Annons

Canon L

Produkter
(logga in för att koppla)

Walkerboh

Aktiv medlem
Finns det någon "prodktsbladsbitare" som vet vad L:et betyder i canons optik.

Jag har listat ut att det inte är "lågpris" :)

Jag tror att "luxury" är en efterkonstruktion. Jämför "V" i DVD.
På sjuttiotalet kom Canon med Flouritobjektiv som kallades "FL-F" och asfärsika linser som gav objektivnamnet "AL". När nya FD-serien kom ville man ha gemensamt namn för alla objektiv med specialglas och då blev det "L". Enligt Canon måste ett "L"-objektiv innehåller specialglas eller speciellt optisk teknik. I praktiken är också L-serien bättre mekaniskt. Många bra EF-objektiv, t ex 50/1.4, är optiskt/mekaniskt i L-klass men saknar kriterierna ovan.

Mekaniskt sätt så är L objektiven mycket bättre än "vanliga" objektiv. Dom är byggda för att tåla stryk, damm och fukt. Dom har t ex packningar mot kamerahuset. Men visst finns det objektiv som kan ta lika skarpa bilder, men dom har inte det där lilla extra, som man betalar dyrt för. När det gäller zoomar så är det stor skillnad men tittar man på dom fasta objektiven mellan 50 och 135mm så finns det skillnader men det är kanske inte värt priset. Dom klarar av att ta bilder med motljus och andra svåra förhållande bättre eftersom dom har andra glasbitar i sig, men ett vanligt porträtt foto så syns det kanske mest i kanterna eftersom dom oftast också har fler bländarblad, men det kan inte jag se med blotta ögat men det finns säkert dom som kan.

För en amatör som inte säljer bilder utan gör det för sitt höga nöjes skull, har det nog inte så stor betydelse om man köper ett Tamron 90/2.8 eller ett Canon 85L, utan det syns nog om man ska göra förstoringar på bilderna vilket som har bäst skärpa, färgåtergivning, kontrast och snyggast oskärpa i bakgrunden på full bländare.

Jag har ett 100-400L som rockar fet och som jag blir lycklig av varje gång jag framkallar bilder. Om man jämför med mitt 75-300 som jag tyckte ändå producerade fina bilder innan jag köpte monstret, så vill jag nu bara ställa det i garderoben och glömma att jag någonsin hade ägt det.

Jag var dum nog och gjorde en test mellan dom, hade jag inte gjort det så hade jag nog varit nöjd fortfarande med 75-300 :)

jag var kanke lite otydlig i min fråga. jag vet redan att L optiken är överlägsen mekaniskt och optiskt de vanliga EF objektiven.

Jag är också lycklig ägare till ett 100-400L som har ersatt den gamla 75-300. Som necromancer säger man blir lycklig varje gång man hämtar bilder men fina färger, bra kontrast och framförallt skarpa bilder på alla bländare.

Nu vet jag att det tydligen betyder Luxury.

För er som blev nyfikna:
DVD = Digital Versatile Disc
inte
Digital Video Disc

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto