7D är modernare. Dvs den är nyare men om det betyder bättre är en annan sak.
Några egenskaper har dragits upp men som faktsikt tål en diskussion: Högre upplösning, bättre sökare och mer avancerat AF system etc.
Hade en D300 tidigare och gjorde väldigt nogranna jämförelser med svågerns 7D. Mina erfarenheter baseras på dessa praktiska tester. Vi jämförde med EF-S70-200 f2,8 II vs AF-S70-200 mkI. Zeiss 50/1,4 vs AF-D50/1,4D vs EF50/1,4, AF-D85/1,4 vs EF105/2
- Skillnaden i upplösning är reell men väldigt väldigt liten i praktiken. Oftast syns det ingen skillnad alls. Det som märktes mest var att 7D är aningens bättre på att fånga strukturer i ytor där D300 mest visade dem som platta ytor, Observera att det endast syns i enorma förstoringar.
- Bättre sökare? Ingen skillnad om du frågar mig.
- Mer avancerat AF? Hur då? D300ans af är i princip samma som i D700 och D3 serien. Anings långsammare men med samma funktioner. Dessutom har ett flertal tester visat fler keepers med D300 än med 7D om du plåtar sport. Skillnaden är dock som vanligt högst marginell. Däremot är 7D avsevärt snabbare initalt än vad D300 är. Av någon anledning så behöver D300 ungefär dubbelt så lång tid på sig att starta sin AF jämfört med 7D. Men när den väl fått fart så är den rasande snabb och säker. Nu säger det faktiskt inte speciellt mycket då D300 är tillräckligt snabb initialt för det mesta du kan peka kameran mot medan 7D är rasande snabb
D300 kan inte filma alls. D300S har en halvdan filmfunktion medan 7D är kalasbra.
Egentligen är det skit samma. Skillnaderna finns men de är väldigt små. Hade jag börjat på noll så hade jag alla gånger valt 7D före D300 (S). Den är lite lite bättre på det mesta. Hade jag däremot en D300 så skulle jag inte byta.
Än viktigare är systemet i övrigt. Precis som så många redan tagit upp. Men det är faktsikt inte bara inom tele och vidvinklar det skiljer. Nikon är även vassare inom normalzoomarna. Fler varianter men även bättre sådana. Några undantag finns (som vanligt). Canon har en brilliant 17-55/2,8 till APS sortimentet. Nikons är väldigt bra men alldeles för dyr och saknar dessutom VR. Sedan skulle jag vilja påstå att det inte skiljer något mellan CaNikons utbud inom vidvinklar för dessa kameror, För FF är det en reell skillnad men inte inom APS formatet.