Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon EOS300D

Produkter
(logga in för att koppla)

soulfool

Medlem
Jag vet att ämnet vara på tal innan och har redan läst i några trådar. Men i valet och kvalet (och såklart ångesten) känner jag ändå att jag vill ha fler råd.
Jag har inte mkt pengar, är student men har en vanlig EOS300 hemma... med några objektiv till. Därför känner jag såklart att 300D blir det naturliga valet. Men frågan är, när ska jag köpa den? Kan man verkligen förvänta sig ny modell redan i september och på et här året den har vart ute har den väl bara sjunkit med ca 2000:-

Vad tror ni? Om den, om ett år, bara gått ner en tusenlapp i pris köper jag direkt... men är den nere på 5-6tusen (för bara huset) så väntar jag nog.

Vad har ni föresten för uppfattning om antalet pixlar? Är 6Mp lite lite? Hur pass stora utskrifter kan man göra då, med bra kvallitet? A3-format?

mvh

Hej!

Jag är i lite samma situation. Jag kommer dock vänta. Jag kan använda film en höst till och jag vet att jag inte kommer att fotografera så mycket under vinterhalvåret så en DSLR får vänta tills efter jul.

Det hade ju varit surt att köpa en kamera som eventuellt prissänks mycket efter bara någon månad.

//Uffe

Jag va i ungefär samma sits tills i förmiddags :) Jag resonerade så att scandinavian photos erbjudande med batterigreppet gör så att huset måste ner mot 6000-7000kr innan det skulle löna sig. Och då kändes det värt att få kameran nu. Tyckte jag. Sommar kvar och mycket att fota. Och man slipper framkallningskostnader.

Redan i feburari var det snack om att den skulle sänkas i pris pga d70s rykte, ingenting har hänt sen dess och jag tror inget kommer hända på ett bra tag heller. Det finns inget som ersätter kameran än. Skulle dom släppa en förbättrad modell av 300d så skulle dom konkurera med 10d istället. Sen tror jag knappast andrahands värdet kommer sjunka drastiskt..

Vad har ni föresten för uppfattning om antalet pixlar? Är 6Mp lite lite? Hur pass stora utskrifter kan man göra då, med bra kvallitet? A3-format?

sjohan skrev:
Jag va i ungefär samma sits tills i förmiddags :) Jag resonerade så att scandinavian photos erbjudande med batterigreppet gör så att huset måste ner mot 6000-7000kr innan det skulle löna sig. Och då kändes det värt att få kameran nu. Tyckte jag. Sommar kvar och mycket att fota. Och man slipper framkallningskostnader.
Det där var ju ett mycket bra erbjudande, jag köpte den för 10.495kr utan batterigrepp för 3 veckor sedan.. Skulle lätt betala 11.195kr för att få detta paket..
Nu spelar det ingen roll för jag är mycket nöjd med min kamera ändå.. :)
/Thomas

Priset på tekniska prylar sjunker hela tiden, och sen kommer det en ny modell, och priset sjunker på den.

Man inte stirra sig blind på sånt, då blir det aldrig av att köpa en kamera alternativt att man kollar vad ens kamera "hade kostat idag" hela tiden och blir ledsen.

Vill man ha en kamera och tycker att priset är rimligt så är det bara slå till. Är den billigare nästa månad så, ptja, då måste du vänta en månad på att få en kamera.

Tänk, idag kan du få en kamera som på 70talet kostat 20tals tusen för några hundralappar. Kanske man borde vänta till 2030 innan man köper en digitalkamera ändå, då blir det billigt minsann!

/Henri

ANNONS
Götaplatsens Foto