Annons

Canon R5 mark 2 problem med fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Kallecannon

Medlem
Jag har ett Ef 400 DO 4 ii som jag använt på en R5 som fungerat bra. Nu har jag skaffat en R5 mark ii, nu är det inte många bilder som blir skarpa, är både oskärpa och att man kan se att skärpan ligger bortom motivet och inte där fokus punkten låg. Jag har försökt fota Koltrastar på gräsmattan kameran visade att den låst på ögat men bilden blir oskarp. Ingen skillnad om det är singel bild eller serie tagning. Jag provade med mitt Ef 100-400 L ii på R5 mark 2 och då är det inte några problem med fokus.

Prova att ringa Canon support. De borde kunna hjälpa dig med autofokusinställningarna.

Har du kollat så att kamerans autofokus står på Servo och inte på One shot.

Canon kan mikrojustera fokusen med ett objektiv. Annars får du vänta tills SPT släpper sin version för R5 II så att du själv kan mikrojustera den. Kan ta ett år.

Nu har jag testat, stängde av energispar som beskrevs i artikeln, blev ingen förändring. Gjorde en fabriks återställning utan att ändra något samma resultat. Stängde av energispar samma resultat. Tittar man noga på det man fokuserar på ser man att skärpan kommer och går, tar man bilder när man ser att de är skarpt blir de skarpt. Även i MF blir bilden skarp.

Nu har jag för dålig koll på hur Canons indikeraringar fungerar, men jag antar att det inte är fokusbegränsaren som antingen står fel eller glappar? Det senare har inte hänt mig just med fokusbegränsare, men däremot med brytare mellan autofokus och manuell.

Jag har viss koll på olika kameror, men eftersom jag är mest insnöad på Nikon (och Ricoh GR-serien) så är jag inte helt säker på rak arm vad som krävs för att eventuellt få kameran till ren konstrastfokus för att testa. Hos Nikon så ger "pinpoint" i singelfokus ren kontrastfokus, så då tar man bort ekvationen med fasfokusdelen.

(Sedan har min spegellösa NIkon samma typ av fokusjustering som mina två spegelreflexer som standard, apropå Peters kommentar. Något behov har jag inte sett, men man kan i vissa lägen använda det för att avsiktligt flytta området som är i fokus avsiktligt, om så önskas.)

Kolla att skruvarna som håller fästringen på objektivet inte har lossnat. Råkade ut för detta på mitt EF100-400 på 5D3, AF fick fnatt när objektivet hängde knappt märkbart snett..

ANNONS