Annons

Canons r5/r6 överhettningsproblem - officiella dokument

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap

Här är dokumentet från Canon. har varit med om att Sony a7sII överhettat.

egentligen är rulltiderna inget stort problem men man undrar säg att man filmaren scen och rullar 1-2 min pausar 2-3 hur mycket tiden blir då? Värre är det väl om man gör långa intervjuer eller har det som liveprodiltion.

men alla miljöer är inte rumstemperatur. Har varit på stålverk och andra industrier eller odlingar där det är mycket varmare.

De flesta hade redan räknat ut att den skulle bli varm men frågan är hur det kommer fungera i praktiken.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Eftersom många killgissar numera så kommer min här;

70% av köparna gör det för att få den senaste stillbildskameran från Canon och en värdig arbetshäst att föra RF-mount vidare. Autofokus och övrig prestanda är helt enkelt i toppklass

20% köper för kombinationen och att det vore kul med 8K ibland. Många bröllopsfotografer kommer ta emot R5 med varmt teknikhjärta, såvida inte R6 räcker. Det blir allt vanligare att filma på bröllop, men med hänsyn till kunden (och minneskorten) så lär inte 8K användas.

10% köper den enbart för filmning. Av dom 10 så kanske 50% upplever överhettningen som ett problem. Övriga rullar på i lägre upplösning eller skjuter kortare klipp än 20 minuter.

Som sagt...inga belägg. Bara gissningar. Förlåt, killgissningar.
 

Sabud

Aktiv medlem
Tja, R5 är vattentät, hyggligt kompakt och har finfin ergonomi. Fungerar för sport/action fotografen tillika den landskapsintresserade. Den kan även filma och vill man filma med extrem kvalitet finns vissa begränsningar. Förstår nada, hade jag video som speciellt intresse skulle jag skaffa en riktig videokamera.

/Stephan
 

hbengtsson

Aktiv medlem
För min del är det mest intressant vad Canon har lyckats med för dynamiskt omfång.
I R6 bör det åtminstone vara 14.5 steg eftersom sensorn från 1DX3 återanvänds i R6. Sedan om den spegellösa tekniken, värme etc innebär ett något sämre resultat återstår att väl att se. Men helt klart har dom ju oavsett petat in en kompetent sensor i R6.

Källa:
 

Linus Talltjärn

Aktiv medlem
Den som får problem med överhettning hade förmodligen behövt köpa en annan kamera för jobbet. Att förvänta sig mer av ett kamerahus i den storleken är bara naivt. För mig som hybridanvändare (80 % stillbild, 20 % filmning) hade R6 varit perfekt.
 

kiwi

Aktiv medlem
Håller med föregående. Det här är ett komplement till en videokamera, inte en videokamera i sig.

Jag filmar mycket i mitt jobb, och de enda gångerna jag filmar längre än 20-30 sekunder i taget är i princip enbart när jag gör en intervju. Dessa hade jag inte tänkt göra i 8K-upplösning ändå. Eller i 4K i 120 fps...

Och då använder jag oftast en riktig videokamera, med XLR-ingångar, inbyggda ND-filter och annat man kan behöva.


/ Kiwi
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Den som får problem med överhettning hade förmodligen behövt köpa en annan kamera för jobbet. Att förvänta sig mer av ett kamerahus i den storleken är bara naivt. För mig som hybridanvändare (80 % stillbild, 20 % filmning) hade R6 varit perfekt.
har använt Sony a7sII en hel del. Då filmat med den heldagar ( såklart inte rullat hela tiden men kameran har mer eller mindre varit igång hela dagen)

Men om denna kamera nu är extremt känslig för överhettning jag då blir den oanvändbar som arbetsverktyg infalla fall för mindre filmproduktion.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Håller med föregående. Det här är ett komplement till en videokamera, inte en videokamera i sig.

Jag filmar mycket i mitt jobb, och de enda gångerna jag filmar längre än 20-30 sekunder i taget är i princip enbart när jag gör en intervju. Dessa hade jag inte tänkt göra i 8K-upplösning ändå. Eller i 4K i 120 fps...

Och då använder jag oftast en riktig videokamera, med XLR-ingångar, inbyggda ND-filter och annat man kan behöva.


/ Kiwi
jag skulle kunna tänka mig att ha denna kamera på en gimbqlrigg eller för lätt handhållet. Beror ju på såklart vad du gör men jag har sällan behov av xlr. För det.ND-skulle vara bra men finns väl ingen kamera i denna storlek som har det inbyggt inte ensRED. Går ju att lösa med mattebox.

