Annons

Canon Speedlite 580EX till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

MrRose

Aktiv medlem
Hejsan satt och funderade på om man inte borde ha en riktigt bra blixt, har märkt att man saknat en sådan. Men när jag läst lite om 580EX så verkar den var "semi" kompatibel med kameran lite synd med tanke på priset :)
Någon som har en 300D och en 580EX som orkar berätta lite för och nackdelar med den här kombinationen?
Även ni inte har kombinationen och har några råd till mig så berätta gärna :)

MVH

//Erik

Vad menar du med Semi-kompatibel. 580 EX fungerar på samma sätt som 550EX fast den har några extra funktioner som 300D inte drar nytta av. För övrigt är den fullt kompatibel.

Det som kan vara som gäller både 550ex och troligen 580ex(osäker där dock) är utlysningen över vilka punkter som får hjälp at autofokusljuset.

Där skulle 420ex kunna vara ett alternativ.

Annars har du ju Sigmas EF-500 som är så gott som likvärdig med 550EX men till ett mycket bättre pris. Där har du också funktioner såsom blixtexponeringskompensation som du inte får med 420ex. Det kräver en av de större blixtarna såvida du inte använder "rysshacket" i din 300D.

Metz har även några bra blixtar som är värda att kolla på.

tackar för ditt svar kanon snällt, jag har dock några fler frågor.
Jag har försökt hitta information med blixten 580EX men just hur snabb den är har jag inte hittat. Alltså vilka slutar tider klarar den av?

Kortaste blixtsynktid för kameran är 1/200. Blixten är säkert snabbare än så men det är du inte hjälpt av.

Har inte blixten "FP-läge"?
Eller funkar inte det med 300D?

Min Sigma EF-500 DG har det och med 10D och 20D kan man då synka med hur korta tider som helst.

Jesper

Senast ändrad:
Jesper K skrev:
Har inte blixten "FP-läge"?
Eller funkar inte det med 300D?

Min Sigma EF-500 DG har det och med 10D och 20D kan man då synka med hur korta tider som helst.

Jesper

Ställer man in det på blixten? Det har inte jag fattat och jag har likadan blixt som dig. Läste bara i manualen att kortaste blixtsynktid var 1/200 och har hållit mig till det. Får väl göra ett nytt försök att förstå den usla användarinstruktionen som följde med blixten.

Japp, på blixten.
Samma knapp som andra ridån.

Den funktionen (FP) borde väl 580 EX också ha?

Jesper

Senast ändrad:
Jag har försökt hitta information med blixten 580EX men just hur snabb den är har jag inte hittat. Alltså vilka slutar tider klarar den av?
Det beror på kameran. I fp-läge upp till 1/8000 på 20D iaf. Med då förlorar man lite kraft för att blixten går i stroboskop läge. Annars är det kameras synctid som är gränsen.

Uppladdningshastigheter och dylikt beror på ljustmängden och batteriernas laddning.

Damocles skrev:
Det beror på kameran. I fp-läge upp till 1/8000 på 20D iaf. Med då förlorar man lite kraft för att blixten går i stroboskop läge. Annars är det kameras synctid som är gränsen.

Uppladdningshastigheter och dylikt beror på ljustmängden och batteriernas laddning.

Någon som testat detta läge med 300D?

Damocles skrev:
Annars har du ju Sigmas EF-500 som är så gott som likvärdig med 550EX men till ett mycket bättre pris.
Ja nu ännu lägre pris, Cyberphoto har nu sänkt priset på Sigma EF-500 Super II till 1990 kr från 2790 kr.
Bättre än i Tyskland! Jag har precis köpt.

Jesper K skrev:
Någon som vet vad "II" innebär?
Jesper
Troligen att den klarar E-TTL II flash photography for Canon. Vad det i sin tur betyder vet jag inte.

Den funkar bra i alla fall. Efter en kväll med en 60-70 testskott och manualläsande får man hyggliga bilder.

Ok, tackar!
Jag har Sigman utan II och den funkar finfint med 20D.

Någon som vad skillnaden är mellan ETTL och ETTL II egentligen?

Jesper

Skillnaderna sitter enbart i husen, därav så klarar t.ex. en 550EX E-TTL 2 precis lika bra som en 420EX eller andra E-TTL blixtar.

Till största delen så är det bland annat så att kameran tar hänsyn till fokusseringsavstånd om objektivet meddelar detta till huset. Sedan är det nyare algoritmer för om det är enskilda högreflekterande källor med i bild som annars hade kunnat ge en väldigt underexponerad bild.

Här finns lite mer info om E-TTL 2. Läs gärna hela den artikeln, där står det mest om blixtanvändning på Canon-kameror.

ANNONS
Götaplatsens Foto