Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon L vs Hasselblad V objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Och vilka andra objektiv har du jämfört med? 85/1,2? Eller något uselt zoom-mög?

jag har jämfört med 85 1.2 och 50 1.2 och 50 1.4.
tycker inte dom har någon chans och där är inga synliga abberationer eller liknande på hasselbladarn att det är till en mellan formatskamera har ingen betydelse det är fortfarande 80mm.

I så fall var det ju inte alls en onödig kommentar, då denna specifikation inte framgick av din ursprungliga fråga.

Blir så trött på frågeställare som inte kan klargöra vad de egentligen vill veta.

Men kan i alla fall konstatera att jag då inte har något att tillföra, eftersom jag knappast skulle komma på tanken att sätta dit ett objektiv till en Hasselblad på min Canon, hur coolt namn det nu än må ha.

Jag blir trött på förstå-sig-på'are som inte har Någon erfarenhet av frågeställningen, utan bara tar onödig plats i tråden.

jag har jämfört med 85 1.2 och 50 1.2 och 50 1.4.
tycker inte dom har någon chans och där är inga synliga abberationer eller liknande på hasselbladarn att det är till en mellan formatskamera har ingen betydelse det är fortfarande 80mm.
Ok, det låter ju fint. Jag undrade eftersom det borde spela ganska stor roll att det är ett mellanformatsobjektiv. Bildcirkeln är större, vilket alltså mycket väl kan innebära att upplösningen per ytenhet är lägre, men så är tydligen inte fallet.

Tillägg: Jag antar att du använde samma bländarvärden förresten?

Ok, det låter ju fint. Jag undrade eftersom det borde spela ganska stor roll att det är ett mellanformatsobjektiv. Bildcirkeln är större, vilket alltså mycket väl kan innebära att upplösningen per ytenhet är lägre, men så är tydligen inte fallet.

Tillägg: Jag antar att du använde samma bländarvärden förresten?
samma inställningar överallt och samma kamera o motiv. tycker att när man går upp till bländare vid 7.1 så är hasselbladarn betydligt skarpare. även vid 16 och 22. jag kan ladda upp bilder senare idag så ni kan se.

Upplösningen är lägre. Tidningen FOTO har gjort MTF-tester på mellanformatsobjektiv och vid 40 cykler/mm visar de klart lägre kontrast än motsvarande småbildsobjektiv. Men det kompenseras ju av ett större bildformat.

Upplösningen är lägre. Tidningen FOTO har gjort MTF-tester på mellanformatsobjektiv och vid 40 cykler/mm visar de klart lägre kontrast än motsvarande småbildsobjektiv. Men det kompenseras ju av ett större bildformat.
Det var precis därför herr Samsonites omdömen kändes lite märkliga. Fast nu var det ju ett extra fräsigt objektiv han avsåg, som kanske FOTO inte provat?

Bara för att slippa fler onödiga kommentarer så kan vi klargöra att vi menar en jämförelse mellan respektive optik testat på samma system, 135 i detta fallet.

Jag ber så innerligt mycket om ursäkt att jag dristade mig till att ge en "onödig" kommentar. Jag är såå ledsen att jag inte är Saida som skulle ha kunnat "se" vad det var du menade, fastän du inte uttalade det i ditt öppningsinlägg. Som sagt, jag är jätteledsen! (Not!)

Jag blir trött på förstå-sig-på'are som inte har Någon erfarenhet av frågeställningen, utan bara tar onödig plats i tråden.

Som sagt, jag är såå ledsen.... (Not!)

Christian, är det inte dags att du ger dig? Du gör allmänna frågor men vill ha specifika svar! Sen när svaret inte faller dig på läppen blir du oförskämd! Ut och fota, istället för att gnälla och skälla här på FS!

vet ej vad mtf-testerna visar kollar bara på resultat på bilderna tycker det är viktigast. och nu ska vi säga det är min mening inte vetenskapligt. har heller inte testat några andra hasselblad gluggar bara min 80mm

Som sagt, jag är såå ledsen.... (Not!)

Christian, är det inte dags att du ger dig? Du gör allmänna frågor men vill ha specifika svar! Sen när svaret inte faller dig på läppen blir du oförskämd! Ut och fota, istället för att gnälla och skälla här på FS!

Eero, mitt krassa inlägg var inte menat till dig, snarare tvärtom, du hänvisade ju till en artikel jag kan läsa (!)
Ett missförstånd, beklagar.

Utöver det så var jag oklar i min ämnesformulering.
Det är klart enklare att göra ett "objektivt" ( :) ) uttalande om ett test har gjorts på samma system.

No hard feelings hoppas jag.

(Ditt citat var menat att visa att de faktiskt Går att jämföra objektiv över system)

Lite utanför ämnet men jag tänkte bara tipsa om en adapter för att få mellanformatsobjektiv på en småbildskamera:

http://www.mirex-adapter.de/tilt_shift_adapter.htm

Det ger då fördelen att man får tilt och shift också, dock med nackdelen att tilten och shiften är i fel plan i förhållande till varandra. Dvs kombinera tilt och shift funkar inte om man inte vill shifta i sidled istället för höjdled som är det normala.

Företaget kräver betalning i förskott men det var inga problem när jag köpte en för ett par år sedan.

Eero, mitt krassa inlägg var inte menat till dig, snarare tvärtom, du hänvisade ju till en artikel jag kan läsa (!)
Ett missförstånd, beklagar.

Utöver det så var jag oklar i min ämnesformulering.
Det är klart enklare att göra ett "objektivt" ( :) ) uttalande om ett test har gjorts på samma system.

No hard feelings hoppas jag.

(Ditt citat var menat att visa att de faktiskt Går att jämföra objektiv över system)

Ok, jag godtar ditt beklagande och inga hard feelings här inte! :)

Lite utanför ämnet men jag tänkte bara tipsa om en adapter för att få mellanformatsobjektiv på en småbildskamera:

http://www.mirex-adapter.de/tilt_shift_adapter.htm

Det ger då fördelen att man får tilt och shift också, dock med nackdelen att tilten och shiften är i fel plan i förhållande till varandra. Dvs kombinera tilt och shift funkar inte om man inte vill shifta i sidled istället för höjdled som är det normala.

Företaget kräver betalning i förskott men det var inga problem när jag köpte en för ett par år sedan.

Intressant!

Hade varit fint att spara lite slantar på det.
Canons TS objektiv kostar ju fläsk.

ANNONS
Götaplatsens Foto