Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Inte heller ska Canon komma till kommande Photokina, läste jag.
Det var i och för sig Nikon, Leica och Olympus som hoppade av nyligen.

Vi får väl se, det kan ju gå som bilsalongen i Stockholm. Där började det med att BMW och Mercedes hoppade av den mässa som blev den sista, och inför nästa så kollapsade bygget hjälpt av finanskrisen.
 

atotowi

Aktiv medlem
Inte heller ska Canon komma till kommande Photokina, läste jag.

Skulle någon här kortfattat kunna förklara vad som ligger bakom Canons strategi, eller berätta för mig var jag kan läsa om det?
OBS. Jag är ingen "märkessupporter", och jag vill inte demoralisera er tråd, jag vill bara försöka förstå en strategi, och vad som ligger bakom.
Canon kommer till https://www.fotomassan.se/ näste år. Den har som det verkar fått en liten uppfräschning. Canon är med på de professionella mässorna och verkar fokusera lite åt video-hållet. Annars kör de med lite egna event med inbjudna och lite tillsammans med partners/butiker för att promota nya produkter. Jag tror helt enkelt att de tittat i sina böcker, datalager och helt enkelt sett att det kostar mer än det smakar att ha en så omfattande representation som det krävs på t ex Photokina.
Ang. On location, så var ju BrutusÖstling med han kan väl sägas representaer både arrangören Wildnature och Cannon (som ambassadör).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack för det Michael och Lennart. Kan säga att jag fortfarande överraskas av hur smidigt R fungerar. Med nya uppdateringen kommer huset bli än mer användbart. De flesta av oss ligger inte på gränserna gällande dr och seriebildstagning och då är R verkligen ett hus att fundera på. Nu även för porträttfotografer som gillar skapa irisar och ögonfransar i oskärpa😉.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jag tog en promenad och drabbades av eftertankens kranka blekhet.
Jag vet faktiskt inte varför Canon inte var med på Onlocation. Ingen sa något om det där, och jag frågade inte.
Hemkommen frågade jag en kamrat som är fotokunnig, och han sa att Canon hade undvikit att närvara på flera event på senare tid, och att det var någon form av strategi. Vad som låg bakom denna strategi visste han inte.
Mer än så hade jag inte att gå på.
För lite alltså.

Brutus Östling var där.
Han var första föreläsare. Kanonbra.
Jag har hört honom föreläsa förut. Denna gång sa han inget om att han var Canonambassadör, inte vad jag uppfattade. Han var nog där i egenskap av en av researrangörerna som även arrangerade detta event.
Det fina var att alla föreläsare var där hela helgen, åtkomliga för alla.
Brutus berättade för mig hur jag skulle fotografera en halvtam kanadagås på bästa sätt.
Jag rekommenderar verkligen "Onlocation" om det görs igen.

Jag är ingen "kamerasupporter", men jag har en känslomässig koppling till Canon.
Jag fullkomligt älskade min Canon A1, och vägrade byta ut den när det kom AF-system och annat. Trots bucklor fungerar den perfekt fortfarande.
Alldeles OT så köpte jag en Canonskrivare med kopiator till min gamla pappa, när han inte längre orkade gå till posten för att kopiera.
Senil är att överdriva, men det började gå åt det hållet.
Skrivaren gav upp, och pappa ville absolut få den lagad. Omöjligt att få honom på andra tankar. Så jag lassade in den gamle mannen och skrivaren i bilen och åkte till Canon i Mölndal.
De fattade situationen precis, lagade skrivaren, och var så himla go mot pappa.

Att jag inte köpte Canon vid digitaliseringen, berodde på att jag behövde hjälp med den nya tekniken, och den som hjälpte mig rekommenderade ett annat märke till mina behov. (inte sport)
Jag ångrar inte det.
Men hade jag inte fått hjälp, hade jag blivit djupt olycklig på deras menusystem.
Första digitala systemkameran var en DSLR. Jag gillade den inte alls. Bildskärm på baksidan, massa menuer, och inte ens en snittbild/mattskiva för manuell skärpeinställning. Usch.
Sedan hände det otroliga. Jag blev förälskad i en digitalkamera, på samma sätt som med min Canon A1.
Det var en Sony A77, och grunden till förälskelsen låg i den elektroniska sökaren.