Men oftast brukar det ju vara drömsiffror när tillverkare räknar ut. hur långt du kommer med en elbil, bensisnförbruknking, batteritid. När det testat i verkliga miljöer och scenarier så blir det oftast mycket lägre.

Detta gör mig som sagt lite orolig att Canon redan gått ut med dessa.

Fungerar ju klart att ha en kamera som backup.
 

Linus Talltjärn

Aktiv medlem
har använt Sony a7sII en hel del. Då filmat med den heldagar ( såklart inte rullat hela tiden men kameran har mer eller mindre varit igång hela dagen)

Men om denna kamera nu är extremt känslig för överhettning jag då blir den oanvändbar som arbetsverktyg infalla fall för mindre filmproduktion.
Du jämför äpplen med päron nu. A7S II är primärt en videokamera medan R5 och R6 är hybridkameror som främst kommer att användas för stillbildstagning. Om nu video är viktigast för dig så är det såklart bättre att titta på en annan kamera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tja, R5 är vattentät, hyggligt kompakt och har finfin ergonomi. Fungerar för sport/action fotografen tillika den landskapsintresserade. Den kan även filma och vill man filma med extrem kvalitet finns vissa begränsningar. Förstår nada, hade jag video som speciellt intresse skulle jag skaffa en riktig videokamera.

/Stephan
Det här med att kameror numera helst ska vara "vattentäta" rimmar väl egentligen väldigt illa med sensorer som blir för varma för att det ska vara nyttigt både för dessa och övrig elektronik.

Min gamla Sony A6300 överhettades efter en knapp halvtimme vill jag minnas när jag testade den innan den fick ny FW. En firmware som egentligen inte alls löste grundproblemet utan bara utökade tiden innan varningen för överhettning kom. Sony fick ordentligt med skit för det och det kommer Canon också att få nu - var så säkra. I den här fotovärlden kommer det inte spela någon större roll att de flesta kanske kan leva med att man bara kan filma 8K i normaltemp under säg 20 min och att man sedan får vänta en kvart på att få tre eller kanske fem minuter till innan nästa stopp - se Yureyev men att även 4K-varianter också överhettar undrar jag om det blir lika lätt att svälja. Det säger sig själv att det inte funkar professionellt. Ska man ha två-tre kameror då bara för att parera överhettningen?

För mig har det bara varit problematiskt vid ett enda tillfälle då min 6300 kroknat och det var på ett bröllop som jag var fotografen på. Annars filmar jag aldrig så länge i stöten att det är ett problem men för de som gör det är detta enormt frustrerande. Sedan att man aldrig riktigt vet hur många fler minuter man får när man får igång kameran igen efter att batteriet bytts till ett kallt sådant och batteriluckan och displayen fällts ut för att öka avkylningenen.

Betänk att Sony såsat och såsat med sIII år efter år utan att kunna leverera och vi kan nog vara rätt säkra att det mycket handlat om att försöka bemästra värmeproblemen. År efter år har de tvingats fila på detta utan att leverera. Det har tagit så lång tid att många slutat hoppas och att Sony tappat lite av sin "edge". Det svåra har nog inte varit att trycka in en massa häftiga videofunktioner utan att just lösa värmeproblemen så att kameran kan funka i en krävande professionell produktion. I dagens stenhårt rationaliserade och tidsoptimerade värld har jag väldigt svårt att se att någon skulle vilja föra in något så fullständigt nyckfullt som en kamera som överhettar precis närsomhelst. Så det tar nog ett tag innan Canons nya 5:a kan bli ett vettigt realistiskt val för de som har högre krav än att använda den som en häftig leksak.

Jag undrar om man inte delvis måste släppa på täthetskraven på highend videomodellerna på sikt. Åtminstone på undersidan. Kommer det verkligen räcka med de passiva kylsystem som Sony tydligen använder i sIII även när kommande modeller kommer behöva hantera 8K? Måste man inte ha fläktar? Problemet med fläktar är bara att de ofta avger störande ljud och det är ju heller inte bra om det påverkar ljudupptagningen negativt.
 
Senast ändrad:

Third eye

Aktiv medlem
Älskar drama-rubriken :)
Det är fantastiskt hur en snar möjlighet få av oss kunnat skaffa för överkomliga pengar får rubrik och epitet som ett problem :)
Var inte så länge sedan det var snudd på omöjligt, eller i allfall smått oöverkomligt att för normala pengar komma över något liknande...en utopi för oss flesta.
R5:ans kapacitet att kunna squeeza ut 8k i ca 20 min gick från möjlighet till att bli ett "problem" innan den ens ligger på hyllorna.

