Mig veterligen så införde Sony stegvis zoom först på RX100 II. Om jag minns rätt när jag tittade på afe:s II:a så visade den bara antal gånger zoom i det vanliga zoomläget. Detta är samma typ av visning som XZ-2 har. Visst, man kan räkna om, men att hålla olika "brännvidder" som har kommatecken i huvudet går sådär. Stegvis vet jag inte hur det blev, men då borde den rimligen visa i mm.
Hur ska man göra om man inte ska jämföra? Som du kanske noterade så sade jag inte emot att RX100 skulle vara bättre, tvärtom. RX100 blir dock inte en roligare kamera att hantera bara för att sensorn är större. Hanteringsbiten är som sagt inte något som bara gäller RX100 i mitt tycke, även om det förvärras av att den är som en tvålkopp om man inte klistrar dit ett grepp. Notabelt är också att för första och andra versionen av RX100 så minskar fördelen i dåligt ljus drastiskt med ökande brännvidd, eftersom ljusstyrkan dyker mycket kraftigare än för konkurrenterna med mindre sensor. Men sett till valuta för pengarna så är RX100, särskilt den första versionen, mycket bättre än t ex G16 med sitt nuvarande pris på 3,5 kkr. Det är dock inte samma sak som att jag tycker att den är felfri. Det är inte Ricoh GR heller, men jag har kommit fram till att den passar mig bättre efter viss experimenterande. Då vore det ju korkat att köpa en RX100.
Sanningen är att du har en RX100, om jag inte missminner mig. Vad ska man dra för slutsats av det?
RX100:n mk I anger i standardläge, från fabrik, när kontrollringen används, brännvidder i mm (28, 35, 50, 70, 100, jf med 35mm/FF bildsensor), samt antal ggr zoom räknat från 28 mm (1,0 ggr), - som du påpekade inte stegvis zoom, utan alltid steglös på mk I, visst det blir ett vridande, man vänjer sig.
Hanteringen kan aldrig bli lika bra med en minikamera, med ett mycket litet kamerahus (ziggpaket), som med en betydligt större kamera (med fast optik eller utbytbar optik), - men förklara var alla reglage och rattar/knappar skall placeras på en minikamera?
Menyerna fungerar utan problem, även den lilla ratten på baksidan blir flitigt använd.
Med lilla originalväskan, skräddarsydd, till RX100:n, får du ett fast grepp, kameran ligger kvar i väskan, vid fotografering, vid laddning av batteri, vid överföring av bildfiler till datorn, - kan det bli enklare?
Hal som en tvålkopp, visst nästan, men vem använder denna minikamera utan skydd/väska?
Ja, jag har en RX100:a sedan 2012, jag tycker den är bäst, även med fakta vid handen, då och idag, men jag anser ändå många andra minikameror är riktigt bra, inte lika bra, det är skillnaden.
Allra viktigast är ändå fotografens snitts!