Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon PowerShot A80

Produkter
(logga in för att koppla)

Nahald

Medlem
Funderar på att köpa en sån, är det ett bra val?

Letar också efter linsadaptrar och närbildslins till denna, men hittar enbart 52mm linsadapter och 58mm närbildslins... Någon som kan ge lite tips?

Det är ett mycket bra val..om det är den typen av kamera du vill ha (3x zoom kamera).
Enligt flera tester bäst i sin klass..bl.a tidningen FOTO:s test.

Det är denna: "Canon LA-DC52D filter- och konverteradapter till A80, 52mm" eller denna: "Soligor konverter- och filteradapter till Canon A80, 52mm, motsvarar LA-DC52D"
som passar.

Närgränsen är 5cm på A80...så behovet av närbildlinser kanske inte är så stort?

Senast ändrad:
Men passar en närbildslins på 58mm på LA-DC52D som är 52mm? Det låter inte logiskt tycker jag, om de där mm-måtten inte står för något annat? Jag hittar enbart närbildslinser på 58 mm. Men jag kanske har missförstått det hela...

Nahald skrev:
Funderar på att köpa en sån, är det ett bra val?

Letar också efter linsadaptrar och närbildslins till denna, men hittar enbart 52mm linsadapter och 58mm närbildslins... Någon som kan ge lite tips?

Varför ska du ha närbildslins?
På Cyberphoto på sidan med info om A80 finns
det en Macrolins, det måste väl ändock vara
ett bättre alternativ än en närbildslins!
då behöver du inte steppa alls.
Mvh
Brodden

Haha, ja, det är alltid lätt att göra så =). Hur som helst, har valt ett närbildsslinsset från soligor som hade ett bra pris så... men är alltid tacksam för tips! :D

sagan skrev:
Närgränsen är 5cm på A80...så behovet av närbildlinser kanske inte är så stort?

Närgränsen vid full tele är ju lite längre än så. (Och avbilningsstorleken är åxå mindre vid full tele.)

Med närbildslinser kan man använda mer tele och få kortare skärpedjup vilket är bra med det oanständigt långa skärpedjup som kompakter ger.
Med ett bakvänt 50mm får man dessutom rätt stor avbilningsskala (större än 1:1), om man är ute efter "riktiga" makrobilder. :)
Så jag ser inte att det är helt onödvändigt. ;-)

dumbo skrev:
Närgränsen vid full tele är ju lite längre än så. (Och avbilningsstorleken är åxå mindre vid full tele.)
Ah...det var ju hela 25cm i teleläget..då blir det en annan sak så klart, trodde det var samma över hela brännvidden.

ANNONS
Götaplatsens Foto