Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Men tittar man på priserna i EUR och GBP så hamnar man strax över respektive strax under 50 kSEK. Det är väl inte alldeles otroligt att priset backar ned precis under 50 tkr när de mest ivriga fått sina kameror, om inte någon redan från börjar går in där.
Nu blir det lite OT vad det gäller själva kameramodellen men hur kan en 1D X mkIII kosta 86 990kr när den kostar 5416GBP=62 555kr...
Jag har inte orkat kolla valutakursen för USD men den kostar 6499$ i skrivande stund så den prissättningen känns ännu märkligare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu blir det lite OT vad det gäller själva kameramodellen men hur kan en 1D X mkIII kosta 86 990kr när den kostar 5416GBP=62 555kr...
Jag har inte orkat kolla valutakursen för USD men den kostar 6499$ i skrivande stund så den prissättningen känns ännu märkligare.
Det borde bli ca 76.000kr med ca 9,40 i växelkurs och 25% moms (sales tax är ju inte med i amerikanska priser som du vet).

Har inte UK 17% VAT. Man får lägga på lite extra för den högre svenska momsen.
 

martley

Aktiv medlem
Det märks att intresset för Canons nya modeller är stort eftersom deras hemsida har kraschat. Det går inte att logga in på de personliga sidorna, och sökfunktionen fungerar inte.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det pratades om att det skulle komma något nytt och spännande för stillbildsfotograferingen som inte nämnts i försnacket. R5 ska ha fått några extra funktioner för dpraw gällande färg och ljus. Kan det vara det? Har någon uppfattat något annat i det som framkommit idag?
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Det borde bli ca 76.000kr med ca 9,40 i växelkurs och 25% moms (sales tax är ju inte med i amerikanska priser som du vet).

Har inte UK 17% VAT. Man får lägga på lite extra för den högre svenska momsen.
Jag fattar ju att det inte blir exakt dom priserna man kan räkna ut själv med svensk moms osv men 11000kr högre pris här i Sverige känns ju lite surt, jag menar Canon Sverige borde väl ha samma påslag som våra grannländer i EU.(Boris landsmän är ju med i skrivande stund...).

Skit desamma, det ska bli jäkligt kul att se presentationen!! =)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap

Verkar som att den har lätt att överhetta. Är ju inte mycket, det bygger att man har två kameror en som ska kylas och en som filmar om man ska göra någon produkter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Bara nyfiken. Vad är det som är så mycket bättre med Z6 jämfört med R? Jag är avundsjuk på ibis men i övrigt?
Okej, jag kanske tog i lite väl mycket, det var nog dom första rapporterna där flera testare endast lyckades få ut 2,5 bps med skarpa bilder från den nya kameran, vilket var underligt med tanke på Canons stabila rykte som topp of the line med autofokus, tex deras 7D ( visserligen DSLR )- som 2009 klarade 8 bps och nöp fåglar till både höger och vänster. Z6 fick väl FW senare som gav 12bps där den inte längre låste fokus på första bara, vilket även gamla kameror ofta gjorde.
Justeringen av autofokusen hos Z6 fick dock mycket kritik, där ansåg man EOS R vara bättre.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är det någon som hittat en raw-fil än från kameran? Den nya dual raw har fått en del funktioner.
 

apersson850

Aktiv medlem
Inte första gången jag vänder framför eller bakom, givetvis var hänvisningen till 7D, men det visste du så klart.
D300 kände jag igen som en Nikon, så jag trodde du syftade på någon annan Nikon. Z7 finns ju. Men jag ser nu att du skrev "Canon och Nikon", så där borde jag väl ha insett att den första beteckningen avsåg en Canon, den andra en Nikon.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Okej, jag kanske tog i lite väl mycket, det var nog dom första rapporterna där flera testare endast lyckades få ut 2,5 bps med skarpa bilder från den nya kameran, vilket var underligt med tanke på Canons stabila rykte som topp of the line med autofokus, tex deras 7D ( visserligen DSLR )- som 2009 klarade 8 bps och nöp fåglar till både höger och vänster. Z6 fick väl FW senare som gav 12bps där den inte längre låste fokus på första bara, vilket även gamla kameror ofta gjorde.
Justeringen av autofokusen hos Z6 fick dock mycket kritik, där ansåg man EOS R vara bättre.
Det visar just hur viktigt det är att inte släppa halvmesyrer med låga specar som i efterhand ska fixas. Det initiala släppet och vad som sägs där suddas inte bort lätt. Både R och Z6 har blivit helt ok hus och bör inte föraktas. R5 och R6 kan ju inte anklagas för att ha dåliga specar så även om lite problem dyker upp så har det redan blivit en positiv hype kring dom. De får nog ha många dolda negativa överraskningar om inställningen till husen ska ändras. Nu hade väl inte Canon så mycket att välja på. De behövde släppa spegellösa FF men var inte fullt redo. De berättade redan vid introduktionen att en firmware skulle komma och förbättra af.
 

nivas

Aktiv medlem
Canons stabila rykte som topp of the line med autofokus, tex deras 7D ( visserligen DSLR )- som 2009 klarade 8 bps och nöp fåglar till både höger och vänster.
7D var vid introduktionen bra mycket bättre än många andra kameror, men med dagens mått sätt så är den rätt medioker. 7Dmkii blev mycket bättre, men enligt de tester som jag läst så verkar tex AF under liveview på 90D ge fler keepers.
 

Marteric

Aktiv medlem
Personligen hade jag gärna sett topp-display och några MP till på R6...fast om jag klarat mig på 22 resp. 24 MP under många år bör jag klara mig på 20 MP... Längtar till kommande tester...
 
ANNONS