Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ICM-profiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Fifty

Medlem
Hej, jag sitter här hemma och försöker få ut bilder från min Canon IP 4500 som stämmer överens med färgerna på skärmen men med mindre lycka. Jag printar från Photoshop och när jag ska försöka reda ut vilken av Canons ICM-profil som motsvarar mitt papper är det helt kört. Profilerna heter "Canon IP 4500 series" följt av papperstyp som inte skriv ut i klartext. Istället heter de exempelvis "GL2, GL3, MP2, SP1, SP2, PR2". Hur sjutton ska man veta vilken som är till för mitt "Canon Photo Paper Plus Semi Gloss"? Modellbeteckningen på just det papperet är "SG-201" tyvärr finns inget "SG" bland profilerna.

Mycket, mycket, MYCKET tacksam för svar.

Om någon sitter inne med någon bra guide för vilka inställningar som ska användas i skrivarens inställningar när man väljer att Photoshop ska sköta färghanteringen hade jag blivit väldigt tacksam för den också.
 

Bo Darsenius

Aktiv medlem
Canons profiler, så här har jag antecknat

Nedanstående har jag hämtat från svar i annan tråd:

Canons namn på profilerna är verkligen inte hjälpsamma

Konsensus tycks vara att

MP = Matte Photo Paper
PR = Photo Paper Pro
SP = Photo Paper Plust Glossy
SG = Photo Paper Plus Semi-Gloss

GL har jag inte sett förut men kanske står det för Glossy?

Siffran står för kvalitén där 1 troligen är högsta kvalitén.

Om du i Lightroom väljer en profil måste du slå av färghanteringen i skrivaren. Välj färg/intensitet och sedan "manuell" och "ingen".

Om du i Lightroom väljer "Managed by printer" skall du istället för "ingen" ange "ICM".

Jag har också en Canon skrivare och LR och mina krav är också att det skall bli ok och kör med "managed by printer". Resultatet blir helt OK för mina behov.
 

Fifty

Medlem
Tackar, det gjorde saken något klarare. Jag skickade frågan till Canons support och de menade att "de profilerna måste kommit med Photoshop, använd vår utskriftsmjukvara istället".
Trist att jag inte fått någon profil för just mitt papper (SG). Kan man ladda hem dessa på något vis?
 

AFJ

Aktiv medlem
Tackar, det gjorde saken något klarare. Jag skickade frågan till Canons support och de menade att "de profilerna måste kommit med Photoshop, använd vår utskriftsmjukvara istället".
Trist att jag inte fått någon profil för just mitt papper (SG). Kan man ladda hem dessa på något vis?

Typiskt slött svar från supporten. Profilerna har ju kommit när du installerade skrivaren och dess drivrutiner! Visserligen är Canons utskriftsmjukvara rätt så bra men att använda den istället för bildbehanlingsapplikationen är ju omständligt och inte alls vad vi vill!

Bo har redogjort för grunderna. Hittar du ingen profil som heter "SG"? jag har för mig att jag har det på min dator (men sitter på jobbet nu).

Betrfäffande kvalitetsval, 1,2,3 osv kan du gått prova att använda 3 istället för 1, utskriften går snabbare men jag ser ingen kvalitetsskillnad. Se till att göra motsvarande inställning i skrivarens drivrutin som motsvarar profilen.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag hade samma problem en gång i tiden när jag provade Canons eget papper. Vill minnas att jag hittade en förklaring till Canons kryptiska och totalt oidentifierbara profiler. Tror att jag sparade ner den på min hemdator. Kan kolla detta senare i kväll. Återkommer om jag hittar förklaringarna

Ps. Har sedan dess skippat Canons papper. Använder numera enbart Ilford Gallerie. Fantastiska papper allihop och Ilfords profliler stämmer hyffsat med verkligheten :)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hittade det:

The following dedicated
ICC profiles are available:
- PR1
- PR2
- SP2
- SP4
- MP2

The letters indicate media type.
MP = Matte Photo Paper
PR = Photo Paper Pro
SP = Photo Paper Plus Glossy
The numbers indicate print quality.*
* If there is no ICC profile for a particular number available
in the print quality bar, use a higher print quality number
than the number currently selected. For example, SP3 is
selectable in the print quality tool bar, but is not available
in the ICC profile, so use SP2 instead.

Det är ett saxat snitt ur Canons ICC profile guide som ni hittar här: http://www.sns.ias.edu/~jns/files/Canon_ICC_Profile_Guide.pdf
 

Mankan G

Aktiv medlem
Har Ilford profiler som stämmer med Canons billigare skrivare också, det är ju en iP 4500 jag använder som bekant.

Jag hittade en guide från Canon här: http://homepage.mac.com/renard/ls/Canon_ICC_Profile_Guide.pdf

Jag kan med säkerhet säga att denna skrivaren blir min första och sista Canonskrivare. Usel dokumentation och minst lika usel support.
Japp de finns! Har använt dem i åratal. Hade först en S830D (tror jag den hette) och numera använder jag en IP4200. Ilford har profiler som är nerladdningsbara från sin hemsida. I varje papperspaket ligger det ett dokument som talar om hur du skall ställa in de olika parametarna i utskriftsrutinerna beroende på valt papper. Profilerna funkade klockrent direkt med min första printer. Med IP4200 hade jag initialt en del strul med att få det att fungera. Färgtonen blev helt galen. Allt var inställt såsom Ilford förordade.

