Annons

Canon S1 IS vs Minolta Z3

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
det blir bara svårare o svårare för varje dag
nu vet jag inte om jag ska köpa en Z3 eller en S1

va tror ni

har en Ixus400 nu som är jätte nöjd med
men vill ha en extra kamera med extra zoom

Hej!
Jag vet inte sa mycket om Z3 men den vaerkar bra pa pappret.
Men jag har sjaelv en S1 och en Olympus 730 bada ar lang zoomare.
Av dom tva jag har sa vinner S1 den aer snabb i zoomen och sa ligger den bra i min hand.
det enda nackdel jag kan komma pa nu aer att jag skulle vilja att den hade lite laengre slutartid aen 15s.
Har for forsta gangen testat den under vatten och dar verkar den fungera bra. Far studera narmare nar jag kommer hem till min dator.
Men det finns mycket tillbehor till den speciellt haer i Singapore (ett kamera paradis).
Bla en blixt som gar att vrida 90 grader och fungerar som slave
har precis kopt lite grejor till min S1

1 st Canon LAH-DC10 kit med lins/filteradapter LA-DC52E + motljusskydd LH-DC20

1 st Canon TC-DC52B telekonverter 1,6x

1 st Canon WC-DC52A vidvinkelkonverter 0,7x

1 st uv filter

1 st kamera vaeska

detta kostade 2000 SKr

En D10 kastar 9000Skr och en 70-200 2.8 is ca 13000Skr
Sa det aer vaert ett besok hit om man anda skulle befinna sig i Asien

Z3 har större omfång, är snabbare, har högre upplösning och möjlighet att ansluta extern blixt.

Senast ändrad:
lintrik [E.F.S] skrev:
Hej!
Jag vet inte sa mycket om Z3 men den vaerkar bra pa pappret.
Men jag har sjaelv en S1 och en Olympus 730 bada ar lang zoomare.
Av dom tva jag har sa vinner S1 den aer snabb i zoomen och sa ligger den bra i min hand.
det enda nackdel jag kan komma pa nu aer att jag skulle vilja att den hade lite laengre slutartid aen 15s.
Har for forsta gangen testat den under vatten och dar verkar den fungera bra. Far studera narmare nar jag kommer hem till min dator.
Men det finns mycket tillbehor till den speciellt haer i Singapore (ett kamera paradis).
Bla en blixt som gar att vrida 90 grader och fungerar som slave
har precis kopt lite grejor till min S1

1 st Canon LAH-DC10 kit med lins/filteradapter LA-DC52E + motljusskydd LH-DC20

1 st Canon TC-DC52B telekonverter 1,6x

1 st Canon WC-DC52A vidvinkelkonverter 0,7x

1 st uv filter

1 st kamera vaeska

detta kostade 2000 SKr

En D10 kastar 9000Skr och en 70-200 2.8 is ca 13000Skr
Sa det aer vaert ett besok hit om man anda skulle befinna sig i Asien

det va ju billigt

hur mkt kostar Z3 där??

Jag var precis och kaende pa den men glomde att fraga om priset men 1000kr billigare ar den saekert haer i singapore.
Jag tyckte den var och kaendes fruktansvaerd plastig for min smak.
Det finns en extra blixt till S1 i alla fall haer i Singapore och den gar saekert att fa tag i pa annat vis ocksa. man skruvar pa en arm pa undersidan av kameran som du sedan saetter blixten pa och den fungerar som en slave

sagan skrev:
Z3 har större omfång, är snabbare, har högre upplösning och möjlighet att ansluta extern blixt.

Fast bortsett från möjligheten till extern blixt (Z3s blixtsko är bara för Minoltablixtar) är det ju väldigt små skillnader. Z3 har också bättre närgräns, riktigt macroläge och något större sensor. S1 har bättre optik, bättre inbyggd blixt och är mindre (även här små skillnader, dock). Den har också utvikbar och vridbar LCD till skillnad från Z3. Z3s burstmode verkar väldigt användbart, fördel Z3 där. Fördel Canon vad gäller kvalitet och support, dock.

Ingen av dem har zoom eller fokus styrt av objektivringar, ingen av dem har display för inställningarna, ingen av dem har vridbar sökare, ingen av dem har filtergänga, ingen av dem har RAW/TIFF-stöd och ingen av dem har ISO800 (eller högre).

sagan skrev:
Z3 kan använda konica-minoltakompatibla blixtar..alltså även andra märken.

Ja, men det är inte ISO-TTL.

Var hittar du dessa "fakta" ?

Z3 har klart högre upplösning, Z3 har både mer vidvinkel och mer tele.

*suck*

Med bättre optik avsåg jag ljusstyrka. Upplösning och omfång har väl inget med optik att göra?

Klart högre, ja, men ingen enorm skillnad. Z3 har en maxupplösning på 2272x1704 (3.87mpix, sensor 4Mpix), S1 har 2048x1536 (3.15mpix, sensor 3.34Mpix). Samma sak gäller för omfånget, klar skillnad men inte så stor.

Jag har aldrig sagt att skillnaden är noll, bara att den är liten. Vad är problemet?

dl_4711 skrev:
Upplösning och omfång har väl inget med optik att göra?
Jo, det har väldigt mycket med optik att göra..man får aldrig bättre upplösning än optiken tillåter.
Omfånget avgörs helt av optiken.

dl_4711 skrev:
Jag har aldrig sagt att skillnaden är noll, bara att den är liten. Vad är problemet?
"Problemet" är väl bara att jag tycker skillnaden är större än vad du tycker.

Senast ändrad:
Det medföljer adapter för anslutning av filter/konverter när man köper konica-minoltas konverter, canons adapter får man köpa separat.

Harry_ skrev:

ska man köpa en Z3 eller 1S?

Du kan få lite fler alternativ istället... ;-)

Panasonic FZ3 fick enormt bra betyg i dpreview.com-recensionen som kom häromdagen.

Canon S3 IS verkar vara på gång.

Du har väl övervägt Pentax Optio 750Z och Canon G6?

När det gäller Z3 vs S1 så har ju bildresultaten från Z3 visat sig vara lite tveksamma, även om kameran i övrigt fått bra kritik.

ANNONS
Götaplatsens Foto