bytt 5d3->5d4 att just precisionen med mindre bilder ur fokus är kolossalt mycket bättre. kollar jag manualen till 80D som skall ha samma fokussystem står det att mittpunkten ger både högre precision och hastighet. men det är ju dock lite otydligt vad som egentligen menas med "high precision focusing"
Någonstans läste jag att en vanlig AF-punkt är specad av Canon till att fokus hamnar inom DoF (hur nu det var definierat) medan en high precision-punkt ska vara om det var halva eller tredjedel av marginalen, dvs att skärpeplanet vid upprepad fokusering på samma punkt ska flyttas som högst en mindre sträcka.

Det är enda rimligt pålitliga större jag hittar det beskriver på just nu: http://www.the-digital-picture.com/Photography-Tips/canon-eos-dslr-autofocus-explained.aspx
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Seriöst, har någon enda person i världen köpt denna kamera? Gamla 6D är ju bättre. Eller är vinkelskärm så viktigt?

https://www.youtube.com/watch?v=Gne1z8s9lFM
Orkar inte leta igenom denna jättetråd så kan missa någon men tre stycken vet jag har köpt och de verkar nöjda.
Minst lika många som var inställda på köp av 6d mkii har köpt från konkurrenter istället eller behållt sin 6d. Tror Canon kunde sålt väldigt många fler hus om dr och af-punkternas spridning varit bättre. Tycker klippet är mitt i prick. Jag gillar TN trots att det ibland kan bli någon miss enligt vår expertis här på FS.
 

Bengf

Aktiv medlem
Orkar inte leta igenom denna jättetråd så kan missa någon men tre stycken vet jag har köpt och de verkar nöjda.
Minst lika många som var inställda på köp av 6d mkii har köpt från konkurrenter istället eller behållt sin 6d. Tror Canon kunde sålt väldigt många fler hus om dr och af-punkternas spridning varit bättre. Tycker klippet är mitt i prick. Jag gillar TN trots att det ibland kan bli någon miss enligt vår expertis här på FS.

Mhn.. Jämför med D810, det förstår jag inte, jämför med MKIV, det förstår jag inte eller, där svävar Tony ut tycker jag. Knepigare blir det väl när den jämförs med Fuji X-T2 4K dubbla kort och inom samma prisklass. Å andra sidan kan redan många bra Canon objektiv finnas i skåpen, och priset kommer att sjunka på 6D2.
 
ANNONS