Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tycker också den spec. som nu läckt verkar nästan för bra för att vara sann. Speciellt då vad gäller video. 8K låter lite för bra..
Som jag skrev i inlägg #9 tycker jag också att 8K låter väl bra. Men resten är rimligt.

Sedan att kameran skulle klara 12 fps med mekanisk slutare. Gäller det också vid AP-C. Alltså följande fokkus. EOS R var ju inte ens i närheten.
Med tanke på att 1D X Mark III klarar 20 bilder/s och M6 Mark II klarar 14 bilder/s, både med motivföljande AF, så är 12 bilder/s en rimlig siffra.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Dpreview citerar Canonrumors rykte om R5. Kommentarsfältet är intressant:

Oh c'mon DPR. We all know, that you only re-post rumors under the rare circumstance that you already have the rumored camera in your hands.

That's why they quote rumor sites. its been 100% accuracy when dpreview quotes rumors sites.

Most likely DPR already have the camera in their hands. This happened before with every major new camera release.
They ignited interest and readership by posting "rumors" about somethibg they were actively testing at the same time.
Probably with the blessing of the manufacturer.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Att Dpreview väljer att ta upp detta rykte i sitt nyhetsflöde tror jag tyder på att det till stor del stämmer, om man ser historiskt på hur det varit när de valt att skrivit om ”rykten”.

Låter som Canon har en mycket imponerande kamera på gång.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon lär ju enligt ryktena ha minst 2 Canon R kameror som kommer lanseras i år.

Den ena skall vara en mer allmän kamera och den andra högupplöst.

Frågan är vilken kamera detta är. Kan det vara en spegellös 5D variant?
Tycker namnet EOS R5 tyder på det.

Den högupplösta kameran har i ryktena nämnts att få 70 Mp. Man måste ju klå Sony eller hur.

Det ryktas också om en Canon R med aps-c sensor.

Blir ett intressant år för Canon fotografer.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Blir ett intressant år för Canon fotografer.
Inte bara för Canon-fotografer :) Att en tillverkare pushar tekniken framåt ordentligt ställer krav på de andra tillverkarna att följa efter eller förlora marknadsandelar.

Så som teknikintresserad Sony-användare tycker jag också att det skall bli ett intressant år. Efter ett 2019 där ett, i mina ögon, rätt sömnigt Sony höll igen i alla släpp utom A7R4 så tycker jag det är utmärkt att de får lite eld i baken :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Inte bara för Canon-fotografer :) Att en tillverkare pushar tekniken framåt ordentligt ställer krav på de andra tillverkarna att följa efter eller förlora marknadsandelar.

Så som teknikintresserad Sony-användare tycker jag också att det skall bli ett intressant år. Efter ett 2019 där ett, i mina ögon, rätt sömnigt Sony höll igen i alla släpp utom A7R4 så tycker jag det är utmärkt att de får lite eld i baken :)
Så sant, så sant.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Känns som jag väntat i flera år på Canon, tröttnade och köpte en A7rIV....och nu svara de!
Kan bli dyrt år ja :)
Själv skall jag sittta still i båten och vänta på vad de som får dessa nya kameror tycker och tänker några månader senare.

Den första reaktionen brukar vara att alla är lyriska över sina nya telningar.

Efter några månader börjar det också komma kommentarer om vad som fungerar mindre bra.

Skall bli intressant och se hur väl olika tillverkare lyckas träffa rätt. Antar att både Nikon och Sony också kommer med nyheter.
 

Falumas

Aktiv medlem
Föga troligt. Jag har sett på nära håll hur de stora kameratillverkarna jobbar för att hålla tätt. Det kan bli dyrt med läckor, då kan ju försäljningen av befintliga produkter minska.

I det här fall har Canon offentligt gått ut med att de jobbar med en "high end"-kamera med IBIS och dubbla minneskort.
Marknadsföringsavdelningen släpper ofta kontrollerat vissa detaljer som rykten, andra detaljer vill dom givetvis hålla hemliga till lanseringen.

