Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon mappar/Räknare

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Jag kommer få hem en ny 30D imorgon, och kom just till att tänka på. Om jag petar in mitt CF kort i kameran som jag fotat med innan, så kommer väl kameran att köra vidare från den mappen som var sist !

Vilket ger felaktig uppfattning om hur många bilder man eventuellt tagit! Så min fråga är kan man nolla ett CF kort så att ingen information finns kvar så att den börjar från mapp 1 och img0000 typ?

Tack på förhand!

Om du har CF-kortläsare i datorn så kan du formatera kortet där (givetvis efter att du har tömt det på bilder).

Annars kan du stoppa in det i 30D och genomföra en manuell återställning, då börjar den på 0 igen..

Är det verkligen allt? Jag har för mig att det finns någon dold fil som återkommer och döper mapparna?! Men eftersom det inte verkar finnas andra svar så kör jag på det formaterar via kortläsaren och hoppas på det bästa :)

Tack

Testade kamerans nollfunktion, fungerar desvärre inte utan den nollar endast fil ej mapp!

Så jag har mapp 136 img 0001 så den nollar inte mapparna!

Men thats life antar jag! Verkar dummt om jag får säga mitt!

Tack iaf!

ANNONS