Jag är en tekniknolla, så ska jag skulle bli förälskad i ny teknik, så måste det vara väldigt bra/användbart.
Jag kallar det för "OPP-fotografering". One Position Photagraphing. Man kan numera göra i princip allt i sökaren.
Vattenpasss, histogram, zebra.
Kontrastvisning och uppförstoring som hjälp för manuell fokus.
Man kan programmera så att de viktigaste inställningarna man vill göra lätt kan komma upp i sökaren.
Man kan se de bilder man tagit, och uppförstora dem för att kolla skärpan.
Och, skulle det hända något medan man gör det, så trycker man bara lite på avtryckaren, och så är man i tagningsläge.
Den bilden man ser i sökaren, är från sensorn, och berättar alltså hur bilden kommer att bli.
Man får alltid lagom ljus sökare, blir inte bländad när det är ljust ute, och när det är mörkt, så ser man en grynig svartvit bild, när det annars vore helsvart.
Är ljusförhållandena goda, kan man se skärpdjupet i nedbländat läge, utan att det blir mörkare i sökaren för det.
Okey, en del av detta, kanske allt, går att göra på en bildskärm därbak med live-wiev, men då blir det ju som en mobilkamera, svårt att se vid starkt ljus, osv.
Och har man som jag läsglasögon, så slipper man pilla med dem, när man OPP-fotograferar.

Jag vet inte hur Canons spegellösa kamera fungerar, och vilka möjligheter som finns i dess elektroniska sökare.
Mitt entydig intryck från andra är att Canon generellt sett är mycket användarvänliga, så om dessa funktioner inte finns där nu, så lär de komma eller så kommer det något än bättre.

Jag kan bara referera till mina egna erfarenheter.
Den elektroniska sökaren återgav mig glädjen i mitt fotograferande.
Kanske något att fundera över för den som enbart är van med optisk sökare.
Sedan är det ju förstås fler saker som spelar in när man ska välja kamera.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jonas. Jag är ledsen om jag bromsat diskussionen efter din utmärkta utvärdering/jämförelse av Canons båda kameramodeller.
Det var verkligen inte min mening.
Förhoppningsvis är det som så, att när ett arbete är så gediget, så finns det inte så mycket mer att säga än "Bra Gjort" och "Tusen Tack".

Det har kommit en utvärdering av evenemanget Onlocation.
Siffrorna var positiva; 57% väldigt nöjd, 35% mycket nöjd och 8% bra.
För att kunna utvärdera resultatet, bör man dock veta vad liknande arrangemang ger för utfall, vilket jag inte gör.
Som förord till resultatet av en fråga om tillverkarnas medverkan står:
"Många kommenterar att Canon saknades (Canon var inbjudna men tackade nej. David, Fotosidan)."
Det var som jag trodde. Man kan/bör inte genomföra ett sådant här arrangemang utan att bjuda in den största kameratillverkaren.
Min undran kvarstår således, vad ligger bakom Canons beslut/strategi?
Kanske kan bara Canon svara på det.

Jag bör nog förtydliga mig om min jämförande upplevelse mellan analogkameran
Canon A1, och digitalkameran med elektronisk sökare.

Canon A1 hade tidsförval, bländarförval, programval och manuell exponering.
Få kameror hade de möjligheterna då.
Sökaren hade tydlig och lysande information om dessa inställningar.
En liten påskruvbar "plastmojäng" gav bättre grepp.
Att det var en pålitlig och tålig kamera gjorde att kärleken bestod.
En underbar arbetskamrat, helt enkelt.

Att min Sony A77 gav mig samma upplevelse berodde på dess elektroniska sökare, och dess möjligheter (som jag beskrivit i tidigare inlägg).
Och så den rejält vikbara skärmen. Med den kunde man fotografera där man tidigare inte kom åt, när man ville vara diskret, mm.
Alltså, en ny bra arbetskamrat.
Om jag uppfattat det rätt, så finns dessa båda egenskaper hos Canons nya fullformatskamera.

På Fotosidans debattforum har jag fått veta varför inte elektronisk sökare kommit tidigare på fullformatskameror (Tack Per). Det berodde på att autofokus-systemet inte var tillräckligt bra/utvecklat för spegellösa kameror.
Sony A77 var en spegelfast kamera (spegel som både reflekterade och släppte igenom ljus), och som därigenom hade samma autofokussystem som en DSLR-kamera.

