Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem

Verkar ju riktigt lovande, i alla fall för min typ av användning!!
Verkligen! Väntar nu med spänning på lite mer tester gällande AF/bildkvalité för wildlife av Youtubers som fått kameran. Verkligen synd att Steve Perry som nästan bara testar Nikon förmodligen inte kommer att göra något test. Har ni tips på Youtubers vars tester för wildlife ligger i nivå med Steves så posta gärna svar. Saknar verkligen detta för Canon. (Tony N går tyvärr bort i detta fall).
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Nu är väl inte Brutus Östling någon Youtuber direkt vad jag vet, men han kör väl fortfarande med Canon & han om någon borde ju ha fått en R5:a av Canon för att visa vad dess wildlife eye tracking af duger till...

Det kommer väl en hel drös med recensioner till veckan antar jag, ska bli spännande att se om någon av dom som man följt genom åren som lämnat Canon ev funderar på att byta tillbaka...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nu är väl inte Brutus Östling någon Youtuber direkt vad jag vet, men han kör väl fortfarande med Canon & han om någon borde ju ha fått en R5:a av Canon för att visa vad dess wildlife eye tracking af duger till...

Det kommer väl en hel drös med recensioner till veckan antar jag, ska bli spännande att se om någon av dom som man följt genom åren som lämnat Canon ev funderar på att byta tillbaka...
Brutus är inte länge ambassadör för Canon. Tror bara kontrakten är på 5 år.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall bli intressant att se din bedömning av hur den står sig mot dina andra Canon kameror.
Själv kommer jag hänga kvar vid 5D MKIV till jag har tillräckligt många fotografers bedömning av den nya kameran.
På papperet finns det mycket att gilla med både R6 och R5 fast det är hur den presterar ute i verkligheten som fäller avgörandet.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Vad är det som är lovande?
Jag tänkte mest på Tony Northrups allmänna omdöme om R5, han brukar ju vara lite mer återhållsam med att berömma Canon(sen om det är ett faktum eller bara min upplevelse låter jag vara osagt)så jag tänkte på hans totala intryck av R5.

Jag älskar Canons 1-hus & gillar storleken & handhavandet för sport & action men nu verkar ju af vara I princip lika bra som på 1 D X III & i bland så finns det fördelar med ett mindre hus & prislappen är lägre...

För mig så spelar det ingen roll om det finns bättre kameror än Canon att köpa, jag kommer fortsätta med deras prylar så det handlar för mig bara om när dom släpper en kamera som gör att jag inte kan låta bli att uppgradera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vad gäller både Canon och Nikon så får man vänta med eventuella svagheter med autofokus först när nästa ersättare kommer, både 1DXII och D5 fick toppbetyg vad gäller autofokus, i princip inga svagheter alls. När så 1DXIII och D6 kom så fans det trots allt flera anmärkningar som man inte hört talas om tidigare med deras föregångare, man kunde ha fått tex höra en önskan om att följande autofokus kan nog göras ännu bättre med nästa kamera modell, vilket tydligen har skett med både med 1DXIII och D6. Annars är det normalt att förbättringar sker så klart med nyare kameror, men just det att det fans vissa svagheter är väl inte farligt att nämna kan man tycka.

Jag gissar att R5 kommer att få toppbetyg vad gäller Autofokus, ser ut som att den också kan växla mellan kropp, ansikte, och ögon, tror det i alla fall eller hoppas på det.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem

För er som filmar med era kameror så hittade jag den här, jag kan alldeles för lite om videoredigering men min 5år gamla iMac kommer nog inte orka med dessa filer...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör

För er som filmar med era kameror så hittade jag den här, jag kan alldeles för lite om videoredigering men min 5år gamla iMac kommer nog inte orka med dessa filer...
Ju hårdare komprimering desto tyngre att redigera. Därför som 8K råfilerna är lättare att redigera än 4K, som visas i flera tester.

Men det finns vägar runt problemet. Ett är att redigera med lågupplösta kopior (sk proxyfiler) och sedan använda de högupplösta vid slutrenderingen. Ett annat sätt är att först konvertera sina filer till ett mer processorvänligt format som ProRes.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tydligt att den kameran inte är något för wildlifefotografen som fotar snabba förlopp. Här framgår ju tydligt problem med lagg vid panoreringar efter snabba objekt. Även batteritiden verkar vara ett problem. Ska batteriet bara räcka ca en timme vid kontinuerlig användning får man ju ha 4-5 batterier med sig för en kvällstur. Skönt ändå att se en review som tar upp dessa problem som jag retat mig på med min Olympus. Verkligen synd att inte Canon lyckats lösa laggproblemet. Hoppas det framöver kommer fram något i testerna som gör problemet mindre. Som det ser ut när fru Northtrup fotar fåglar så går ju kameran definitivt bort för all sträckfotografering av vadare och snabba rovisar m.fl. Man får hoppas att Nikon lyckas bättre med Zs - modellerna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Senast ändrad:

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Batteriproblemet går ju att lösa, det blir ju kanske både dyrare & klumpigare än man önskar men laggproblemet det lär väl ingen firmware uppdatering kunna rå på?

För min del så kanske det fortfarande blir en R5 men då måste jag även behålla min 1D X & då kanske det är lika bra att invänta en framtida R1 trots allt.

Jag tror jag måste hyra en R5 & testa en helg för att göra en utvärdering om den funkar för mig, när man sitter framför datorn & ser alla filmer på YT osv är det lätt att vilja klicka på ”köp knappen”...
 
ANNONS