Info som kommer väldigt tidigt är ofta som du säger läckor tillverkaren inte vill ha. När dom är att försäljaren i alla fall börjat gå ner, vilken den naturligt gör när ny produkt är på väg oavsett om den är superhemlig eller inte, så börjar det släppas info från marknadsföringsavdelningen. Är det bara en refresh av produkten, dvs inga revolutionerande ändringar brukar det också släppas för att sälja slut på gamla versionen.

Nu har jag iofs dålig insikt i kamerabranchen, men rent generellt brukar det vara så.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Den blir givetvis inte billig. Fast även Canon måste ta hänsyn till sina konkurrenters priser.. En Sony A7 RIV kostar 43 500 kr.
Därför gissar jag Canon kommer lägga sig någonstans mellan 40-45 tkr.
Fast Canon har aldrig riktigt tagit den hänsynen. Man sätter det pris man vill (i princip). Vidare så har både kameror och optik blivit fruktansvärt dyrt på sistone. Se bara 1DX 3 som klockar in på 87 lök. Nu vet jag inte vad 1DX 2 kostade vid lansering, men inte var det i närheten av den summan i vart fall.

Om nu ryktet stämmer med IBIS, 8K, nyutvecklad 45 MP sensor, 12 bps etc etc så tror jag inte det släpps initialt för samma summa som en A7 R4. Min gissning är nånstans mellan A7R4 och A9 II - närmre A9 i pris än tvärtom.

HOPPPAS dock att jag har fel förstås :)

Oavsett tror jag priset (som alltid) kommer sjunka inom ett år. Annars blir det ingen storsäljare.
 

apersson850

Aktiv medlem
1DX Mark II kostade ungefär 60000 kronor när den var ny.

Kronan har ju sjunkit som en sten på senare tid. Introduktionspriset för 1DX Mark III skiljer sig inte från det för föregångaren något väsentligt, på marknader där valutan stått sig bättre kontra japanernas yen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag noterar att Canon Rumours tagit bort påståendet att R5 skulle få 8K i råformat utan bara 8K. De har också hittat ett gammalt uttalande från Canon om att de har 8K i sin roadmap för Eos R-serien.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag är alltid lite skeptisk mot ryktena eftersom det ofta gissas en del. Men det här vet vi med säkerhet:

- Canon kommer med en spegelfri "high end"-modell med dubbla minneskort och inbyggd bildstabilisering.
Riktigt trevliga nyheter!

Hoppas att detta även kommer som standard på alla deras modeller (iaf. alla deras fullformatare).

Slutsats: Canon verkar ha tekniken som krävs för att göra en högpresterande spegelfri fullformatare.
Skall bli riktigt kul att se Canon kunna ge lite riktig konkurrens till både Sony och även Nikon. Kan bli ett mycket bra och intressant kameraår.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det lär komma en ersättare till Canon 6D som logiskt kommer heta EOS R6.


Spedarna på den låter också hyfsade. IBIS och 12 bilder per sekund borde locka gamla 6D användare.

20mp full-frame CMOS sensor
IBIS
12fps mechanical and 20fps electronic.
4K @ 60p
New battery (Not sure if it’s the same as the EOS R5)
June 2020 launch (We think a May announcement)
Time will tell but the EOS R system is getting quite the boost this year in terms of camera bodies.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Riktigt trevliga nyheter!

Hoppas att detta även kommer som standard på alla deras modeller (iaf. alla deras fullformatare).



Skall bli riktigt kul att se Canon kunna ge lite riktig konkurrens till både Sony och även Nikon. Kan bli ett mycket bra och intressant kameraår.
Dessutom får de en ny typ av sensor vilket Canon avslöjar i sin finansiella rappaort.

Så detta är inget rykte utan ett officirelt uttalande från Canon.

" Although we have launched two full-frame mirrorless cameras as well as ten dedicated lenses, our lineup is still insufficient. In order to recover from our late entry into the mirrorless camera market, we have plans to launch a model that incorporates a newly developed image sensor and image-processing engine that offer even more advanced features. We will work to raise our presence in the mirrorless camera category, leveraging large trade exhibitions around the world. "
 
ANNONS