Annons

Canon m50 för video?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograbben1

Aktiv medlem
Tjena! Jag vill gärna ha era åsikter om att använda en Canon m50 för video.
Jag tänkte mest ha den som filmkamera då jag har en 600d ( har lagat den nu) för foto.
Jag har kollat på massor av kameror som filmar 4k, men de har varit väldigt dyra för min budget. Så därför kollade jag & testade jag en m50 på Scandinavian photo!
Den kändes först väldigt liten, men efter några minuter var det absolut okej!
Så canon m50, har en rätt så stor crop på 4k, kanske är en nackdel, eller inte?
Jag menar, när jag filmar så brukar jag alltid zooma in lite extra för att få in den här cinematiska känslan.
Men jag ser egentligen inga nackdelar med den förutom cropen ?
Jag menar, den är liten, men jag kommer eventuellt köpa en " bur" ( cage ) samt en monitor osv, då blir den relativt stor. Den filmar fin bildkvalité , så varför ska man köpa en dyrare och större kamera? jag tänker att det är väl grymt att själva kamerahuset är relativt litet, för då blir det lättare att lägga till andra grejer som skräm, handtag, mikrofon osv utan att få den här enorma storleken.

Jag kommer mest att filma kortfilmer & youtubeklipp. Så jag behöver ingen fet " red" kamera kvalité :)
Så vad tycker ni?
Är det värt att köpa en Canon m50 för att filma?
Vad är nackdelarna?
 

llew89

Aktiv medlem
Tjena! Jag vill gärna ha era åsikter om att använda en Canon m50 för video.
Jag tänkte mest ha den som filmkamera då jag har en 600d ( har lagat den nu) för foto.
Jag har kollat på massor av kameror som filmar 4k, men de har varit väldigt dyra för min budget. Så därför kollade jag & testade jag en m50 på Scandinavian photo!
Den kändes först väldigt liten, men efter några minuter var det absolut okej!
Så canon m50, har en rätt så stor crop på 4k, kanske är en nackdel, eller inte?
Jag menar, när jag filmar så brukar jag alltid zooma in lite extra för att få in den här cinematiska känslan.
Men jag ser egentligen inga nackdelar med den förutom cropen ?
Jag menar, den är liten, men jag kommer eventuellt köpa en " bur" ( cage ) samt en monitor osv, då blir den relativt stor. Den filmar fin bildkvalité , så varför ska man köpa en dyrare och större kamera? jag tänker att det är väl grymt att själva kamerahuset är relativt litet, för då blir det lättare att lägga till andra grejer som skräm, handtag, mikrofon osv utan att få den här enorma storleken.

Jag kommer mest att filma kortfilmer & youtubeklipp. Så jag behöver ingen fet " red" kamera kvalité :)
Så vad tycker ni?
Är det värt att köpa en Canon m50 för att filma?
Vad är nackdelarna?

Jag har filmat mycket med m50. Privat och till viss del professionellt. Den har sina användningsområden där dess största plus är just storlek och autofokusen. Bildkvaliten är helt ok och jag upplever inga stora nackdelar med den.

Det jag hade önskat är IBIS, just för privata handhållna klipp.

Jag har har kört m50 mycket på en liten gimbal. Just för att den är så liten så klarar man sig med en liten och smidig gimbal.

Sen har jag även införskaffat mig Viltrox speedbooster för att få hela Canons utbud av objektiv och öka ljusinsläppet. Alltid trevligt med lite extra bakgrundsoskärpa också:)

Är 4k ett måste? 1080 funkar väldigt bra på m50
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
Jag har filmat mycket med m50. Privat och till viss del professionellt. Den har sina användningsområden där dess största plus är just storlek och autofokusen. Bildkvaliten är helt ok och jag upplever inga stora nackdelar med den.

Det jag hade önskat är IBIS, just för privata handhållna klipp.

Jag har har kört m50 mycket på en liten gimbal. Just för att den är så liten så klarar man sig med en liten och smidig gimbal.

Sen har jag även införskaffat mig Viltrox speedbooster för att få hela Canons utbud av objektiv och öka ljusinsläppet. Alltid trevligt med lite extra bakgrundsoskärpa också:)

Är 4k ett måste? 1080 funkar väldigt bra på m50
Tack för ditt svar och ursäkta mitt sena svar!
Ja, alltså jag letar efter en kamera som ska klara musikvideor och behöver 4k.... men funderar på en sony a7 mark 2 och därefter skala upp... det borde funka... tack!
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för ditt svar och ursäkta mitt sena svar!
Ja, alltså jag letar efter en kamera som ska klara musikvideor och behöver 4k.... men funderar på en sony a7 mark 2 och därefter skala upp... det borde funka... tack!
Nu filmar jag inte mycket själv, så är verkligen ingen expert, men ser personligen ingen poäng i att konstgjort skala upp upplösning innan distribution. Tar bara mer tyngd/plats/bandbredd att föra över, för något som lika gärna, och oftast bättre, kan skalas upp på visningsenheterna (och därmed optimeras bättre för just de)?
 
ANNONS