Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canons IS objektiv med 2X konverter?
- Trådstartare tobias l
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
Nej nej nej..Orginal funkar inte de är endast anpassade för längre brännvidder. Pirat funkar (t.ex. Kenko) men jag skulle inte rekommendera det. Dels för jag tror inte att IS-funktionen funkar med en piratkonverter och dels för att det blir ganska svårt att ta bilder utan stativ.
Objektivet har ju 3.5-5.6 vilket innebär att du får 6.3-11 och då slutar AF'en att fungera (slutar redan vid 5.6).
Dessutom kommer det att bli kasst resultat. Vill du nå 300mm så blir det till att köpa ett 75-300 iså fall (inte mycket dyrare, men ger förmodligen bättre resultat, även om det inte ger jättebra resultat).
Objektivet har ju 3.5-5.6 vilket innebär att du får 6.3-11 och då slutar AF'en att fungera (slutar redan vid 5.6).
Dessutom kommer det att bli kasst resultat. Vill du nå 300mm så blir det till att köpa ett 75-300 iså fall (inte mycket dyrare, men ger förmodligen bättre resultat, även om det inte ger jättebra resultat).
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Jeppe har en del poäng här, men....
JAg har provat en hel del med IS och telekonvertrar, 1,4, 1,7 samt 2,0 och IS:en fungerar bra i alla fall.
Men Ljusstyrkan, som jeppe skriver om är verkkligen nått att ta åt sig.
Det stora problemet med äldre Canon x2 konvertrar, om jag förstår det rätt, är att de har en lins som är välvd utåt som tar i rent mekansiskt i bla 80-200/2.8, och det kan kanske vara ett problem med detta objektivet också.
Jag kan göra tester om det är intressant, men har Silinor och Kenko telekonvertrar, men aldrig provar på detta objektiv, utan bara på teleobjektiven.
Jeppe har en del poäng här, men....
JAg har provat en hel del med IS och telekonvertrar, 1,4, 1,7 samt 2,0 och IS:en fungerar bra i alla fall.
Men Ljusstyrkan, som jeppe skriver om är verkkligen nått att ta åt sig.
Det stora problemet med äldre Canon x2 konvertrar, om jag förstår det rätt, är att de har en lins som är välvd utåt som tar i rent mekansiskt i bla 80-200/2.8, och det kan kanske vara ett problem med detta objektivet också.
Jag kan göra tester om det är intressant, men har Silinor och Kenko telekonvertrar, men aldrig provar på detta objektiv, utan bara på teleobjektiven.
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Att köpa en konverter till 28-135 är ingen ide. Canons konverter kostar ju över 4500 och för dom pengarna får du ett bra objektiv för. 28-135 är ett bra objektiv som jag kan rekomendera annars.
Jag tror att du blir nöjd med ett 75-300 och den finns i olika utföranden och priser. Den billigaste har ingen IS och ingen USM men kostar bara 1990:- på cyberphoto. Fen tar bra bilder och den är billig och tror att det är ett bättre alternativ till en extender.
Jag tror att du blir nöjd med ett 75-300 och den finns i olika utföranden och priser. Den billigaste har ingen IS och ingen USM men kostar bara 1990:- på cyberphoto. Fen tar bra bilder och den är billig och tror att det är ett bättre alternativ till en extender.
tobias l
Aktiv medlem
Mer om IS
Har under en tid försökt köpa EOS30 med 28-135 IS USM, men den verkar ha varit slut länge. Min erfarenhet när saker "försvinner" från marknaden är att tillverkaren upptäckt något produktions/konstruktionsfel.
Är det någon här som vet bakgrunden till varför den är "slut" hos Canon?
Har under en tid försökt köpa EOS30 med 28-135 IS USM, men den verkar ha varit slut länge. Min erfarenhet när saker "försvinner" från marknaden är att tillverkaren upptäckt något produktions/konstruktionsfel.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Re: Mer om IS
Hej
Det kan ju vara så att den är populär också.
Löser det sig inte och att jag inte får min 30 med 28-135IS såld i slutet av månaden kan du höra av dig.
Roine
Hej
Det kan ju vara så att den är populär också.
Löser det sig inte och att jag inte får min 30 med 28-135IS såld i slutet av månaden kan du höra av dig.
Roine
tobias l skrev: