Annons

Canons kvalitetskontroll på L gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)
BugEyes skrev:
I en sökare på 20D är det svårt att se om fokus sitter rent eller inte, den är så pass liten att måttliga fokusfel som syns tydligt på bilden passerar obemärkt.

Det håller jag inte med om. Dessutom är jag tacksam för svar på min fråga. Ser du felet i sökaren?
 
manuel fokus med gammal 50, 1,8, siktade på 3:an i 30.Kraftigt beskuren!
 

Bilagor

  • manfok.jpg
    manfok.jpg
    50.2 KB · Visningar: 214
Nu kan jag nog inte påstå att jag tittade sådär jättenoga efter det i sökaren, det var ju autofokusen jag testade. Varför visade du din bild på måttbandet?
 
BugEyes skrev:
Nu kan jag nog inte påstå att jag tittade sådär jättenoga efter det i sökaren, det var ju autofokusen jag testade. Varför visade du din bild på måttbandet?

För att visa att det visst går bra att se med blotta ögat, även för en halvblind 57 åring, när skärpan är rätt ställd.

Det går aldrig att helt förlita sig på autofokus, lika lite som på andra automatiska funktioner. ett tränat öga är mer att lita på när det blir svårt.
 
hornavan skrev:
... ett tränat öga är mer att lita på när det blir svårt.

Problemet är kanske det där med _tränat_ öga. Många av dagesn fotografer har säkerligen aldrig jobbat med manuella system. Är det sedan lite rörelse med i bilden handlar det om helt olika sätt att fota om man kör AF eller manuellt.

Möjligen är jag skumögd och dåligt tränad, men för mig tar det rätt mycket tid (säg 10 sekuder) att vrida fram perfekt fokus manuellt i situationer där skärpedjupet är så kort att bara några mm fel får konsekvenser för bilden. Handlar det om frihandfotografering med lite tyngre objektiv är det extra svårt eftersom risken är att jag hinner flytta mig någon cm i längsled efter det att jag fått in skärpan om jag inte är försiktig. När jag monterar på mina objektiv på kameror med 35mm-sensor så är det verkligen en upplevelse och det käns som det blir minst dubbelts så lätt att hitta skärmpan manuellt.
 
Jag håller med om att det behövs träning, det förvånar mig att fotografen som startade denna tråd inte ens kollat i sökaren om skärpefelet syns där.
Det vore det första jag skulle göra. Det här handlar naturligtvis om erfarenhet och inställning.
Som jag ser det så skall man naturligtvis använda autofokus där det är lämpligt och manuellt skärpa när så är påkallat. Jag ställer alltid skärpan för hand när det gäller macrobilder och ofta när det gäller porträtt med stor bländare. Vid allämän fotografering så är det autofokus med central fokuspunkt som är mitt val. Är ljuset dåligt så klår jag lätt automatiken.
 
Dumheter!
Den här tråden handlar om ett objektiv med felaktig autofokus och ett ifrågasättande av Canons kvalitetskontroll, ingenting annat. Diskussioner om manuell fokusering borde skötas någon annan stans.
Det är en sjukdom här på fotosidan att många inlägg inte har ett skvatt med trådens ämne att göra och får diskussionen att spåra ur så frågeställaren får en massa svammel i stället för svar på sin fråga.
Det är kul för dig att du är duktig på att fokusera manuellt med liten sökare och taskig mattskiva, men det har inte med den här tråden att göra.
 
ANNONS