Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon manuell fokus objektiv på AF-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

wsaar

Aktiv medlem
Finns det någon adapter som tillåter att man använder gamla FD/FL objektiv på digitala systemkameror av något märke? Har ett 58mm f1.2 objektiv som vore trevligt att kunna återanvända...

Inser att frågan borde ha ställts tidigare, men hittade ingen tråd med sökfunktionen och är tacksam för hänvisningar.

Wow! Kände mig säker på att det var kört, men tänkte jag skulle fråga ändå. Finns tydligen adaptrar för Minolta och EOS så då har jag två alternativ för en DSLR såvida jag inte hittar någon för Nikon också... Tackar!

Canon FD-objektiv kan inte fokusera till oändligt med adapter på ett EOS-hus. Detsamma gäller FD-objektiv på Nikon- och Minoltahus.

Det finns adaptrar med optik som återställer oändlighetsfokus. De funkar som svaga telekonvertrar och är i regel dåliga optiskt. Inget alternativ som jag skulle ge mig på.

Ok, bra att veta. Jag planerar främst använda objektiven för porträtt så oändlighetsfokus är väl inte särskilt viktigt.

Du nämnde FD på Nikon-kroppar, har du sett någon sådan adapter? Kunde inte hitta på varken Adorama eller B&H. Kommer köpa en DSLR av ett märke jag kan sätta dit objektiven på och skulle vara trevligt med Nikon bland alternativen.

FD på Nikon är det sämsta möjliga alternativet. Nikon har de tjockaste husen och FD var de tunnaste bland alla de vanliga märkena.

FD på Nikon skulle bli som att ha en permanent monterad mellanring på 4,5 mm redan utan adapter. Med adapter blir det minst någon millimeter till. Ganska begränsande.

Köper du Nikon kan du köpa manuella 58/1.2 för runt 1500 kr som passar rakt av. Med ett billigt hus (D70, D100) får du dock ingen ljusmätning utan måste ha lös mätare eller exponera efter histogrammet. Det måste du naturligtvis med FD-på adapter också.

Om du är "adaptermänniska" och kommer att vilja ha obskyr optik av massa olika märken på din kamera i framtiden så är EOS bäst tack vare att avståndet optik till filmplan är kort.

Ok, tack för det utförliga svaret. Jag vill inte hålla på med adaptrar för att vara obskyr, utan det är en ren kostnadsfråga (har Canon 58mm f1.2, Canon 135mm f3.5 samt pirat FD 28mm och 300mm). Bra att veta att MF-alternativet finns för Nikon, även om 1500kr är tre gånger mer än adapterkostnaden som ger mig alla fyra objektiven...

ANNONS
Götaplatsens Foto