Annons

Canon f1 "old" eller new

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå!

Kan någon redogöra för de skillnader mellan den gamla f1:an och den "nya".

Om man har en f1 old på g för ett bra pris skall man dra sig för att köpa den för att köpa en new?

Vad bör man betala för en f1 old i typ b skick?

/F

jag kan rekomendera följande länk: http://www.canon.com/camera-museum/camera/f_camera.html
(kika under F serien förståss)

Det verkar som F-1 gjorts i tre etapper varav de tillverkade under senaste etappen kallas new. Följ länken för att se vad som skiljer dem (det verkar vara ett och annat). Canon museet är en intressant site om man vill kika på gamla och lite nyare canon prylar (inte bara kameror utan även objektiv).

mvh Richard

De äldre F1:eek:rna har ett kvicksilver batteri till ljusmätaren. Det kan vara nästan omöjligt att få tag i såna nuförtiden. De nyare har inte det problemet. Var Canon drog gränsen för batteribyte vet jag inte. Om det var vid den nyare varianten av F1 old eller om det först kom med F1 new...?

Annars är det toppenkameror vilken av modellerna man än föredrar. En F1new med en FDN 85 f/1.2 L hade inte suttit helt fel. Någon som har en sån komb. till salu (JÄTTEBILLIGT) ???

Jacob vP

... nåra länkar:

http://www.kjsl.com/canon-fd/cameras/f1/

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/canonf1/index.htm

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/canonf1n/index.htm

Senast ändrad:
Lite snabbfakta om de tre modellerna.

F-1 (1971), kallas även F-1 old
Centrumvägd Cds-mätare med kvicksilverbatteri. Helt mekanisk slutare. Spegeluppfällning.

F-1n (1976), kallas även F-1 old II
Centrumvägd Cds-mätare med kvicksilverbatteri. Helt mekanisk slutare. Spegeluppfällning.
Nytt = något ljusare sökarskiva, möjlighet till dubbelexponering, ISO3200.

F-1 New (1981)
Helt ny kamera. Centrumvägd, utsnitt eller spotmätning beroende på sökarskiva. Siveroxid/alkaliskt batteri. Manuell eller tidsautomatisk. Bländarautomatik med winder/motor.
Mekaniska tider 1/2000 - 1/90 + B. Elektrisk styrda tider 1/2000 - 8s. Dubbelexponering. Saknar spegeluppfällning och lås för exponeringen.

Lite ot men hur mycket gick f1:an på ny?
53000 i dagens värde som jag räknade ut känns lite mycket.

Robin Gyllander skrev:
Lite ot men hur mycket gick f1:an på ny?
53000 i dagens värde som jag räknade ut känns lite mycket.
Har för mig att F1 New gick på runt 10.000:- 1981 och räknar man då på inflationen för dom 26 år som gått blir det ungefär 22.000:- med 3.1% inflation per år i genomsnitt (räknade enligt Inflation Calculator).

Så ungefär som dagens 5D.

Har haft en F1 New, och den är verkligen ett guldkorn. Känslan att kunna köra utan batteri var inte heller helt fel.

StaffanW skrev:
Har för mig att F1 New gick på runt 10.000:- 1981 och räknar man då på inflationen för dom 26 år som gått blir det ungefär 22.000:- med 3.1% inflation per år i genomsnitt (räknade enligt Inflation Calculator).

Så ungefär som dagens 5D.

Har haft en F1 New, och den är verkligen ett guldkorn. Känslan att kunna köra utan batteri var inte heller helt fel.

Jag använde källa tilll pris valuta omvandlare inflationsomvandlare

Jag trodde det var 71 och inte 81 stor skillnad.

Det stämmer Staffan. ca. 12000,- i -84 med 50/1.4 standard sökarskiva och utan winder.
Men ett NewF1-high speed ( bara hus) kostade ca. 135.000,-

Där imellan fantes tillbehör för "miljoner".......
Antagligen ett av de störste kamrasystem nånsinn.
Jag har 3 stk NewF1:eek:r, men bara med normal-winder som går 6,5fps. Highspeeden går otroliga 14fps och tömmer en 36spola på under 3 sekunder! Vilken digitalare slår detta :)
Hittas bra NewF1 i dag; löp o köp, priserna stiger.