När Canons spegellösa fullformatskamera presenterades på Scandinavian Photo i oktober förra året, beskrevs elektroniska sökare som något helt fantastiskt.
På Onlocation var föredragande teknikexpert lika positiv som jag, fast ur ett mer tekniskt perspektiv.
Jag ville bara berätta om mina användarerfarenheter, för de som kanske inte provat själva, och som kan ha eftersläpningar från tidigare diskussioner på Fotosidan, som kanske inte varit helt rättvisa(nde).

Sedan tycker jag att den optimala storleken för grepp och handhavande är som på de flesta DSLR-kameror, och inte som på de flesta spegellösa.
Men, det är en annan diskussion.
(OBS. På Onlocation berättade Sonys representant att det spegelfasta systemet kommer att läggas ner, även om det inte sagts officiellt än.)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tog en promenad och drabbades av eftertankens kranka blekhet.
Jag vet faktiskt inte varför Canon inte var med på Onlocation. Ingen sa något om det där, och jag frågade inte.
Hemkommen frågade jag en kamrat som är fotokunnig, och han sa att Canon hade undvikit att närvara på flera event på senare tid, och att det var någon form av strategi. Vad som låg bakom denna strategi visste han inte.
Mer än så hade jag inte att gå på.
För lite alltså.

Brutus Östling var där.
Han var första föreläsare. Kanonbra.
Jag har hört honom föreläsa förut. Denna gång sa han inget om att han var Canonambassadör, inte vad jag uppfattade. Han var nog där i egenskap av en av researrangörerna som även arrangerade detta event.
Det fina var att alla föreläsare var där hela helgen, åtkomliga för alla.
Brutus berättade för mig hur jag skulle fotografera en halvtam kanadagås på bästa sätt.
Jag rekommenderar verkligen "Onlocation" om det görs igen.

Jag är ingen "kamerasupporter", men jag har en känslomässig koppling till Canon.
Jag fullkomligt älskade min Canon A1, och vägrade byta ut den när det kom AF-system och annat. Trots bucklor fungerar den perfekt fortfarande.
Alldeles OT så köpte jag en Canonskrivare med kopiator till min gamla pappa, när han inte längre orkade gå till posten för att kopiera.
Senil är att överdriva, men det började gå åt det hållet.
Skrivaren gav upp, och pappa ville absolut få den lagad. Omöjligt att få honom på andra tankar. Så jag lassade in den gamle mannen och skrivaren i bilen och åkte till Canon i Mölndal.
De fattade situationen precis, lagade skrivaren, och var så himla go mot pappa.

Att jag inte köpte Canon vid digitaliseringen, berodde på att jag behövde hjälp med den nya tekniken, och den som hjälpte mig rekommenderade ett annat märke till mina behov. (inte sport)
Jag ångrar inte det.
Men hade jag inte fått hjälp, hade jag blivit djupt olycklig på deras menusystem.
Första digitala systemkameran var en DSLR. Jag gillade den inte alls. Bildskärm på baksidan, massa menuer, och inte ens en snittbild/mattskiva för manuell skärpeinställning. Usch.
Sedan hände det otroliga. Jag blev förälskad i en digitalkamera, på samma sätt som med min Canon A1.
Det var en Sony A77, och grunden till förälskelsen låg i den elektroniska sökaren.

Jag är en tekniknolla, så ska jag skulle bli förälskad i ny teknik, så måste det vara väldigt bra/användbart.
Jag kallar det för "OPP-fotografering". One Position Photagraphing. Man kan numera göra i princip allt i sökaren.
Vattenpasss, histogram, zebra.
Kontrastvisning och uppförstoring som hjälp för manuell fokus.
Man kan programmera så att de viktigaste inställningarna man vill göra lätt kan komma upp i sökaren.
Man kan se de bilder man tagit, och uppförstora dem för att kolla skärpan.
Och, skulle det hända något medan man gör det, så trycker man bara lite på avtryckaren, och så är man i tagningsläge.
Den bilden man ser i sökaren, är från sensorn, och berättar alltså hur bilden kommer att bli.
Man får alltid lagom ljus sökare, blir inte bländad när det är ljust ute, och när det är mörkt, så ser man en grynig svartvit bild, när det annars vore helsvart.
Är ljusförhållandena goda, kan man se skärpdjupet i nedbländat läge, utan att det blir mörkare i sökaren för det.
Okey, en del av detta, kanske allt, går att göra på en bildskärm därbak med live-wiev, men då blir det ju som en mobilkamera, svårt att se vid starkt ljus, osv.
Och har man som jag läsglasögon, så slipper man pilla med dem, när man OPP-fotograferar.

