Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Nu har R5:an lagts upp för jämförelse hos Dpreview. Ser ut som om Canon kommit ikapp beträffande sensor-prestanda.


/Stephan
 

Bengf

Aktiv medlem
Tydligt att den kameran inte är något för wildlifefotografen som fotar snabba förlopp. Här framgår ju tydligt problem med lagg vid panoreringar efter snabba objekt. Även batteritiden verkar vara ett problem. Ska batteriet bara räcka ca en timme vid kontinuerlig användning får man ju ha 4-5 batterier med sig för en kvällstur. Skönt ändå att se en review som tar upp dessa problem som jag retat mig på med min Olympus. Verkligen synd att inte Canon lyckats lösa laggproblemet. Hoppas det framöver kommer fram något i testerna som gör problemet mindre. Som det ser ut när fru Northtrup fotar fåglar så går ju kameran definitivt bort för all sträckfotografering av vadare och snabba rovisar m.fl. Man får hoppas att Nikon lyckas bättre med Zs - modellerna.
Ja det fins en del fina pluspunkter också, kameran hittar småfåglar som fotografen inte ser, är väl närmast rätt så skapligt kan man tycka, 500mm blir lite som en kikare förstås, är väl inte så lätt att med bara ögon upptäcka liten fågel i grenverk 100 meter bort, eller hur Tony nu menar, Huvudet på en trollslända inte illa att fånga, nämner han inte att han får 80% skarpa bilder, hänger inte med där, han nämner inga lagg själv där i början när han nyper snabba fåglar, laggar det så förbannat och ändå få 80% skarpa. Frun skjuter stillbilder under en timme, skall sedan prova en videosnutt och kameran varnar efter 2 minuter om överhettning.
 

atotowi

Aktiv medlem
... han nämner inga lagg själv där i början när han nyper snabba fåglar, laggar det så förbannat och ändå få 80% skarpa. Frun skjuter stillbilder under en timme, skall sedan prova en videosnutt och kameran varnar efter 2 minuter om överhettning.
Jag undrar om de inte har Preview påslaget dvs att kameran om man släpper upp avtrycket helt försöker lägga upp sista bilden. Det skapar enorma lagg på min EOS R. Slår man av det så blir det mycket bättre.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ja det fins en del fina pluspunkter också, kameran hittar småfåglar som fotografen inte ser, är väl närmast rätt så skapligt kan man tycka, 500mm blir lite som en kikare förstås, är väl inte så lätt att med bara ögon upptäcka liten fågel i grenverk 100 meter bort, eller hur Tony nu menar, Huvudet på en trollslända inte illa att fånga, nämner han inte att han får 80% skarpa bilder, hänger inte med där, han nämner inga lagg själv där i början när han nyper snabba fåglar, laggar det så förbannat och ändå få 80% skarpa. Frun skjuter stillbilder under en timme, skall sedan prova en videosnutt och kameran varnar efter 2 minuter om överhettning.
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skrivit om sträckande snabba fåglar. I slutet när Chelsea ska fotografera havsfåglar en blåsig dag och följa fåglarna så ser du exakt vad jag menar (hon har t.o.m. filmat fenomenet med lagg i sökaren) och det är detta hon kommenterar också. Att foto en flygande fågel som lättar från en gren eller en sittande fågel/slända i en buske var inte det som mitt inlägg handlade om. Om det laggar när en fågel flyger i 60-70 km/h med varierad riktning räcker det med 1/10 sek för att fågeln ska flytta sig flera meter, kanske t.o.m. utanför sökarbilden, innan man kan se den igen i sökaren. Det är inte lätt att hinna med då. Problemet kan vara det som atotowi nämner.
 

Bengf

Aktiv medlem
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skrivit om sträckande snabba fåglar. I slutet när Chelsea ska fotografera havsfåglar en blåsig dag och följa fåglarna så ser du exakt vad jag menar (hon har t.o.m. filmat fenomenet med lagg i sökaren) och det är detta hon kommenterar också. Att foto en flygande fågel som lättar från en gren eller en sittande fågel/slända i en buske var inte det som mitt inlägg handlade om. Om det laggar när en fågel flyger i 60-70 km/h med varierad riktning räcker det med 1/10 sek för att fågeln ska flytta sig flera meter, kanske t.o.m. utanför sökarbilden, innan man kan se den igen i sökaren. Det är inte lätt att hinna med då. Problemet kan vara det som atotowi nämner.
Nej det har du rätt i, jag ville nog mest fylla ut lite bara, alltså några pluspunkter av många, en del svagare andra starkare. Laggen är så klart besvärlig, men vid höga bildserier går det så jäkla fort också, 12bps på en sekund, om man nu inte skjuter 3-4. Det går inte eller att begära nästan omöjligt svåra mål, en tornseglare kan exempelvis göra snabba tvärkast som vissa svalor, jag tvivlar nog på att man söker ögon i alla möjliga lägen, ett fågelhuvud som en krona, då blir då säkert bra om man lyckas fånga huvudet, vilket är nog så marigt. Själv är jag dålig på att fånga fåglar, inget bra på det, ett moln av Kajor kan gå bra med lite skärpedjup som hjälp. Vissa livliga fågelsjöar kanske man kommer lite närmare.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Låter om den kommer dricka en del energi ur ett redan energisluckande kamera.
Dessutom så kommer den inte fungera med R-objektiven.
Med andra ord tror jag inte vi kommer få se en färdig produkt.

