Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon släpper bärbar hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
vonlarsson skrev:
640x480 är en standardupplösning på skärmar, det är nog därför de har denna. Jobo Giga Vu har liknande skärm...

Så är det säkert.

På dator- och på TV-sidan går det ju dock alltmer mod diverse wide-format. Till en så pass dedikerad produkt som denna kan man tycka att ett format lika med bildformat vore bäst. Säkerligen är dock produktionsvolymen för denna pryl ganska liten så det är nog kostnaderna som styr.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Så är det säkert.

På dator- och på TV-sidan går det ju dock alltmer mod diverse wide-format. Till en så pass dedikerad produkt som denna kan man tycka att ett format lika med bildformat vore bäst. Säkerligen är dock produktionsvolymen för denna pryl ganska liten så det är nog kostnaderna som styr.

Mvh
Anders

Tror nog att Vi i framtiden kommer ha 3:2 skärmar i både kameror, lagringsmedia mm, men dessa produkter är lite "långsamma" i just denna utveckling.
Först måste det nog bli lite av en standard i datorer och TV innan Vi får se det i våra kameror.

Som det ser ut nu så är det i princip bara 4:3 standard i allt från mobiler och datorer till informationsdisplayer i bilar och kylskåp.

Läste tråden från början och tänkte percis skriva... ha inte för stora förhoppningar om priset. Canon har ju visat prov på en orimmlig prispolitik vad gäller kringutrustning. Se bara på Canons officiella batterier. Spontant känns det nog som om Canon inte kommer att ha så mycket att säga till om på den här marknaden - dels kommer de för sent in, bärbara lagringsenheter har ju figurerat i några år nu, och dels kommer de inte med konkurrenskraftiga priser.... just my five cents.

/Andreas

Highweiss skrev:
Läste tråden från början och tänkte percis skriva... ha inte för stora förhoppningar om priset. Canon har ju visat prov på en orimmlig prispolitik vad gäller kringutrustning. Se bara på Canons officiella batterier. Spontant känns det nog som om Canon inte kommer att ha så mycket att säga till om på den här marknaden - dels kommer de för sent in, bärbara lagringsenheter har ju figurerat i några år nu, och dels kommer de inte med konkurrenskraftiga priser.... just my five cents.

/Andreas

Rent funktionsmässigt kan dom säkerligen ha mycket att komma med. Jag är lugnt beredd att betala ett högt pris för kringutrustning som FUNGERAR - vilket bl.a. Jobo inte gör enligt min mening.

Freddie skrev:
Rent funktionsmässigt kan dom säkerligen ha mycket att komma med. Jag är lugnt beredd att betala ett högt pris för kringutrustning som FUNGERAR - vilket bl.a. Jobo inte gör enligt min mening.

Det är en poäng - men funktionmässigt verkar det ju inte så lovande heller. Tänker på överföringshastigheterna som nämndes ovan! Jobo känner jag inte till, men det finns ju en uppsjö av andra alternativ som ligger kring 3000 kronor om jag förstått rätt. Själv slog jag till på Transcends 8GB CF för 1900 kronor. Får in lite drygt 1000 bilder i RAW-format... nu behövs ingen extern enhet längre :)

Highweiss skrev:
Det är en poäng - men funktionmässigt verkar det ju inte så lovande heller. Tänker på överföringshastigheterna som nämndes ovan! Jobo känner jag inte till, men det finns ju en uppsjö av andra alternativ som ligger kring 3000 kronor om jag förstått rätt. Själv slog jag till på Transcends 8GB CF för 1900 kronor. Får in lite drygt 1000 bilder i RAW-format... nu behövs ingen extern enhet längre :)

Sant...sant. Beror på lite hur man jobbar. Överföringshastigheten är inte så viktig för mig eftersom jag endast fotar mode och glamour. Men AD, smink, stylist osv och lite annat löst folk vill gärna se resultatet direkt och kunna zooma i bilerna och då måste jag ha möjlighet att presentera bilderna på en skärm. En bärbar dator är oftast för otymplig. Kanske är jag den tilltänkte målgruppen?

Stabilitet (får hoppas att Canon lyckas) är för mig helt avgörande...svårt att komma tillbaka från ett fotouppdrag och bilderna är borta...livstids halshuggning :)

BTW är det hopplöst med alla nya produkter man köper - det första man får göra är att sitta och ladda upp nya Firmware för att grejerna inte funkar. Köpte senast en SonyEricsson M600i som är typ halvfärdig verkar det som...inte mycket funkar.

Snart står man väl med diskmaskinen och letar uppgraderingar från nätet för att disken är skitig.

Ventileit skrev:
Saxat från Photokina artikeln:
"..Media Storage är inte prissatt ännu, men en inte allt för komplicerad gissning är att den hamnar runt 7500 kr i butiken (ca 4500 kr för 30GB-versionen)"

För det pengarna får man ju en helt fungerande laptop med riktig skärm, men den går ju förstås inte ner i fotoväskan...

3000 extra för 50GB extra - hualigen.

Låt oss hoppas att det landar på lite mer realistiska nivåer.

Anders

AFJ skrev:
För det pengarna får man ju en helt fungerande laptop med riktig skärm, men den går ju förstås inte ner i fotoväskan...
Det gör den visst det. ;-)

Skämt åsido så får man numera en 12" laptopdator med 100BG disk för 8-9000 kr. En sån väger drygt 1.5 kg och är inte större än att den får plats i en fotoryggsäck.

Om man kan tänka sig att bära på en större ryggsäck så finns det laptops för under 5000 med OK prestanda.

Intresset har väl avtagit när överföringshastigheten visat sig bli så mycket lägre än ex Epson eller Jobo :-(

Dessutom har stora minneskort typ 4,8 GB sjunkit kraftigt i pris så att behovet av mellanlagringsenheter sjukit betydligt!

Janne H skrev:

Dessutom har stora minneskort typ 4,8 GB sjunkit kraftigt i pris så att behovet av mellanlagringsenheter sjukit betydligt!

Absolut, en aspekt som talar för att köpa flera minneskort är att man minskar risken att tappa alla bilder. Säg att man har ett 1GB kort som man tömmer 6-7 gånger till mellanlagringsenheten. På vägen hem från resan/fotosejouren tappar man enheten i gatan, blir bestulen eller den helt enkelt kraschar. Då står man där utan sina bilder. Då känns det ju säkra att sprida ut sina bilder på flera stora minneskort, ungeför som med äggen och korgen.

Anders

Hur har det gått med Canon M80? Såg att tre äger den här på sidan och att ex scandinavian har den i lager.. hur är den? Funkar bra? Snabb? Batteri mm?

Lite sugen.. Ingvar

ANNONS
Götaplatsens Foto