Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Tror inte någon har uppfattat det som att det är fråga om tältning. Men även du har ju uppfattat det som att det handlar om mer än ett par minuter eftersom även du rekommenderat extrabatteri. Jag antar att tom en Sony klarar ett par minuter med ett batteri även när det är svinkallt.
Jag antar att det handlar om en dag utomhus, men det kan TS kanske hjälpa oss att svara på.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja det gör jag om det inte är svinkallt. I regel är det bara någon minut i taget som kameran används.
Ja, precis som jag skrev i mitt första inlägg så beror det ju på hur man använder kameran
Fotopromenad med ett klick då och då funkar utmärkt med bara händer.
Men är det längre stunder så funkar det inte (inte för mig åtminstone).

Men vi behöver nog inte gräla mer om detta. Det allmänna tipset om att klä sig rätt som gavs är ju allmängiltigt
 

Falumas

Aktiv medlem
Man kan ju annars packa med några stativ och objektiv man inte behöver så blir man snabbt varm när man förflyttar sig i Norrland. Här brukar det lösa sig rätt bra i alla fall, då man nästan alltid skall upp eller ner minst 0.5km mellan fotograferingarna. Jag har dessutom förfryst händerna två gånger, så med min kvarvarande blodcirkulation i händerna så skulle jag aldrig fota utan tunna handskar i minusgrader. Kan dock rekommendera att låta bli att förfrysa händerna, det är okul att göra det.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Jag kör med en tjock jättevante på vänster hand och en tunn eluppvärmd på höger hand. Då kan man byta batteri till handsken oftare eftersom det bara är en hand som drar batteri. Vid uppehåll i kamerahanteringen så kör man in högra handen i en jättevante också såklart.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Tror inte någon har uppfattat det som att det är fråga om tältning. Men även du har ju uppfattat det som att det handlar om mer än ett par minuter eftersom även du rekommenderat extrabatteri. Jag antar att tom en Sony klarar ett par minuter med ett batteri även när det är svinkallt.
Jag antar att det handlar om en dag utomhus, men det kan TS kanske hjälpa oss att svara på.
Haha, Nä det är inte fråga om någon tältning på kalfjället. Kommer bo varmt och skönt :)
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Stort tack för alla svar.
Alla tips om vantar tar jag absolut till mig, även om mina tankar framför allt gällde kamerautrustningen.

Men om jag ska tolka expertisen så låter det som att man inte behöver trassla med någon plastpåse eller vara allt för orolig.
Men kommer nog låta kameran ligga kvar i väskan iaf och acklimatisera sig i några timmar efter att jag varit ute.
 

Falumas

Aktiv medlem
Antar att din kamera är väderskyddad, jag har aldrig upplevt att min blivit speciellt blöt av att ta in den. Imma har jag sett, när man kommer in efter ett par timmar i regn brukar det ta längre innan den är torr.

Men det är säkert av flera skäl jättedåligt att ta med en svinkall kamera direkt in i ångbastun. Rumstemperatur är nog helt ok.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tog med mig kameran in i fjärilshuset i hagaparken en kylig dag för att ta lite fjärilsbilder. Luftfuktigheten var visst nära 100% där inne och kameran hann aldrig bli så varm så att det slutade imma på frontlinsen. Ska man fortsätta ta bilder när man byter miljö får man ha en plan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Rumstemperatur är nog helt ok.
Det där med temperaturskillnader får man alltid vara beredd på att hantera. Även när det inte är vinter.
För 15 år sedan var jag i Murfreesboro, TN. Upptäckte att de hade något slags festival som bland annat innefattade visning av traktorer som stod ute, under tak, i något slags museiliknande sammanhang. Tog ut min dåvarande 40D med 17-55 på ur bilen och trodde jag skulle fotografera.
Det tog närmare en timme innan den från bilen luftkonditioneringskylda kameran hade anpassat sig till temperaturen och luftfuktigheten utomhus. Försökte fotografera lite innan dess, men jag hann inte få upp kameran till ögat efter avtorkning av frontlinsen innan det var lika illa igen. Inte kunde jag se något genom okularet heller.

Så kall kamera i varmare och fuktig omgivning är aldrig något bra recept. Inte ens när "kall" definieras som +22°C eller om "varm" definieras som rumstemperatur när "kall" är en bit under den nivån.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det där med temperaturskillnader får man alltid vara beredd på att hantera. Även när det inte är vinter.
För 15 år sedan var jag i Murfreesboro, TN. Upptäckte att de hade något slags festival som bland annat innefattade visning av traktorer som stod ute, under tak, i något slags museiliknande sammanhang. Tog ut min dåvarande 40D med 17-55 på ur bilen och trodde jag skulle fotografera.
Det tog närmare en timme innan den från bilen luftkonditioneringskylda kameran hade anpassat sig till temperaturen och luftfuktigheten utomhus. Försökte fotografera lite innan dess, men jag hann inte få upp kameran till ögat efter avtorkning av frontlinsen innan det var lika illa igen. Inte kunde jag se något genom okularet heller.

Så kall kamera i varmare och fuktig omgivning är aldrig något bra recept. Inte ens när "kall" definieras som +22°C eller om "varm" definieras som rumstemperatur när "kall" är en bit under den nivån.
Ja, det där brukar folk rapportera om från semester/uppdrag utomlands.
Luftkonditionerat hotellrum. Fuktig sommar utomhus.
Dålig kombination, om det var fotografering utomhus som var tanken.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det där med temperaturskillnader får man alltid vara beredd på att hantera. Även när det inte är vinter.
För 15 år sedan var jag i Murfreesboro, TN. Upptäckte att de hade något slags festival som bland annat innefattade visning av traktorer som stod ute, under tak, i något slags museiliknande sammanhang. Tog ut min dåvarande 40D med 17-55 på ur bilen och trodde jag skulle fotografera.
Det tog närmare en timme innan den från bilen luftkonditioneringskylda kameran hade anpassat sig till temperaturen och luftfuktigheten utomhus. Försökte fotografera lite innan dess, men jag hann inte få upp kameran till ögat efter avtorkning av frontlinsen innan det var lika illa igen. Inte kunde jag se något genom okularet heller.

Så kall kamera i varmare och fuktig omgivning är aldrig något bra recept. Inte ens när "kall" definieras som +22°C eller om "varm" definieras som rumstemperatur när "kall" är en bit under den nivån.
Min erfarenhet är att dom flesta har torrare luft inomhus på vintern än vad utomhusfestivaler i Tennessee brukar ha.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den erfarenheten stämmer bra. Men det är också så att temperaturskillnaden från vinter ute till inomhus kan vara 40°C. Skillnaden i Tennessee var inte mer än 15°C.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Antar att din kamera är väderskyddad, jag har aldrig upplevt att min blivit speciellt blöt av att ta in den. Imma har jag sett, när man kommer in efter ett par timmar i regn brukar det ta längre innan den är torr.

Men det är säkert av flera skäl jättedåligt att ta med en svinkall kamera direkt in i ångbastun. Rumstemperatur är nog helt ok.
Tack!
Ja jag har en vädertätad Sony A7r iii och vädertätade objektiv.
 
ANNONS