Annons

Canon EOS objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Hravnkel

Medlem
Har just köpt en EOS600 och behöver ett objektiv till denna. Är ute efter ett bra "grundobjektiv" (zoom) som skall täcka de flesta behov till att börja med. Skall senare utöka med framförallt ett teleobjektiv, men det kommer i läge två.

Så, jag skulle då vilja ha rekommendationer på ett gott objektiv med BRA optik men som ändå landar på ett rimligt pris.

Cyberphoto har ett Canon EF 28-90/4-5,6 DC för en ganska billig penning (1300:), men jag undrar om någon har erfarenhet av ett sådant? Bra optik? Fungerar i kyla?

Jag vill gärna hamna under eller i krokarna runt 3000:- för ett objektiv kan också nämnas.

28-90 är ett mycket enkelt objektiv. Jag rekommenderar att du tänjer dig till 4000-5000 kr. I den kategorin finns 28-105 f/3,5-4,5 USM eller 24-85 f/3,5-4,5 USM. Båda är bra, jag har själv ett 24-85 som jag har haft sedan 1996. Det är bra till allt utom arkitektur (lite för hög distorsion).

Du har en tung gedigen kamera. Du bör du välja ett gediget objektiv. EF 28-90 är det plastigaste Canon har producerat. Visserligen optiskt helt OK men passar inte så bra till ditt kamerahus.
Försök hitta begagnat 28-80 USM (första modellen med metellbajonett) eller 28-105 USM. Alternativt 28-70/3.5-4.5.

Skulle bara instämma med föregående talare. EOS600 är en av de finaste, gedignaste kameror Canon gjort. Ett plastigt normalzoom vore som att sätta en bagge-motor i en Porsche.

Ett 28-105USM är en erkänt bra zoom till ett bra pris

Senast ändrad:
28-105 USM är ett skarpt, snabbt och bra objektiv som dessutom börjar bli vanligt begagnat.Jag misstänker att många byter till 28-135 IS. Runt 2500 brukar de kosta i annosner häö. Det vinjetterar något vid full öppning, annars är det kanon.

Själv gav jag 3500 för mitt, men då var det garanti kvar och en del filter med.

Tackar för tipsen! Gott att veta att 28-90 objektivet inte är värt att ge sig på, vilket jag nästan misstänkte på grund av priset.

Skall söka på begagnatmarknaden efter 28-105 USM, tycker det låter som att priset var helt rätt på dem. Bra omfång på det dessutom!

Hravnkel skrev:
Vad innebär vinjetterar?
Mörka hörn. Det kan bero på två saker; Naturligt ljusbortfall och att något är i vägen för ljuset.

Det förstnämnda är vanligt på vidvinklar och billigare zoomar. Det sistnämnda inträffar t ex när man skruvar på för många eller för små filter.

24-85 oxå

Jag håller i princip med föregående skrivare. Jag har själv för övrigt en 600 (hade till och med två förut, men sålde den ena till en kille som hade tolv stycken EOS 600, eller nå't) som jag haft sedan den kom ut runt 92.

Jag har kört lite olika objektiv til kameran, men det är uppenbart att USM-objektiv verkligen lyfter autofocusen. Jag kollade också en del på EF 28-105/3.5-4.5 när jag behövde en ny standardzoom till bra pris, men valde slutligen en begagnad EF 24-85/3.5-4.5. Det optiska kvaliteten är på samma nivå, liksom mekaniken, med jag tycker att den bättre vidvinkeln ger mer än det lite bättre telet. Även detta objektiv hittar man ganska lätt begagnat för ca 2500:-.

Förresten, killen med 12 st 600or berättade att slutaren håller i snitt runt 1500 rullar varefter det i princip är skrotning som gäller. 1500 rullar är i och för sig nästan 30 år med 1 rulle i veckan.

Linmajon skrev:
Skulle bara instämma med föregående talare. EOS600 är en av de finaste, gedignaste kameror Canon gjort. Ett plastigt normalzoom vore som att sätta en bagge-motor i en Porsche.

och då få en UR-Porsche. Tyvärr, jag kunde inte låte bli.

Avdelning onödig vetande.
EOS-300 lanserades i april 1989 och Canon rekomenderade en 35-105/3.5-4.5 zoom. Pris: 129700 Yen inkl. zoom, 85000 utan.

sipamoid skrev:
Anders !

EOS 600 menar du. För EOS 300 kom 1999.;-)

mvh
Patrik,Canon

Jo, alldeles riktigt. Den är ju så gammal att jag råkade devalvera den.

På tal om EOS-600: Vet du hur den 35-105/3.5-4.5 som levererades med EOS-600 är jmf dagens zoomar?

Anders

Den gamla 35-105:an (utan USM förstås) kändes ett snäpp bättre än den gamla 35-70/3.5-4.5 som kom med EOS 650 t.ex. Jag skulle tro att 35-105:an var mer eller mindre direkt baserad på motsvarande FD-optik. EF 35-105 var, om jag minns rätt, en skjutzoom. Enligt gamls MTF-tester jag kollat in är de riktiga guldklimpen bland de äldre EF-normalzoomarna 28-70/3.5-4.5.

Anders !

35-105 som fanns på EOS 600 var en bra optik optiskt sett. Den var däremot förhållandevis bullrig och långsam.

;- )

sipamoid skrev:
Anders !

35-105 som fanns på EOS 600 var en bra optik optiskt sett. Den var däremot förhållandevis bullrig och långsam.

;- )

Jag håller med om att den är bullrig och långsam, men fungerar.

Om jag vill ha bättre optik, optiskt sett, så är det inte lönt att köpa en av de dyrare konsumentzoomarna?

ANNONS
Götaplatsens Foto