Jag vet inte hur Canons spegellösa kamera fungerar, och vilka möjligheter som finns i dess elektroniska sökare.
Mitt entydig intryck från andra är att Canon generellt sett är mycket användarvänliga, så om dessa funktioner inte finns där nu, så lär de komma eller så kommer det något än bättre.

Jag kan bara referera till mina egna erfarenheter.
Den elektroniska sökaren återgav mig glädjen i mitt fotograferande.
Kanske något att fundera över för den som enbart är van med optisk sökare.
Sedan är det ju förstås fler saker som spelar in när man ska välja kamera.
Hejsan, lite kul där med gamla A77, köpte en sådan också tror det var 2012, det jag gillade med EVF:n var vad tydligt man såg när man tex ändrade +/- stort och rejält, och så bra med skärmen att man kunde vända in den mot kameran, bättre skyddad blev den, och bär man den på bröstet så kan blixtlås, knappar och dyligt skava mot skärmen.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Hejsan, lite kul där med gamla A77, köpte en sådan också tror det var 2012, det jag gillade med EVF:n var vad tydligt man såg när man tex ändrade +/- stort och rejält, och så bra med skärmen att man kunde vända in den mot kameran, bättre skyddad blev den, och bär man den på bröstet så kan blixtlås, knappar och dyligt skava mot skärmen.
Nu ska vi väl inte tala för mycket gamla goa A77 på en tråd för Canons nya spegellösa kamera:).
Vad jag ville berätta, var hur väldigt användarvänligt jag tycker det är med elektronisk sökare, och där håller du tydligen med mig.
Vi och andra får glädjas över att nu tillhandahåller de flesta kameratillverkare fullformatskameror med elektroniska sökare.
Det är således inte en märkesfråga längre, och det känns befriande.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det har varit flera trådar kring att några medlemmar tar för stor plats och att de inte håller sig till ämnet. I mångt och mycket handlar det i min mening om att TS bara är aktiv i början och sedan låter tråden flyta ut. När FS inte modererar längre så flyttas delvis ansvaret till TS. Respekterar däremot inte deltagarna TS vilja trots att det de skriver ligger utanför ämnet så är det dåligt forumuppförande. Så tänker jag och med det sagt så tillägger jag att ämnet onlocation hamnar för långt bort från trådens syfte. Text kan tolkas olika så Gamle Svarten, inga problem och kul att du är sugen på diskussion men ämnet behöver nog en egen tråd. Det har dock ingen koppling till hybris från min sida utan håller det sig inom ämnet får gärna min recension falla i glömska :).

Obs! Detta är en stopptext. Inte en inbjudan till vidare diskussion gällande forumuppförande.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Det har varit flera trådar kring att några medlemmar tar för stor plats och att de inte håller sig till ämnet. I mångt och mycket handlar det i min mening om att TS bara är aktiv i början och sedan låter tråden flyta ut. När FS inte modererar längre så flyttas delvis ansvaret till TS. Respekterar däremot inte deltagarna TS vilja trots att det de skriver ligger utanför ämnet så är det dåligt forumuppförande. Så tänker jag och med det sagt så tillägger jag att ämnet onlocation hamnar för långt bort från trådens syfte. Text kan tolkas olika så Gamle Svarten, inga problem och kul att du är sugen på diskussion men ämnet behöver nog en egen tråd. Det har dock ingen koppling till hybris från min sida utan håller det sig inom ämnet får gärna min recension falla i glömska :).

Obs! Detta är en stopptext. Inte en inbjudan till vidare diskussion gällande forumuppförande.
Jag accepterar ditt beslut som trådskapare.
Tycker dock att jag ska ha möjlighet att förklara hur jag tänkte.

Tråden heter "Canon eos r. Hur går det?"
Jo, det går bland annat som så, att när Fotosidan är med och arrangerar ett evenemang, så är Nikon, Sony, Fuji och och Olympus där och visar upp sina kameror, men Canon, den största kameratillverkaren, är inte där och visar upp sin nya kamera, Canon eos r.
Jag undrade varför. (mitt första inlägg)
Relativt andra diskussioner på Fotosidan, så tycker jag inte detta är en extremt stor trådavvikelse.

I detta sammanhanget berättade jag om evenemanget, annars hade min fråga blivit hängande i luften.
Läsaren behöver ju veta vad Canon uteblivit från.

Onlocation har en egen grupp, dit man fick ansöka.
Där framförs olika synpunkter på arrangemanget, och det har även gjorts en enkät/utvärdering.
Canons produktpresentationer/strategier hör inte dit, mer än att flera tycks ha saknat Canons närvaro.
Att starta en hel tråd om varför Canon uteblev från Onlocation, tyckte jag var onödigt, överdrivet och demoraliserande.
Jag ville bara försöka förstå strategin/tankesättet.

Sedan fick jag kalla fötter. Jag visste ju inte ens om Canon blivit inbjudna, jag bara antog det. (mitt andra inlägg)
I samband med enkätredovisningen i Onlocationgruppen, framkom det att Canon tackat nej till inbjudan. Då kände jag det som min skyldighet att redovisa det här.
(mitt tredje inlägg)
Därmed var frågan avslutad från min sida. Eftersom ingen här riktigt visste vad som låg bakom, får jag väl helt enkelt fråga Canon, om jag vill veta.

Du gjorde en noggrann jämförelse mellan en DSLR-kamera och Canon eos r.
I samband med det framförde jag fördelar med en elektronisk sökare.

Jag ber om ursäkt för att jag är en omständlig och mångordig person.
Flera av mina inlägg skulle säkert kunna kortas rejält.
Jag kan förstå att du "retar dig" på mig.
Jag ber om ursäkt för att ha stört din tråd, och jag kommer aldrig mer att skriva något på en tråd som du skapat.
Därmed är denna diskussion definitivt avslutad från min sida.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag accepterar ditt beslut som trådskapare.
Tycker dock att jag ska ha möjlighet att förklara hur jag tänkte.

Tråden heter "Canon eos r. Hur går det?"
Jo, det går bland annat som så, att när Fotosidan är med och arrangerar ett evenemang, så är Nikon, Sony, Fuji och och Olympus där och visar upp sina kameror, men Canon, den största kameratillverkaren, är inte där och visar upp sin nya kamera, Canon eos r.
Jag undrade varför. (mitt första inlägg)
Relativt andra diskussioner på Fotosidan, så tycker jag inte detta är en extremt stor trådavvikelse.

I detta sammanhanget berättade jag om evenemanget, annars hade min fråga blivit hängande i luften.
Läsaren behöver ju veta vad Canon uteblivit från.

Onlocation har en egen grupp, dit man fick ansöka.
Där framförs olika synpunkter på arrangemanget, och det har även gjorts en enkät/utvärdering.
Canons produktpresentationer/strategier hör inte dit, mer än att flera tycks ha saknat Canons närvaro.
Att starta en hel tråd om varför Canon uteblev från Onlocation, tyckte jag var onödigt, överdrivet och demoraliserande.
Jag ville bara försöka förstå strategin/tankesättet.

Sedan fick jag kalla fötter. Jag visste ju inte ens om Canon blivit inbjudna, jag bara antog det. (mitt andra inlägg)
I samband med enkätredovisningen i Onlocationgruppen, framkom det att Canon tackat nej till inbjudan. Då kände jag det som min skyldighet att redovisa det här.
(mitt tredje inlägg)
Därmed var frågan avslutad från min sida. Eftersom ingen här riktigt visste vad som låg bakom, får jag väl helt enkelt fråga Canon, om jag vill veta.

Du gjorde en noggrann jämförelse mellan en DSLR-kamera och Canon eos r.
I samband med det framförde jag fördelar med en elektronisk sökare.

Jag ber om ursäkt för att jag är en omständlig och mångordig person.
Flera av mina inlägg skulle säkert kunna kortas rejält.
Jag kan förstå att du "retar dig" på mig.
Jag ber om ursäkt för att ha stört din tråd, och jag kommer aldrig mer att skriva något på en tråd som du skapat.
Därmed är denna diskussion definitivt avslutad från min sida.
Synd att du tar det så men som jag skriver så tror jag TS måste ta ansvar för sina trådar. Jag har lite klurigt med kopplingen till eventet även efter förklaring. Du väljer såklart hur du gör men jag ser gärna att du skriver i mina trådar igen och även i denna om kopplingen är lite tydligare. Du känns som en mycket trevlig person i dina inlägg och jag retar mig inte ett dugg på dig. Det märks att du gillar att skriva och resonera så jag tycker du ska starta trådar även om inte alla blir så långa.

