17-40mm är brännvidden. Brännvidden delas in i allt under 50mm = Vidvinkel och allt över som tele.
Varför man valt detta är pga att 50mm är för att det ger ett utsnitt som är väldigt snarlikt det som våra ögon ser (sen att det egentligen ligger närmre 44mm tar vi inte hänsyn till just nu).
Så, ett 17-40mm ger dig allt från supervidvinkel (17mm) till nästan normal brännvidd (40mm) Detta kallas även vidvinkelzoom, då objektivet klarar alla brännvidder mellan de angivna.
Sen är det numera så att de digitala kamerorna har en mindre sensor, vilket medför ett snävare utsnitt (och det är här någonstans som jag känner att det blir jobbigt för dig och jag orkar inte dra hela den biten också). Så jag svarar bara : Ja, det är wide angle genom hela zoomen och nej, det passar inte enligt mig till porträttfoto.
Men sätter du objektivet på en 400D t.ex. så blir det inte wide angle genom hela, utan då ger det ett utsnitt från motsvarande måttlig vidvinkel till kort tele, men det passar fortfarande inte till porträttfoto.