/Erik J

Här är lyntoget.....

Bilagor

• 1984_nf1-hsmd.jpg
    1984_nf1-hsmd.jpg
    41.5 KB · Visningar: 1,264
fujicanon skrev:
Det stämmer Staffan. ca. 12000,- i -84 med 50/1.4 standard sökarskiva och utan winder.
Men ett NewF1-high speed ( bara hus) kostade ca. 135.000,-

Där imellan fantes tillbehör för "miljoner".......
Antagligen ett av de störste kamrasystem nånsinn.
Jag har 3 stk NewF1:eek:r, men bara med normal-winder som går 6,5fps. Highspeeden går otroliga 14fps och tömmer en 36spola på under 3 sekunder! Vilken digitalare slår detta :)
Hittas bra NewF1 i dag; löp o köp, priserna stiger.

/Erik J

Här är lyntoget.....

Prövat att köra en hel rulle?

Fast då måste man väl räkna på vad Yen:en stod i 1981 samt ha en inflationsomvandlare för yen:en? Annars blir det nog galet.

Däremot är din inflationsomvandlare garanterat bättre än min som inte riktade sig mot svenska kronan. Så med den blir det 25.000 med dagens penningvärde.

Jag trodde det var 71 och inte 81 stor skillnad.

1971 kom F1 Old, och det var väl F1 New (1981) vi pratade om?

Det finns ersättningsbatterier till den äldre F1'an så det är inga problem, själv kör jag min med ett siveroxid batteri med en omvandlare som heter MR-1 (någonting) och som tar ner volten från 1.5 till 1.3 (eller vad det nu skall vara orginal.

F1 New är en modernare kamera, men för modern för mig...

F1 old är den äkta F1'an :)

För att inte tala om gluggarna FDn är ju rena skräpet jämfört med dom äldre goa FD orginalen :)

/kent

Bilagor

• mfmotordrivecolour.jpg
    mfmotordrivecolour.jpg
    24.3 KB · Visningar: 1,124
Bokeh skrev:
F1 New är en modernare kamera, men för modern för mig...

F1 old är den äkta F1'an :)

För att inte tala om gluggarna FDn är ju rena skräpet jämfört med dom äldre goa FD orginalen :)

/kent
F1 N är ju bättre på alla punkter. Speciellt sökaren är det stor skillnad. Precisionen eller rättare sagt toleranskraven på delarna var bra mycket större på den nya modellen.
Den gamla F1 var helt manuell medans du kunde köra både tids- och bländarautomatik med den nya. (Bländarautomatik endast tillsammans med winder eller motor konstigt nog).

Skärpemässigt så var väl inte FD-gluggarna bättre än FDn gluggarna men det var inget glapp i fattningen med den gamla låsringen (som FD-objektiven hade). Detta märktes främst på längre telen. (Har själv haft en FDn 400/2.8 L). Men låsringen var besvärligare att hantera.

Även jag har en F1 old. Den har dock ett ljusläckage och har semester på obestämd tid. Här försedd med ett luggslitet 35 mm 1:2 som har gulnat i en av linserna. Fast det är väl nästan en fördel om man tar svv...

Jag använder hörapparatsbatteri av typen 13 med orange märkning (luft/zink). De kostar ca 8 kr st och räcker i flera månader i en F1. Mycket praktiskt eftersom jag har hörapparat själv och altid har batterier hemma.

Det finns en större typ av hörapparatsbatterier som heter 675 som kanske passar bättre, jag har inte provat. Jag har en bit gummislang som krage på mina, mindre batterier. Se nästa bild.

Hörapparatsbatterier har spänningen 1,4 V jfr med Hg-batterier som har 1,35 V. Urladdningskurvan är mycket rak och batterierna håller spänningen uppe in i det sista.

Bilagor

• r0015178 f1 old m 35 mm 1_20.jpg
    r0015178 f1 old m 35 mm 1_20.jpg
    56.2 KB · Visningar: 1,073
Det kom ett databasproblem imellan...

Här syns batteri, krage och lock. Observera märkningen i locket, så ska det se ut!

ANNONS
Götaplatsens Foto