Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon telezoom, skärpa vid största bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilzohn

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis införskaffat ett Tokina 80-200/2.8 och måste säga att jag är bra besviken på skärpan vid F:2.8-3.5. Inte förrän vid 4-4.5 börjar det likna något.

Detta leder till att jag kanske hade klarat mig på ett Canon 70-200/4L, om denna generar bra skärpa vid F:4.

Gör den det? Tankar, åsikter, kommentarer!

Nilzohn skrev:
Hej!

Jag har precis införskaffat ett Tokina 80-200/2.8 och måste säga att jag är bra besviken på skärpan vid F:2.8-3.5. Inte förrän vid 4-4.5 börjar det likna något.

Detta leder till att jag kanske hade klarat mig på ett Canon 70-200/4L, om denna generar bra skärpa vid F:4.

Gör den det? Tankar, åsikter, kommentarer!

Jag tycker 70-200/4 levererar bra skärpa vid bländare 4. Skall titta om jag hittar någon bild på datorn.

//Edvard

Canon gluggen är knivskarp på bländare 4, det var i allafall mitt exemplar, men troligen är den nya IS versionen inte lika vass, IS glasen brukar göra att objektivet blir något sämre på full öppning.

Men nu finns det ju en del begagnade av den äldre modellen utan IS på marknaden, så det är ju rätt tid att slå till på en sådan nu.

Hjortpitten är desutom betydligt smidigare och lättare en Sigmat.

/kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto