Annons

Canon eos rp vs Sony a7c köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Mysan91

Ny medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en ny kamera och har kollat en del på Canon eos rp samt Sony a7c.

Ska främst fota video är inte lika viktigt.

Jag har läst många tester och Sony a7c verkar vara väldigt bra på mycket dock är det ganska dyr. Samt att FF objektiv till Sony kostar en rejäl slant.

Canon har fått sådär betyg men priset är väldigt tilltalande då det ligger runt 12-14999kr med kit objektivet. Samt att objektiven var inte lika dyra som Sony.
Men jag vet inte om det kanske är värt att lägga ner mer pengar för en bättre kamera alt om en eos rp är tillräckligt bra.

Någon som äger någon av dessa kameror och kan ge inputs?

Jag ska ha kameran främst för hobby samt kanske några foto jobb. Landskap och street är det jag fotar mest. :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är på jakt efter en ny kamera och har kollat en del på Canon eos rp samt Sony a7c.

Ska främst fota video är inte lika viktigt.

Jag har läst många tester och Sony a7c verkar vara väldigt bra på mycket dock är det ganska dyr. Samt att FF objektiv till Sony kostar en rejäl slant.

Canon har fått sådär betyg men priset är väldigt tilltalande då det ligger runt 12-14999kr med kit objektivet. Samt att objektiven var inte lika dyra som Sony.
Men jag vet inte om det kanske är värt att lägga ner mer pengar för en bättre kamera alt om en eos rp är tillräckligt bra.

Någon som äger någon av dessa kameror och kan ge inputs?

Jag ska ha kameran främst för hobby samt kanske några foto jobb. Landskap och street är det jag fotar mest. :)
Frågan är svår att svara på, eftersom vi inte vet vad du har fotograferat med förut. Du får nog ge lite mer info först.
 

Brix

Aktiv medlem
Du bör ju kolla minsta lika mycket på objektiv också eftersom det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Brukar alltid rekommendera att främst investera i bra objektiv.

En av de viktigaste sakerna när det gäller kamerahuset är att ha ett som man gillar att använda.

Nikon Z5 finns ju t.ex också. Finns också mycket fina objektiv till Z-systemet, även om en del av dem kostar en del.

Sen om objektiven till Canon är så mycket billigare än Sony vet jag inte, det beror ju på vilka man kollar på. En fördel med Sony är ju att det finns objektiv från både Sigma och Tamron t.ex.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du bör ju kolla minsta lika mycket på objektiv också eftersom det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Brukar alltid rekommendera att främst investera i bra objektiv.

En av de viktigaste sakerna när det gäller kamerahuset är att ha ett som man gillar att använda.

Nikon Z5 finns ju t.ex också. Finns också mycket fina objektiv till Z-systemet, även om en del av dem kostar en del.

Sen om objektiven till Canon är så mycket billigare än Sony vet jag inte, det beror ju på vilka man kollar på. En fördel med Sony är ju att det finns objektiv från både Sigma och Tamron t.ex.
Instämmer. Kollar man på Sony FE objektiv kontra Canon RF objektiv är inte Canon billigare (kanske rent av tvärt om) och dessutom finns mycket beg Sony FE. Däremot, om man kan tänka sig att köra med adapter så fungerar Canon EF objektiv ypperligt till Canons R kameror, men ekipaget kan bli större. Då det finns mycket EF objektiv i omlopp och många har några år på nacken är dessa i många fall avsevärt mycket billigare än RF objektiven även om jämförbara objektiv i flera fall är bättre i RF serien. Men tänk på att om en stor vits med att välja spegellöst är ju att köra med adapter en liten förlust.

Tänk även på att det finns andra system, Nikon Z är relativt prisvärda. Panasonic S håller hög klass men de egna objektiven är dyra. Sedan finns andra system med hög kvalitet fast mindre sensorer som Fujis APS-C system (X husen) och micro 4/3.
 

Resistent

Aktiv medlem
En Sony A7C med Sonys lilla 35 mm f/2,8 är nog väldigt smidig för street. En kombo som jag själv gärna skulle vilja ha just för det ändamålet. Det objektivet är osannolikt skarpt och går att hitta beg för lite drygt 4000 kr lite då och då. Deras 28 mm f/2 är lite större men ännu billigare beg, har sett för 2000 kr, verkar också bra, men jag har aldrig testat det (är lite på jakt efter ett dock). Även Sonys 85 mm f/1,8 är superskarpt och relativt billigt. Så det finns billiga guldkorn till Sony.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det är nog ingen tvekan om att Sony A7C är en bättre kamera i många avseenden, men det betyder inte att det är den bättre kameran för dig, särskilt inte om man tar med priset i beaktande. De pengar man sparar på ett billigare kamerahus kan man ju lägga på objektiv.

Jag köpte själv en RP, begagnad, för 7000:- och jag är extremt positivt överraskad av den och hur mycket kamera det är för pengarna.

Jag tror som flera har sagt att du ska försöka ta med i avgörandet vilket/vilka objektiv du tror dig vilja ha.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tänker man max prestanda för pengarna ser den här bra ut (om än större p g a 24-70/2,8):

Blocket: Sony A7R III + Sigma 24-70/2,8 DG DN Art och tillbehör https://www.blocket.se/vi/95637601.htm

(Inte min annons - äger ingen Sony systemkamera)

A7RIII är vassare än de vi pratat om och Sigma 24-70/2,8 DN är i klass med Sony GM och bättre än Sigmas "icke DN" 24-70/2,8 Att.

Ett alternativ. Mycket pengar men mycket för pengarna tycker jag.
 

David Lundström

Avslutat medlemskap
tack så mycket för rekommendationerna, det är till stor hjälp för mig! Det verkar verkligen som om det i ditt fall naturligtvis är bäst att köpa en Sony GM. För närvarande ändrar jag också min teknik till en nyare och mer professionell. Jag insåg att detta kräver mycket pengar. Jag läste en recension av kreditföretag på webbplatsen https://paydaysverige.com/ och bestämde mig för att ta ett lån för att köpa all utrustning jag behövde.
 
Senast ändrad:

VargenW

Aktiv medlem
Jag har RP. För mig är det viktigt att det är en lätt kamera, och prestanda är det definitivt inget fel på. Ihop med 24-105 4 L gör den ett mycekt bra jobb.
Eftersom jag inte känner till den andra kameran kan jag inte göra någon jämförelse, men RP är bra, och R-objektiven är ju topp. Med adaptern kan du också använda alla EF, ett otroligt utbud av bra optik.
 
ANNONS