Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Har en fundering gällande min kamerautrustning och kyla.

Ska fira julen i de norra delarna av Sverige, men bor söder ut så inte van vid den typen av kyla.

Hur ska man hantera övergången mellan varmt och kallt, och varmt igen...
När man varit inomhus och ska gå ut i kylan för att fotografera, är det något speciellt man bör tänka på? Och när man sedan ska gå tillbaka in igen? Hur bör man då hanterar sin utrustning för att undvika imma och kondens (både när man kommer hem eller när man går in i en värmestuga för att värma sig)?

Och om det skulle uppstå imma och kondens, vad gör man då?

Om det är kallt och jag ska ut och fotografera brukar jag öppna väskan lite försiktigt när jag kommer ut så kall luft börjar "sippra in i ryggsäcken". Sen när jag kommer in är jag noga med att inte öppna ryggsäcken utan lägger den med en filt omkring sig och låter den sakta acklimatisera sig till inomhustemperaturen. Vet dock inte om detta är en bra metod eller har någon effekt 😊

Har också läst att man kan lägga kameran i en plastpåse när man är kvar ute och innan man går in. Men det känns lite läskigt :eek:

Hur gör ni andra? Några tips och kloka råd?

Har en Sony A7r iii.
 

mikoto

Aktiv medlem
Kallare luft håller mindre fukt än varm luft, när det är tillräckligt kallt kan man nog nästan tänka att all fukt fryst och trillat ner. Så utomhus i minusgrader så är luften i princip så torr den kan bli naturligt.

När du kommer in i värmen så är luften direkt betydligt fuktigare. Den fukten vill inget hellre än att fälla ut på en kall yta. En kamera i metall som kommer utifrån är perfekt för detta, och du får imma.

Plastpåsen är en väldigt bra tanke. Om du stänger in kameran i påsen utomhus så stänger du in kameran med väldigt torr luft. Så när temperaturen jämnar ut sig så gör den det i en torr miljö med minimal risk för kondens. Finns ingen direkt nackdel med detta förutom att det är lite pill att hålla på med.

En bra uppoffring om man har påkostad utrustning.

En korrekt vädertätad lösning(hus och objektiv) borde såklart inte ha några problem alls om inte det är specat att vädertätningen inte fungerar under en viss kyla man riskerar att överskrida. Men jag är lite mesig så hade nog kört påsen ändå.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Kallare luft håller mindre fukt än varm luft, när det är tillräckligt kallt kan man nog nästan tänka att all fukt fryst och trillat ner. Så utomhus i minusgrader så är luften i princip så torr den kan bli naturligt.

När du kommer in i värmen så är luften direkt betydligt fuktigare. Den fukten vill inget hellre än att fälla ut på en kall yta. En kamera i metall som kommer utifrån är perfekt för detta, och du får imma.

Plastpåsen är en väldigt bra tanke. Om du stänger in kameran i påsen utomhus så stänger du in kameran med väldigt torr luft. Så när temperaturen jämnar ut sig så gör den det i en torr miljö med minimal risk för kondens. Finns ingen direkt nackdel med detta förutom att det är lite pill att hålla på med.

En bra uppoffring om man har påkostad utrustning.

En korrekt vädertätad lösning(hus och objektiv) borde såklart inte ha några problem alls om inte det är specat att vädertätningen inte fungerar under en viss kyla man riskerar att överskrida. Men jag är lite mesig så hade nog kört påsen ändå.
Stort tack för ditt utförliga svar.
Så om jag förstår dig rätt är det aldrig något problem när man går ut och tar upp sin utrustning, utan utmaningen uppstår när man går in i värmen.

Låter bra med påsen. Spontant så känns det lite läskigt att det ska uppstå kondens inne i påsen, men den risken kanske då är obefintlig eftersom man stänger in kameran med torr luft?!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Stort tack för ditt utförliga svar.
Så om jag förstår dig rätt är det aldrig något problem när man går ut och tar upp sin utrustning, utan utmaningen uppstår när man går in i värmen.

Låter bra med påsen. Spontant så känns det lite läskigt att det ska uppstå kondens inne i påsen, men den risken kanske då är obefintlig eftersom man stänger in kameran med torr luft?!

 

Ventures

Aktiv medlem
Batteritiden blir mycket kortare i kyla. Särskilt de spegellösa som drar mycket batteri. Ha ett varmt batteri med. Flåsa inte på frontlinsen. 😉

Jag brukar göra något särskilt när jag går in från kyla. Sätter på linsskyddet ute. Blir kameran blöt på utsidan kan man hjälpa den att bli torr med en handduk. Men utsidan tål ju regn. Ta ur minneskortet ute om man behöver tanka bilderna direkt och använder kortläsare. Plastpåse är säkert bra om man är rädd om kameran men min är "vädertät" och inomhusluften tar nog inte sig in i kameran om man inte börjar zooma eller lossar på objektivet. Snarare borde luft tryckas ut i takt med att kameran blir varmare.
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör

hornavan

Aktiv medlem
Det är inte något problem!
om du inte planerar att vara ute i extrem kyla länge så behöver du inte göra något.
Det är bra att ha med extrabatteri som förvaras varmt.
I sällsynta fall blir kameran och objektiv dimmiga när du kommer inomhus, men har jag bråttom att använda utrustningen så brukar jag lägga den på ett varmt element.
Jag bor i Arjeplog och är yrkesfotograf sedan mer än 50 år tillbaka.
 

