Annons

Canons A-DEP-funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

vojma

Aktiv medlem
Läste denna artikel:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm

Längst ner står det:

DEP mode
Vissa Canon EOS-modeller har inbyggd skärpedjupsautomatik. Man riktar in kameran mot ett närliggande föremål och ett längre bort. Kameran ställer sedan in bländare och avstånd så att skärpedjupet precis täcker detta område. Det här fungerar mycket bra i praktiken. OBS att A-DEP på enklare modeller i stället försöker få rätt skärpedjup genom att använda flera fokuspunkter vilket i praktiken är oanvändbart.


Min fråga är; om jag ställer in kameran så att den endast fokuserar på en punkt, fungerar A-DEP "som den ska" då?

Har en EOS 450D.
 
Nej, Kameran använder automatiskt alla fokuspunkterna för att gissa sig till skärpedjupet. Totalt värdelöst - faktiskt. Synd att de inte behöll den användbara DEP-funktionen istället. 450D har väl en nedbländningsknapp? Använd den, det funkar minst lika bra, även om det kan bli mörkt i sökaren från f/11 och mindre.
 
Det jag inte kan begripa är varför de inte kombinerar DEP och A-DEP? Det räcker ju att fotografen väljer en punkt eller alla, så kunde kameran exekvera DEP respektive A-DEP.
 
Medhåll om att det är tråkigt med a-dep, använder det aldrig. Skulle använda dep ganska ofta om jag hade det på min 20D.
 
ANNONS