Annons

Canon EOS R5 med Canon EF 500/4,0 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars66

Ny medlem
R5:an ser ju kanon ut på pappret, men hur blir det med kompatibiliteten med de stora EF-gluggarna? Använder gärna extendrar dessutom, så att sätta ytterligare en "ring" - EF-RF adapter känns lite mycket, kanske. Frågan är om jag får ut bättre autofokus och skärpa med RF 100-500/4,5-7,1...? Men då blir det ju f9 med en 1,4-extender...
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sådana frågor är intressanta men vi får vänta tills någon djur/fågel/sportfotograf har testat i fält på riktigt. Kom ihåg när tamron kom med första generationen av 150-600. Det dröjde ett bra tag efter att man kunde köpa den innan det kom ut några vettiga tester. De första testernas resultat va väl av betalda youtubers eller sådana som aldrig fotat med längre telen tidigare. Hur som helst så var hyllningarna helt uppåt väggarna med facit i hand. Jag köpte ett av första batchen som kom och visst var det fantastiskt att få 600 mm. Mitt omdöme var nog dock grumlat eftersom jag sålde mitt exemplar efter ett tag. Tror dock inte du behöver bekymra dig för f/9 på fullformat. Jag kör ofta numera med f/5,6 på M43 (motsvarar f/11 på fullformat när det gäller skärpedjup) och man får många gånger bra skärpeslåpp ändå, speciellt om man placerar sig rätt. För AF:en bör det fungera ypperligt på de nya kamerorna och med en nyare fullformatare lär väl inte heller eventuell isohöjning orsaka något större problem. Jag har i alla fall inga problem med brus på min gamla M43 (om-d mkII) strax innan solen gått upp (med f/5,6) och då beskär jag nästan alltid bilderna också ganska mycket. Lär väl inte vara sämre med R5.
 

gamleJ

Aktiv medlem
R5:an ser ju kanon ut på pappret, men hur blir det med kompatibiliteten med de stora EF-gluggarna? Använder gärna extendrar dessutom, så att sätta en "ring" - EF-RF adapter känns lite mycket, kanske. Frågan är om jag får ut bättre autofokus och skärpa med RF 100-500/4,5-7,1...? Men då blir det ju f9 med en 1,4-extender...
Jag använder ef 100-400 ver2 tillsammans med 1.4 och 2.0 extender. Har adapter med kontrollring. Det blir ett långt ekipage med adapter samt 2.0 extender och objektivet på 400mm men det fungerar helt ok. Af och skärpa påverkas en del med 2.0 extender men bilderna blir användbara och skärpan sitter fast något långsammare. Med 1.4 extender är försämringarna små så den tvekar jag aldrig att använda. Med prissättningen för 100-500 och de nya extendrarna så känns det som att 100-400 är den sista ef linsen som ryker. De nya husen kommer vara vassare än min R också så funktionen lär du inte bli besviken på.

Det blir väl f10 med 1.4 extender?
Däremot lär ju nya linsen vara riktigt bra vid 700mm f10 som 100-400 är vid 560mm f8. Allt beror på hur mycket pengar du vill lägga ut. 100-500 med extender kommer med all säkerhet vara bättre. Värt det? Det kommer bara du kunna svara på.
 
Senast ändrad:

Lars66

Ny medlem
Jag använder ef 100-400 ver2 tillsammans med 1.4 och 2.0 extender. Har adapter med kontrollring. Det blir ett långt ekipage med adapter samt 2.0 extender och objektivet på 400mm men det fungerar helt ok. Af och skärpa påverkas en del med 2.0 extender men bilderna blir användbara och skärpan sitter fast något långsammare. Med 1.4 extender är försämringarna små så den tvekar jag aldrig att använda. Med prissättningen för 100-500 och de nya extendrarna så känns det som att 100-400 är den sista ef linsen som ryker. De nya husen kommer vara vassare än min R också så funktionen lär du inte bli besviken på.
Det blir väl f10 med 1.4 extender?
Tack Jonas, Ja, det kanske blir f10...
 

Lars66

Ny medlem
Sådana frågor är intressanta men vi får vänta tills någon djur/fågel/sportfotograf har testat i fält på riktigt. Kom ihåg när tamron kom med första generationen av 150-600. Det dröjde ett bra tag efter att man kunde köpa den innan det kom ut några vettiga tester. De första testernas resultat va väl av betalda youtubers eller sådana som aldrig fotat med längre telen tidigare. Hur som helst så var hyllningarna helt uppåt väggarna med facit i hand. Jag köpte ett av första batchen som kom och visst var det fantastiskt att få 600 mm. Mitt omdöme var nog dock grumlat eftersom jag sålde mitt exemplar efter ett tag. Tror dock inte du behöver bekymra dig för f/9 på fullformat. Jag kör ofta numera med f/5,6 på M43 (motsvarar f/11 på fullformat när det gäller skärpedjup) och man får många gånger bra skärpeslåpp ändå, speciellt om man placerar sig rätt. För AF:en bör det fungera ypperligt på de nya kamerorna och med en nyare fullformatare lär väl inte heller eventuell isohöjning orsaka något större problem. Jag har i alla fall inga problem med brus på min gamla M43 (om-d mkII) strax innan solen gått upp (med f/5,6) och då beskär jag nästan alltid bilderna också ganska mycket. Lär väl inte vara sämre med R5.
Tack Tony. Jag köpte Sigmas 150-600 2015, men lämnade tillbaka med en gång. Trots att det var billigt så var det inte alls prisvärt...
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Adaptern har inga glas så den påverkar inte skärpan. Skärpan med ditt 500/4 och r-kamerorna blir inte sämre än med din spegelkamera. Jag har 500/4 ihop med eos r och af funkar lika bra som ihop med min 1dx
 

induce

Aktiv medlem
Jag har kört mitt 400 2.8 IS II med EOS R både utan adapter, med 1.4x III och 2X III och det har fungerat kanon. Skulle vilja hävda att eftersom AF är sensorbaserad på spegellös så blir träffsäkerheten minst lika hög om inte bättre än med en SLR. Skulle kunna tänka mig att upplevelsen blir ännu bättre med R5.
 
ANNONS