dJb

Aktiv medlem
Instämmer att det inte är några större problem. Det man får tänka på är som nämnts att batterierna tappar kraft i kyla (under -25° är det en ganska brant kurva), så jag brukar förvara allt med batterier i innerficka på min dunjacka. När man går in bildas som sagt kondens, så ska jag snart fota mer så går jag inte in med kameran. Bor jag i tält så får kameran vara kvar i absiden, men batterierna förvarar jag varmt.
Om man fotar länge, t ex ställer upp kameran för långa timelapses så får man (förutom batteritiden) vara beredd på att det kan bildas frost på linsen. Jag håller på en del med astrofoto och det hanterar jag med "dew-heater band".
Kamerautrustningen i sig har jag dock aldrig haft något problem med och jag hanterar den inte på något särskilt sätt när jag kommer in förutom att jag låter den värmas upp innan jag tar bort ett objektiv.
Jag brukar filma astrosessionerna så här är lite köldinspiration från fjällen väster om Jokkmokk i temperaturer runt -30°

 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Smidiga, men varma, vantar är vad jag kommer att tänka på.
Kameran blir kall att hålla i.
Kanske ett mindre problem om det är "fotopromenader" det handlar om. Jag sitter med kameran i händerna under en hel fotbollsmatch. Då märks kylan.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Kan rekommendera poddavsnittet med Magnus Winbjörk, där han pratar om att hantera utrustning i kyla.
Tack Sara för ett bra tips!
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Det är inte något problem!
om du inte planerar att vara ute i extrem kyla länge så behöver du inte göra något.
Det är bra att ha med extrabatteri som förvaras varmt.
I sällsynta fall blir kameran och objektiv dimmiga när du kommer inomhus, men har jag bråttom att använda utrustningen så brukar jag lägga den på ett varmt element.
Jag bor i Arjeplog och är yrkesfotograf sedan mer än 50 år tillbaka.
Tack!
Så du tycker det räcker fint att låta den ligga kvar i väskan och sakta acklimatisera sig? Behöver inte trassla med plastpåse?
 

Falumas

Aktiv medlem
Stora varma vantar knutna med snöre i ärmen som man skakar av sig vid behov. Smidiga handskar hjälper föga.
Jag har fotat en del i -20 till -30 upp i alperna och jag håller inte alls med.

Smidiga fingerhandskar som man kan fotografera med har jag alltid på mig när jag fotograferar när det är riktigt kallt. Sedan har jag stora varma tumhandskar med handledssnören som jag har utanpå dom när jag inte fotograferar, oftast tar jag bara av högertumhandsken när jag fotograferar.
Ett par bra smidiga fingerhandskar kommer förlänga tiden du klarar utan dom stora tumhandskarna, speciellt om det är blåsigt.

Det finns relativt varma trefingerhandskar (tumme, pekfinger och resten av fingrarna i ett) som fungerar hjälpligt att fotografera med och som är ganska varma,

Det är lite konstigt att det inte finns speciella fotograferings muffar med hål för objektiv och sökare där man sticker in händerna från sidorna. Med dom spegellösa klarar man sig rätt bra utan den stora skärmen. Eller så finns dom utan att jag någonsin sett det.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag har fotat en del i -20 till -30 upp i alperna och jag håller inte alls med.

Smidiga fingerhandskar som man kan fotografera med har jag alltid på mig när jag fotograferar när det är riktigt kallt. Sedan har jag stora varma tumhandskar med handledssnören som jag har utanpå dom när jag inte fotograferar, oftast tar jag bara av högertumhandsken när jag fotograferar.
Ett par bra smidiga fingerhandskar kommer förlänga tiden du klarar utan dom stora tumhandskarna, speciellt om det är blåsigt.