/Stefan
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Patentansökningar ska man ta med en nypa salt. Vägen från en patentansökan till en verklig produkt är ofta väldigt lång. Majoriteten av alla patenterade idéer i världen blir aldrig någonsin produkter.
Jo det är väl mest ett sätt att säkra upp att ingen annan har den lösningen man själv har kommit på men av något skäl inte vill eller kan tillverka just nu.

Men timingen var ju lite komisk även om överhettningsproblematiken är allt annat än rolig även om den till viss del var väntad på R5.
 

apersson850

Aktiv medlem
För den som vill torrsimma detaljer kan bruksanvisningen hämtas på Canons websida. Även den svenska översättningen, om man föredrar den.

Manual
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Animal-Eye AF verkar ju väldigt bra och träffsäker, mycket bättre än jag hade förväntat mig. Är den så bra kommer man ju inte att klara sig utan! Låg och fotade vadare imorse, så mycket halvträffar...
 

ljonsson

Aktiv medlem
För den som vill torrsimma detaljer kan bruksanvisningen hämtas på Canons websida. Även den svenska översättningen, om man föredrar den.

Manual
Intressant att se vilka villkor som måste vara uppfyllda för att kameran ska kunna ta bilder med 12bps (sid 448 i svenska manualen). Är det någon som vet varför äldre EF-objektiv som används gör att den inte klarar 12bps? (Sid 894)
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det blir lite att hålla reda, flimmerfunktionen lär väl ändå inte bli aktuell vid sportarenorna som någon AF-broms tex om det är utomhus, går det inte att strunta i den samma vid stora inomhus tävlingar också förmodar jag. Hade varit bra om Canon i stället redovisat vilka EF-objektiv som inte ger 12bps, nu var det ett 40-tal objektiv, samtliga hade USM eller STM motorer det borde räcka långt i alla fall.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Ja, det som jag tycker var lite trist var ju att några av parametrarna gjorde ju att det förmodligen för mig skulle bli väldigt sällan som jag skulle kunna få ut 12 bilder/s av R5 & att det skulle bli avsevärt dyrare än jag trott för att kunna få det...

Jag tänker på batteri procenten, som måste vara över 60% & att EF 70-200/2,8L IS II inte heller funkar och att man måste ha en slutartid på 1/1000 sekund eller snabbare.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Med tanke på att ett fulladdat batteri bara räcker en timme (se Northrups video) vid aktiv fotografering så lär 12bps vara en sällan uppnådd gräns. Frågan är ju vad det blir istället? Står det något i manualen om det? Annars kan vi kanske se fram mot 3-5 bps efter en halvtimmes fotande med vissa EF-objektiv?
 

ljonsson

Aktiv medlem
Med tanke på att ett fulladdat batteri bara räcker en timme (se Northrups video) vid aktiv fotografering så lär 12bps vara en sällan uppnådd gräns. Frågan är ju vad det blir istället? Står det något i manualen om det? Annars kan vi kanske se fram mot 3-5 bps efter en halvtimmes fotande med vissa EF-objektiv?
Det verkar vara som bäst 6bps med mekanisk slutare och 8bps med elektronisk slutare ända ner till 4,9 resp 3,9bps. Det ska bli intressant att läsa de kommande testerna, dessa begränsningar i seriebildstagningen är en rejäl besvikelse.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Det verkar vara som bäst 6bps med mekanisk slutare och 8bps med elektronisk slutare ända ner till 4,9 resp 3,9bps. Det ska bli intressant att läsa de kommande testerna, dessa begränsningar i seriebildstagningen är en rejäl besvikelse.
Ja, får oss som blev imponerade av dom första testerna av hur otroligt bra AF verkar vara så känns det ju verkligen som en rejäl besvikelse!!

Sen så får jag även funderingar över hur min framtida kamerautrustning kommer att se ut, om inte ens mitt 70-200/2,8L IS II är kompatibelt så blir ju det en extra kostnad att överväga vid ett systembyte då det är mitt absoluta favorit objektiv.

Man kan ju anta att samma objektiv lista kommer gälla för en framtida R1 när den kommer & det är ju den modellen man antagligen får vänta på om man vill ha en snabb kamera med fullformatssensor...

Jag skulle inte alls köpa någon R5, sen blev jag tokimponerad av dess AF & var på väg att seriöst överväga ett systembyte från EF till RF & nu så visar det sig att jag är tillbaka på ruta 1. =)
 

PMD

Aktiv medlem
[...] och att man måste ha en slutartid på 1/1000 sekund eller snabbare.
Det är kanske inte så förvånande. För att slutaren ska hinna öppna och stänga 12 gånger per sekund så går det helt enkelt inte att ha en för lång slutartid. Det gäller alla mekaniska slutare med snabb serietagning. Var gränsen går beror på bildfrekvensen.

(En liknande begränsning finns förstås även för elektroniska slutare, men mekanik är i allmänhet långsammare än elektronik).
 
ANNONS