Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon VS Nikon i ljusstarka sökare?

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
Hej!

Har en fundering, är det så att någon av Nikon eller Canon möjligen har en generellt sett ljusare och klarare sökare?

Anledningen till att jag frågar är följande;
Jag träffade en vän, som har en Nikon F65, med ett Tamron 70-300mm 4-5.6 Macro.. jag hade min EOS 300, med ett Sigma 100-300 4-5.6.

Jag kikade lite på hans kamera och fick en chock när jag tittade genom sökaren. Allt känndes så ljust och skarpt när jag jämförde med min EOS och Sigmat.. så jag trodde ju då att det var objektivet som gjorde det.

Men jag kunde ju aldrig testa, av förklariga själ.
Istället så var jag idag i en fotoaffär och provade att haka på ett likadant Tamronobjektiv fast till Canon... och tycker inte alls att jag får samma aha-upplevelse när det sitter på min EOS.

Är det verkligen så att Nikon (F65) har en så mycket ljusare och skarpare sökare, eller vad står egentligen på? *Blir förvirrad*

F65 har dioptrijustering, det har väl inte EOSen. Kan det vara så att du har lite smårackig syn utan att vara medveten om det? (du kisar minsann lite på din profilbild ;-) )

I så fall kan du ju lösa det genom att trycka dit en lämplig korrektionslins.

Hej

Objektivet har också stor betydelse.

Kolla i Canonen med en 70-200/2.8 eller 300/2.8 skall du se!

Iofs hade ni samma ljusstyrka.

Roine

roinek skrev:
Hej

Objektivet har också stor betydelse.

Kolla i Canonen med en 70-200/2.8 eller 300/2.8 skall du se!

Iofs hade ni samma ljusstyrka.

Roine
Du menar att Canons 2,8-gluggar är ljusstarkare än Nikons 2,8-gluggar eller menar du att de är ljusstarkare än Tamrons 70 - 300 4 - 5.6????
Us

Hej

Nej, men jag har sett skillnad på de gluggar jag haft med samma ljusstyrka men olika kvalite.
Plastglugarna verkar lite mörkare, framförallt i ytterkant.

Jim: måste nästan vara det..
Jag har dålig syn, och bär kontaktlinser, men misstänker att jag bör uppsöka optikern, eftersom jag känner att synen trots korrektion inte är riktigt bra..

Alltså, hur fungerar dioptrijustering egentligen? Finns det dioptrijusterings linser att trycka dit på min EOS också?

Visst kan det skilja mellan olika sökare.. ta en EOS 3 t.ex. Det är en av de ljusstarkaste (kanske den ljusstarkaste) som canon har gjort.

Japp Canon har linser som sättes framför ögonmusslan

Men usch, nu blev det ju toksvårt, omöjligt att veta om det beror på kameran, eller dioptrijusteringen?

Men en sak kan vi komma fram till alltså, och det är att det förmodligen INTE är objektivet som är så mkt bättre?

Jämförde alltså Tamron 70-300mm 4-5.6 Macro med Sigma 100-300mm 4-5.6

Som en referens bara fast med 30 år gamla hus.

Min Nikon F2 Photomic (donksökare) uppskattar jag vara 1.5 steg ljusare än den Nikon Nikomat Ft jag har...

Generellt sett har Canon ljusare sökare än Nikon. Nikons skivor är dock i allmänhet lättare att fokusera manuellt med. Det finns dock en avsevärd spridning mellan olika modeller så vissa Nikon är ljusare än vissa Canon osv. Riktiga glasprismor blir ljusare än de spegelprismor som sitter i de enklare husen. Kungen på sökare var tidigare Minolta som kom med Acute-matte skivan redan 1977 (den som Hasselblad senare köpte).

Ah, tack för svaren.. tror att det första jag borde göra är att uppsöka min optiker, eftersom jag HAR kontaktlinser i när jag använder kameran, och det såg så mkt bättre ut i en nikon så måste ju mina linser vara otillräckliga.

Läste lite recensioner för ett tag sedan inför systembyte. Tycker fototidningarna var ganska eniga om att nikon ofta har klarare sökare än canon. Främst de billigare husen om jag minns rätt.

Kanske skall låta någon annan titta i sökarna innan du investerar? ;-)

jhk skrev:
Kanske skall låta någon annan titta i sökarna innan du investerar? ;-)

Varför det? Det är ju Björn som ska leva med kameran!

Om sökaren är mörk eller ljus beror mycket på hur gammal modellen är. Det är stor skillnad på min EOS-1N och min EOS-3. EOS3 och EOS-1V har de ljusstarkaste sökarna jag har sett på småbildskameror. Men inget slår AcuteMatte D som sitter i mina Hasselblad-hus. De är extremt ljusstarka.

Helt rätt! Bättre kolla själv. Men om man tvekar på sin syn kan det vara stärkande att höra någon annans reaktion.
Jag har själv en tendens att tvivla på mina glasögon då och då.

ANNONS
Götaplatsens Foto