Det finns relativt varma trefingerhandskar (tumme, pekfinger och resten av fingrarna i ett) som fungerar hjälpligt att fotografera med och som är ganska varma,

Det är lite konstigt att det inte finns speciella fotograferings muffar med hål för objektiv och sökare där man sticker in händerna från sidorna. Med dom spegellösa klarar man sig rätt bra utan den stora skärmen. Eller så finns dom utan att jag någonsin sett det.
Det kanske finns en skillnad mellan Alperna och Arjeplog😎
 

hornavan

Aktiv medlem
Mitt svar att det inte är några speciella problem att fota i kyla baseras på att jag under många år jobbat med de tusentals biltestare som befinner sig i Arjeplog på vintern.
När jag såg frågan tänkte jag att kamerautrustningen inte får någon speciell behandling.
Däremot är det viktigt att fotografen tas om hand på bästa sätt.
Det mest extrema jag varit med om var minus 47.
Vi jobbade på sjön Uddjaur.
Bilen som kom från motorvärmare fick gå på tomgång hela dagen och ja det är tillåtet om man har utrustning som kräver värme i fordonet.
När en kamera började kärva hamnade den på defrostern för vindrutan och den redan uppvärmda fick ta dess plats på isen.
Bifogar ett par kallbilder. Den svartvita är från början av 80 talet där det var drygt 40 grader kallt och den andra av mig i minus 47 grader.
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Det är lite konstigt att det inte finns speciella fotograferings muffar med hål för objektiv och sökare där man sticker in händerna från sidorna. Med dom spegellösa klarar man sig rätt bra utan den stora skärmen. Eller så finns dom utan att jag någonsin sett det.
Jag har tänk samma sak. Det finns ju regnskydd som fungerar så. Vore klockrent med ett varmfodrad sådant.
 

dJb

Aktiv medlem
Smidiga handskar tycker jag är ett bra förslag. Kör själv alltid med det; just nu ett par tunna hestra som jag kan hantera i princip allt med. Skillnaden är stor mot att vara barhänt, speciellt när man hanterar metall. Är inte speciellt frusen av mig så kan ha dom rätt länge innan jag behöver ta på varmare, speciellt när jag har min varma RAB-dunis med varma fickor. Är jag ute längre har jag alltid tre nivåer; ett par tunna smidiga, ett par Norröna skidhandskar och ett par skalvantar med tjock ullinnervante som förstärkning. De behövs dock rätt sällan.

Att säga att det inte är några problem att fota i kyla, är en sanning med modifikation. Beror ju helt och hållet på. Är man bara ute och fotar och kan gå in sen, eller kan värma grejerna "artificiellt" så är det ju en sak. Är man ute längre, sover i tält och ska hålla liv i ett antal prylar så är det definitivt utmanande och då är det främst batteritid jag syftar på, men även som nämnts frostbildning på linsen.

Men tekniskt i sig så är det sällan några problem och TS som kör med en Sony A7 lär inte få några problem med kameran. Matti på Jokkmokkguiderna som också filmar mycket i princip varje dag på hundspannsturerna under vintern, kör också Sony A7 och är nöjd med hur den funkar i kyla och batteritid. Så för vanligt fotande är det ganska okomplicerat, det är främst batteritid som blir lidande så det är bra att ha ett extra i en varm innerficka så man kan byta. Fotar man med stativ så kan det vara ett tips att isolera benen med tunt liggunderlag, speciellt om det är gjort i metall. Kulleder kan också bli väldigt kärva i kyla, har en Sirui som är nästan hopplös.
 

hornavan

Aktiv medlem
Smidiga handskar tycker jag är ett bra förslag. Kör själv alltid med det; just nu ett par tunna hestra som jag kan hantera i princip allt med. Skillnaden är stor mot att vara barhänt, speciellt när man hanterar metall. Är inte speciellt frusen av mig så kan ha dom rätt länge innan jag behöver ta på varmare, speciellt när jag har min varma RAB-dunis med varma fickor. Är jag ute längre har jag alltid tre nivåer; ett par tunna smidiga, ett par Norröna skidhandskar och ett par skalvantar med tjock ullinnervante som förstärkning. De behövs dock rätt sällan.

Att säga att det inte är några problem att fota i kyla, är en sanning med modifikation. Beror ju helt och hållet på. Är man bara ute och fotar och kan gå in sen, eller kan värma grejerna "artificiellt" så är det ju en sak. Är man ute längre, sover i tält och ska hålla liv i ett antal prylar så är det definitivt utmanande och då är det främst batteritid jag syftar på, men även som nämnts frostbildning på linsen.

Men tekniskt i sig så är det sällan några problem och TS som kör med en Sony A7 lär inte få några problem med kameran. Matti på Jokkmokkguiderna som också filmar mycket i princip varje dag på hundspannsturerna under vintern, kör också Sony A7 och är nöjd med hur den funkar i kyla och batteritid. Så för vanligt fotande är det ganska okomplicerat, det är främst batteritid som blir lidande så det är bra att ha ett extra i en varm innerficka så man kan byta. Fotar man med stativ så kan det vara ett tips att isolera benen med tunt liggunderlag, speciellt om det är gjort i metall. Kulleder kan också bli väldigt kärva i kyla, har en Sirui som är nästan hopplös.
Det går alltid att hitta undantag där förhållandena är extrema.
Det är Bara följa trådarna här på FS; en enkel fråga om en amatörkamera slutar i extremdiskussioner om vilken fullformatssensor som har bäst brusegenskaper.
Till exempel.
Uppfattade inte att trådskaparen tänker ge sig ut och bo i tält.
 
ANNONS