Jag förstår om du kände dig lite påhoppad så valde att svara även om jag egentligen satt punkt. Ett TS-privilegium :). Ha det gott.
 

Tims

Aktiv medlem
Använder 5D mk IV sedan något år tillbaka, väldigt förtjust i huset.
Lurar på att byta till spegellöst tack vare det är något lättare hus.
Vet man om det är någon motsvarande 5D mk IV fast spegellös på gång?
Kör ett gäng L-glas så ekosystemet behåller jag gärna. EOS R får både ris och ros av gamla 5D användare så jag kanske nöjer mig med denna?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Använder 5D mk IV sedan något år tillbaka, väldigt förtjust i huset.
Lurar på att byta till spegellöst tack vare det är något lättare hus.
Vet man om det är någon motsvarande 5D mk IV fast spegellös på gång?
Kör ett gäng L-glas så ekosystemet behåller jag gärna. EOS R får både ris och ros av gamla 5D användare så jag kanske nöjer mig med denna?
Canon har själva flaggat för att ett nytt lite proffsigare spegellöst hus kommer men inte preciserat när. Canonrumor tror det blir första kvartalet 2020. Mer uppgifter än så finns inte för närvarande. Huruvida det blir motsvarande 5dmkiv eller 5dsR vet ingen men jag gissar på ett högupplöst hus där det finns pixlar även för aps-c läge. Ryktet säger också att en 5dmkv dslr kommer släppas och då talar det än mer för att spegellösa alternativet blir Canons högupplösta variant.
Frågan är hur mycket lättare nya huset blir. Jag gissar att de gör ett ganska stort hus som passar till supertelen och 28-70-klumpar.

Jag har nu använt R i snart ett halvår och det mesta fungerar bättre än med 5dsR som jag hade. För mig är inte dslr ett alternativ längre. 5dmkiv är ju vassare af-mässigt än 5dsR men de flesta verkar föredra af med R före mkiv. Följande fokus i svagt ljus är nog enda af-grenen där 5dmkiv fortfarande är bättre, och lite snabbare seriebildstagning.

Med de nya firmwareuppdateringarna så har R blivit ännu bättre och fler ska komma enligt Canon.
 

Tims

Aktiv medlem
Canon har själva flaggat för att ett nytt lite proffsigare spegellöst hus kommer men inte preciserat när. Canonrumor tror det blir första kvartalet 2020. Mer uppgifter än så finns inte för närvarande. Huruvida det blir motsvarande 5dmkiv eller 5dsR vet ingen men jag gissar på ett högupplöst hus där det finns pixlar även för aps-c läge. Ryktet säger också att en 5dmkv dslr kommer släppas och då talar det än mer för att spegellösa alternativet blir Canons högupplösta variant.
Frågan är hur mycket lättare nya huset blir. Jag gissar att de gör ett ganska stort hus som passar till supertelen och 28-70-klumpar.

Jag har nu använt R i snart ett halvår och det mesta fungerar bättre än med 5dsR som jag hade. För mig är inte dslr ett alternativ längre. 5dmkiv är ju vassare af-mässigt än 5dsR men de flesta verkar föredra af med R före mkiv. Följande fokus i svagt ljus är nog enda af-grenen där 5dmkiv fortfarande är bättre, och lite snabbare seriebildstagning.

Med de nya firmwareuppdateringarna så har R blivit ännu bättre och fler ska komma enligt Canon.
Tack för svaret. Jag tror det är bra säljläge nu, när detta "monster" kommer ev. Q1 2020 så lär andrahandspris på mkiv-hus rasa.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är inte självklart, eftersom spegelreflex och spegellös inte är direkt motsvarande.
Jag har inte tänkt köpa någon spegellös än. Jag har tittat på EOS R, men gillade den inte. Men skulle jag köpa en så skulle jag allt behålla mina spegelreflexer, för de har sina poänger, de också.
 

Tims

Aktiv medlem
Det är inte självklart, eftersom spegelreflex och spegellös inte är direkt motsvarande.
Jag har inte tänkt köpa någon spegellös än. Jag har tittat på EOS R, men gillade den inte. Men skulle jag köpa en så skulle jag allt behålla mina spegelreflexer, för de har sina poänger, de också.
Vad är den största skillnaden tycker du? Jag var inne på en fotobuik idag och klämde och kände på den, kändes bra i min hand. Däremot kändes det ovant med evf eller vad det heter. Kommer nog köpa denna
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är inte självklart, eftersom spegelreflex och spegellös inte är direkt motsvarande.
Jag har inte tänkt köpa någon spegellös än. Jag har tittat på EOS R, men gillade den inte. Men skulle jag köpa en så skulle jag allt behålla mina spegelreflexer, för de har sina poänger, de också.
Minns jag rätt så har du 1dxii och den har verkligen sina poänger. Eos R växer efterhand även ergonomiskt med reglage och knappar men lika genomtänkt som ett 1dx-hus blir den aldrig i det avseendet
 

apersson850

Aktiv medlem
Det jag ogillade mest var sökaren.
Kanske en vanesak, men det får till mer än en mittemellanambitiös modell för att jag ska kasta en låda pengar i gapet på Canon för en sådan.
En egenskap som det propageras mycket för är storleken. Men jag tycker en 1DX är lagom stor.
En annan egenskap är sökaren. Visst kan det vara en poäng att se hur bilden blir, innan den blir, och jag kan säkert vänja mig. Nu har jag ju bara provat i butik, så den kanske växer med lite erfarenhet. Men jag gillade den inte spontant.
Sen regnar det ju ibland när jag vill ta bilder i skogen. Fick en känsla av att en EOS R inte skulle så ut med det i samma grad som en 1DX gör.

Jo, jag har 1DX Mark II och 1DX, som jag ibland kör parallellt. Då och då även en 7D som tredje kamera, oftast fjärrmanövrerad.
 

Tims

Aktiv medlem
Det jag ogillade mest var sökaren.
Kanske en vanesak, men det får till mer än en mittemellanambitiös modell för att jag ska kasta en låda pengar i gapet på Canon för en sådan.
En egenskap som det propageras mycket för är storleken. Men jag tycker en 1DX är lagom stor.
En annan egenskap är sökaren. Visst kan det vara en poäng att se hur bilden blir, innan den blir, och jag kan säkert vänja mig. Nu har jag ju bara provat i butik, så den kanske växer med lite erfarenhet. Men jag gillade den inte spontant.
Sen regnar det ju ibland när jag vill ta bilder i skogen. Fick en känsla av att en EOS R inte skulle så ut med det i samma grad som en 1DX gör.

Jo, jag har 1DX Mark II och 1DX, som jag ibland kör parallellt. Då och då även en 7D som tredje kamera, oftast fjärrmanövrerad.
Wather sealing är en deal breaker för mig. Min 5D mk IV har jag med mig i ur och skur, samt snö, snålblåst och slask. Lägger den på blöt mossa eller på en hög snöslask utan att det bekommer mig.
Trodde EOS R hade minst lika bra vädertätning. Är så inte fallet så hoppar jag definitivt över denna utan att blinka.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det jag ogillade mest var sökaren.
Kanske en vanesak, men det får till mer än en mittemellanambitiös modell för att jag ska kasta en låda pengar i gapet på Canon för en sådan.
En egenskap som det propageras mycket för är storleken. Men jag tycker en 1DX är lagom stor.
En annan egenskap är sökaren. Visst kan det vara en poäng att se hur bilden blir, innan den blir, och jag kan säkert vänja mig. Nu har jag ju bara provat i butik, så den kanske växer med lite erfarenhet. Men jag gillade den inte spontant.
Sen regnar det ju ibland när jag vill ta bilder i skogen. Fick en känsla av att en EOS R inte skulle så ut med det i samma grad som en 1DX gör.

Jo, jag har 1DX Mark II och 1DX, som jag ibland kör parallellt. Då och då även en 7D som tredje kamera, oftast fjärrmanövrerad.
Så olika det går att uppleva saker. Bäst av allt med R är evf, suverän af och roterbar skärm. Inte med det sagt att jag inte ser 1-seriens fördelar. 1dsmkiii var länge mitt drömhus men när det nått mitt prisläge var intresset borta. Jag skulle i dagsläget gärna äga ett 1dx hus när det blir lite tuffare tag men det händer för sällan så får chansa med R. En vädertätad fast 2.8 runt 40mm skulle jag dock gärna vilja hänga på R vid gatufoto i regn och sen hålla tummarna ;).
 
ANNONS