Annons

Canon Objektiv Ef 90-300/4,5-5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

cmw2

Aktiv medlem
Nybörjare som jag är vill jag fråga om det här är ett objektiv för i första hand naturfotografering? Jag läser så mycket jag kommer över men det finns alltid någon som säger tvärt emot alla andra och jag blir osäker :)

90-300 borde vara ett teleobjektiv, fast jag har haft fel förut. Är det ett bra objektiv vid natur- och landskaps-fotografering?

Kan ett sådant här objektiv även användas vid "normal" fotografering? Alltså lite bilder hemma, på familjen osv.

Jag har en Canon EOS 300D.


Länk:
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=15260
 
Det är väl en av Canons budget zoomar. Har själv en 75-300mm III. 90mm (med x1.6 för 300D) är alldeles för mycket för normal foto. Allafall inomhus. Tycker att 75mm känns som väldigt mycket, men det(75) funkar ju för porträtt. Utav mina objektiv, så kan jag rekommendera Canon 28-135 IS. 90-300mm funkar nog utmärkt till naturfoto.
 
Tackar. Jag köpte dock med Canons 28-55mm objektiv. Är ett Canon 28-135 IS lite tårta på tårta?
Jag har inte riktigt greppat allt det här med objektiv ännu, det är därför jag frågar.

Dessutom undrar jag vad IS och USM som det ibland står efter namnen betyder.
 
IS= Image stabilazor, USM= UltraSonicMotor.
Tycker nog att du borde gå för 28-135IS Zoomen, med denna har du samma vidvinkel (28) men når mycket längre på telesidan (135mm). Även om zoomomfånget är längre så får du helt säkert skarpare bilder med den.....menar jag!/Mvh Niclas.
 
Kan det möjligtvis vara ett 18-55 som menas (och då säger min logik att det är en 300D som är kameran)?, då förlorar man rätt mycket vidvinkel om man byter till ett 28-135. Tycker att det vore vettigare att komplettera med nåt mer åt tele-hållet tex nya 55-200 som är gjort för aps-sensorer. I ett senare skede när man vet vad man har för krav på skärpa etc, och vet vilket zoomomfång man använder mest är det lättare att avgöra om man behöver byta upp sig eller ej. Vill du ha smak på riktigt skarp och ljusstark optik så lägg en dryg tusing på ett fast 50mm 1.8.
 
ANNONS