Jo men betänk då att med ett 50mm objektiv då (egentligen är det 43mm eller nåt som är normal) ger 1x och det vilda djuret är 2mm stort, så blir det fortfarande bara 16mm stort med ett 400mm
Nä, skämt åsido. Soligors 100-400..brrrr..rysningar i kroppen.
Vivitar (som är samma glugg, fast med ett annat namn) får 1.2 på MTF-skalan... ujujuj..
Naturligtvis är cyberphoto positiva till Soligors grejor eftersom det är de som har generalagenten för de i Sverige.
Jag tar kanske i här, men bra.......är det inte.
Det är bara att välja märke: Cosina, Voigtländer, Phoenix, vivitar, Soligor...
Jag förmodar att du inte är gjord av pengar så då skulle jag istället rekommendera ett 75-300 av något fabrikat. Det är stor kvalitetshöjning från ett xxx 100-400/4.5-6.7....
En sak till..(för att spä på ytterligare) är att gluggen är 16 cm lång i 100mm läget för att uppnå den härliga längden av närmre 30cm fullt utdraget.. Det skapar ju fin balans.......inte..
Bländare 6.7 är oxå en höjdare...inte bara får autofokusen svårt efter 5.6 på de flesta kameror, men det skapar även jobb för stativtillverkarna. Alltid härligt att bära omkring på stativ. Sen är det klart, vill du fotografera djur i skog och mark så kanske du får fundera på att ta med bössan ut oxå, så de sitter riktigt stilla under exponeringen, som lär hamna någonstans runt 1/30 i skogen...på full öppning då. Som vi alla vet är ju objektiv allra bäst på full öppning......inte..
Så nu har jag skrivit av mig...hehe..
Nä men titta hellre på ett 75-300/4-5.6 som ger bättre kvalité. Men vem vet, du kanske är nöjd med den kvalitén som ett xxx 100-400/4.5-6.7 ger dig...
Hoppas att jag inte gjort dig allt för besviken, men det kanske är bättre att du blir besviken nu än efter du lagt ut 3000:- på det..
Mvh
Jeppe