Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D eller Nikon D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej !

Vill veta vilken av dessa som är bäst ?
Hur stora dom är jämfört med varandra, bildkvalite, ISO egenskaper osv.
Har kollat lite på olika sidor på nätet men tycker ni kan svara ärligare och mer proffsigt.

Vilken hade ni själva valt ?

Objektiv

Hej !

Har kollat lite på olika sidor på nätet men tycker ni kan svara ärligare och mer proffsigt.

Tycker du ska bestämma dig utifrån vad du fotar. Canon har generellt sett ett starkare utbud på telesidan och många menar att Nikon är starkare på den vidvinkliga sidan. Kolla gärna igenom objektivutbuden själv samt kika på tester på objektiv du är intresserad av. Tror inte att skillnaden är särskilt stor vad gäller prestanda mellan de två kamerorna.

Jag tolkar din profil som att du redan har D300. I sådana fall - vad är det du hoppas att 7D ska leverera som du saknar idag?

Canon eller Nikon?

Jag kan svara för Canon. Valde den (7D) av dessa två för ett år sedan. De är i stort jämbördiga, men för mig kändes Canon bättre i händerna, bättre ergonomi, för mig. Sedan kommer ju kanske den här tråden att översvämmas med företrädare för än den ena, än den andra, där varje läger hävdar att just deras kamera är bäst, och där det finns detaljer som skiljer. Jag är väldigt nöjd med min, plus den optiken som jag har skaffat.
Men gå och kläm på dem i affären. Ta den som känns bäst. Fotograferingsmässigt lär det inte vara någon större skillnad.
Här en länk som jämför de båda kamerorna: http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_eos7d&products=nikon_d300s

Lycka till//Göran

Jag tror nog att, bortsett från filmning där 7D är bättre, så får valet mellan dessa två kameror falla på vilka objektiv man vill ha och i vilken prisklass. Skall man ha relativt billiga telen av hög kvalitet så är Canon bäst. På vidvinkelsidan är Nikon bättre. Har man obegränsad objektivbudget och inte behöver just en 800/5,6 så spelar det nog ingen större roll vad man väljer. Fotar man i JPEG har Nikon automatisk korrektion av CA och distorsion som Canon delvis saknar. Nikon har lite bättre ljusmätning. Jag föredrar Nikons knapplayout men Canons menysystem.

Hej !

Jag äger en 7d och har fotat en hel del med min kompis d300:a. Jag skulle säga att på bilderna kommer du inte kunna se någon skillnad. Dom är precis lika bra (finns ganterat folk som kommer peka på skillnader, men jag lovar dig att det i praktiskt bruk inte går att se någon skillnad)
Sen är väl 7d:n något bättre på att filma om det känns intressant.
Men på det stora hela är det mer objektivutbud och magkänsla som bör göra ditt val. (Det jag brukar rekommendera är ju att välja ett märke som ens vänner använder, då kan man låna grejor av varann och utbyta erfarenheter.

Egentligen är väl 7D lite bättre på ganska många punkter: högre upplösning, bättre sökare, mer avancerat af-system, lite snabbare, bättre filmning. Men ingen av detta är så avgörande att jag kan se att det vore ett skäl att byta från D300 till 7D.

Precis som flera andra i tråden tycker jag att de viktigaste skälen att välja den ena eller andra är 1. objektivutbudet 2. hur den känns i handen.

tack alla för era synpunkter.
men om vi sejer så här då.
om ni inte hade en kamera och skulle köpa en av dessa vilken skulle det bli då?
och alla nikon fans, om ni skulle byta märke vilken kamera hade de då blivit?

tack alla för era synpunkter.
men om vi sejer så här då.
om ni inte hade en kamera och skulle köpa en av dessa vilken skulle det bli då?
och alla nikon fans, om ni skulle byta märke vilken kamera hade de då blivit?

OM jag var tvungen att byta så skulle jag såklart välja Canon, men ALDRIG att jag byter märke, inte i dagsläget iaf.

Jag testade att fota med en 7D igår som senast och knapparna och menysystemet är så ologiskt när
man är van vid nikon.

När jag testade igår så skulle jag fota ett liveband i en supermörk hotellobby. Upplevde att 7Ds brus var mycket mer framträdande än hos Nikon.

Men det var en d7000 jag hade, och den är ju mycket bättre än D300 på brus, så i ditt fall så är det nog oavgjort, men att byta system är enligt mig korkat. Jag skulle själv tycka att det skulle vara jättejobbigt att lära sig knapparna.

Men sen så fotar jag mest sport och då är det viktigt att kunna sin kamera, jag vet ju inte vad du fotar.

/Hannes

Som sagt, av D300 och 7D är det inte huset i sig och speciellt inte bildkvalitén. Det du kan göra med den ena kan du göra med den andra till 99 % i det här fallet.

Det du ska välja hus efter är ergonomin, kontrollerna och menyerna, fast först ska du som sagt ha tittat noga på vilken optik du är intresserad av.

Själv har jag en D300s och skulle aldrig kunna tänka mig att ha en Canon, det finns bara en sak jag saknar hos Canon och det är deras 400/5,6.

Angående ergonomi måste jag säga att jag tycker att det överdrivs litegrann. Jag har som sagt var fotat med både och, och det är klart att det känns avigt att byta från N till C eller vice versa. Men hur länge då? Jag tycker att när jag fotat en helg med N trots att jag är van med C så börjar det kännas hemtamt. Så jag tycker faktiskt man överdriver den saken också...
Då är objektivutbud och vänner mer avgörande för min sak. Det jag saknar mest med C är ju Nikons fantastiska vidvinkelzoom (14-24)

edit Angående ergonomi är det i så fall storleken på kameran som är mer avgörande, men då har ju båda märkena olika stora beroende på serie...

7D är modernare. Dvs den är nyare men om det betyder bättre är en annan sak.

Några egenskaper har dragits upp men som faktsikt tål en diskussion: Högre upplösning, bättre sökare och mer avancerat AF system etc.

Hade en D300 tidigare och gjorde väldigt nogranna jämförelser med svågerns 7D. Mina erfarenheter baseras på dessa praktiska tester. Vi jämförde med EF-S70-200 f2,8 II vs AF-S70-200 mkI. Zeiss 50/1,4 vs AF-D50/1,4D vs EF50/1,4, AF-D85/1,4 vs EF105/2

- Skillnaden i upplösning är reell men väldigt väldigt liten i praktiken. Oftast syns det ingen skillnad alls. Det som märktes mest var att 7D är aningens bättre på att fånga strukturer i ytor där D300 mest visade dem som platta ytor, Observera att det endast syns i enorma förstoringar.

- Bättre sökare? Ingen skillnad om du frågar mig.

- Mer avancerat AF? Hur då? D300ans af är i princip samma som i D700 och D3 serien. Anings långsammare men med samma funktioner. Dessutom har ett flertal tester visat fler keepers med D300 än med 7D om du plåtar sport. Skillnaden är dock som vanligt högst marginell. Däremot är 7D avsevärt snabbare initalt än vad D300 är. Av någon anledning så behöver D300 ungefär dubbelt så lång tid på sig att starta sin AF jämfört med 7D. Men när den väl fått fart så är den rasande snabb och säker. Nu säger det faktiskt inte speciellt mycket då D300 är tillräckligt snabb initialt för det mesta du kan peka kameran mot medan 7D är rasande snabb :)

D300 kan inte filma alls. D300S har en halvdan filmfunktion medan 7D är kalasbra.

Egentligen är det skit samma. Skillnaderna finns men de är väldigt små. Hade jag börjat på noll så hade jag alla gånger valt 7D före D300 (S). Den är lite lite bättre på det mesta. Hade jag däremot en D300 så skulle jag inte byta.

Än viktigare är systemet i övrigt. Precis som så många redan tagit upp. Men det är faktsikt inte bara inom tele och vidvinklar det skiljer. Nikon är även vassare inom normalzoomarna. Fler varianter men även bättre sådana. Några undantag finns (som vanligt). Canon har en brilliant 17-55/2,8 till APS sortimentet. Nikons är väldigt bra men alldeles för dyr och saknar dessutom VR. Sedan skulle jag vilja påstå att det inte skiljer något mellan CaNikons utbud inom vidvinklar för dessa kameror, För FF är det en reell skillnad men inte inom APS formatet.

ANNONS
Götaplatsens Foto