Efter en tid så hittade jag ett annat äldre inställningsdokument i en gammal tom papperslåda som förordade helt andra värden :) Hur nu det kan gå till. Hur som helst så blev jag 100% nöjd när jag väl hittade de riktiga värdena. Utskrifterna ser på pricken ut som på min skärm. I alla fall så att jag blir nöjd och jag är rätt petig. Jag har dock inte gjort någon vetenskapligt test utan det blir helt enkelt tillräckligt bra för mina behov.

Ps. Håller med dig om Canons brist på användarvänlighet i manualer och support. Bara grejen att behöva installera manualen som ett program.... vad är det för fel på en pdf? Men printrarna är riktigt bra. Inte en reparation, inte ett enda igensatt munstycke. Inte en rengöring under alla dessa år och kvaliteten är fortfarande på topp....Jag var precis som du helt galen på supporten men valde ändå Canon igen då ryktena om de andra märkenas problem med igensatta munstycken och annat elände avskräckte mig. Det kanske bara var en storm i ett vattenglas men det räckte. Jag var ju trots allt nöjd med min Canonprinter när allt väl var inställt
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
Om du i Lightroom väljer "Managed by printer" skall du istället för "ingen" ange "ICM".

Jag har också en Canon skrivare och LR och mina krav är också att det skall bli ok och kör med "managed by printer". Resultatet blir helt OK för mina behov.
Väljer du "managed by printer" så har du noll koll på vad som kommer ut ur printern. Ungefär som att alltid använda autotone eller autoWB i LR. I och för sig inget fel med det om du är nöjd med resultatet men som sagt: Vill du ha mer kontroll så skall du färghantera i mjukvaran, använda korrekta profiler för varje papperssort och använda en profilerad skärm...
 

Fifty

Medlem
Först och främst, tack för alla svar! Jag skickade min fråga till Canon igen och den här gången tycks jag haft tur då jag faktiskt fick ett vettigt svar =)

"Det följer med ett litet infoblad med våra papper där det ska framgå vilken papperstyp man ska välja. För exempelvis SG-201 kan man läsa att alla "iP" och "MP" series Ink Jet Printers ska man välja papperstyp Photo Paper Plus Glossy. I drivrutinen heter denna typ SP. Om inte Detta pappersval är tillgängligt kan man välja Photo Paper Pro (PR) och välja hög på utskriftskvalitet. Anledningen till att inte alla papper finns med som val är att profilerna finns i själva drivrutinen och att alla skrivare inte har alla ICM profiler för alla papperstyper.
Jag sänder er ett dokument rörande detta jag hoppas kan vara till hjälp. Kommer på separat mail då jag inte kan bifoga något i detta mail.

Gällande färgstyrning så ska Photoshop sköta detta om ni gör på följande sätt.
Gå in i utskriftsinställningar, klicka i Manuel under färg / intensitet.
Ställ färgkorrigering till Ingen.

Hoppas detta är lite tips på vägen för utskrifter som bättre matchar det ni ser på bildskärmen."

Kollade i papperspaketet och mycket riktigt, längst ner i botten låg en liten lapp som berättade att jag skulle använda icm-profilen för "Photo Paper Plus Glossy" eftersom någon ICM-profil inte finns för min skrivare (ip4500) och "Photo Paper Plus Semi Gloss". Denna informationen kan man sedan dekryptera med hjälp av det medskickade dokumentet och utläsa att "SP" är profilen jag ska använda i Photoshop.

Så nu känner jag mig ganska glad och nöjd. Frågan är bara varför Canon använder sig av så märkliga benämningar av sina ICM-profiler och varför instruktionerna är så svåråtkomliga.

PS. Bara för nöjes skull klistrar jag även in det första svaret jag fick från Canons support.

"Kära kund,

Dessa profiler du nämner, GL2, GL3, MP2, PR1 osv. är troligtvis Photoshops (Adobe's) egna, alltså inte Canon's typ av papper. Det du borde göra är att öppna upp utskriftsfönstret som tillhör skrivaren, och där finns våra olika papperstyper."
 

stefohl

Aktiv medlem
PS. Bara för nöjes skull klistrar jag även in det första svaret jag fick från Canons support.

"Kära kund,

Dessa profiler du nämner, GL2, GL3, MP2, PR1 osv. är troligtvis Photoshops (Adobe's) egna, alltså inte Canon's typ av papper. Det du borde göra är att öppna upp utskriftsfönstret som tillhör skrivaren, och där finns våra olika papperstyper."

Detta är ju inte klokt, att inte Canon vet vad de själva håller på med. Om det vore första gången skulle jag inte bli så irriterad, men nu vet jag inte vilken gång det är som Canon inte kan berätta om hur man ska skriva ut. Vore intressant att höra hur Canon ser på detta.

Stefan
 
ANNONS