Temperaturbegränsning eller ej, R5:an skulle passa ypperligt i mitt hybridfotande och kan inte se något som skulle begränsa mig kreativt på något sätt alls, jag skulle definetivt ha skitkul med 120fps-kapaciteten. Skulle kanske pilla lite på 8k någon gång men har definetivt inte tv, dator och utrymme för att leka med det än.
I mina ögon är det en riktigt kaxig kamera och dess tillkortakommande drabbar inte speciellt många.
 

afe

Aktiv medlem
T.o.m. min mobil (S20 Ultra) kan filma i 8K, om än inte i samma kvalitet som vid lägre upplösningar. Jag ser inte det som ett problem trots att jag inte har prylar i övrigt som hanterar den upplösningen, utan som en möjlighet OM jag skulle vilja filma något för att plocka ut högupplösta stillbilder.

Som vanligt här på FS ser folk bara inom sin egen begränsade sfär och förkastar allt som inte passar in där. Att klaga på nya prylar är uppenbarligen roligare än att se möjligheterna (i synnerhet om nyheterna på något sätt är bättre än de prylar man äger).
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Du jämför äpplen med päron nu. A7S II är primärt en videokamera medan R5 och R6 är hybridkameror som främst kommer att användas för stillbildstagning. Om nu video är viktigast för dig så är det såklart bättre att titta på en annan kamera.
Nu är det ju samma hus och i grunden kosntruktion som de övriga men jag har också varit med om att köra a7rII & III men aldrig fått något problem. Så vet inte vad du menar med att jämföra äpple och päron. Båda är kameror i samma storle, likande prisklas och likande funktioner.

Vilken Canon-kamera tycker du man ska jämföra med i stället? För nej R5 får räknas som canons motsvarighet

Varför skulle man inte kunna jämföra de?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Älskar drama-rubriken :)
Det är fantastiskt hur en snar möjlighet få av oss kunnat skaffa för överkomliga pengar får rubrik och epitet som ett problem :)
Var inte så länge sedan det var snudd på omöjligt, eller i allfall smått oöverkomligt att för normala pengar komma över något liknande...en utopi för oss flesta.
R5:ans kapacitet att kunna squeeza ut 8k i ca 20 min gick från möjlighet till att bli ett "problem" innan den ens ligger på hyllorna.

Temperaturbegränsning eller ej, R5:an skulle passa ypperligt i mitt hybridfotande och kan inte se något som skulle begränsa mig kreativt på något sätt alls, jag skulle definetivt ha skitkul med 120fps-kapaciteten. Skulle kanske pilla lite på 8k någon gång men har definetivt inte tv, dator och utrymme för att leka med det än.
I mina ögon är det en riktigt kaxig kamera och dess tillkortakommande drabbar inte speciellt många.
. Men sig att du vill ha den som B-kamera på en gimbalrigg. Du ska filma en musikvideo en dag.

Du rullar 2 min pausar 5 minuter. om och om igen. Maxtiden är 20 min. Men frågan är om dessa 5 minuter räcker för vila. FRågan är snarare hur mycket du kommer kunna filma rent praktis. det kan ju vara allt ifrån bara 2 tagningar tills obegränsat. Hur är det en het sommardag ute? En varm lokal. Ingen vet nog säkert än.

Jag har som sagt kört a7sII hela dagar utan problem men jag ligger inte och rullar en hel dag utan några minuter här och där och sen paus osv osv. Står du med ett helt team och den överhettar och du måste vänta efter varje tagning så har du snabbt inga kunder kvar till slut.

Men visst är du hemma och filmar tester på tegelväggar, då gör det nog inte så mycket. Allt beror ju på vad man ska använda den till.


Men man undra varför inte canon gjort den fläktkyld som BMD pocket 6k eller panasonic s1h för att slippa detta problem. Hade ju varit värt att den var något större för att få den användbar.


Men blir mycket intressant att se tester när folk har fått dessa i handen
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
T.o.m. min mobil (S20 Ultra) kan filma i 8K, om än inte i samma kvalitet som vid lägre upplösningar. Jag ser inte det som ett problem trots att jag inte har prylar i övrigt som hanterar den upplösningen, utan som en möjlighet OM jag skulle vilja filma något för att plocka ut högupplösta stillbilder.

Som vanligt här på FS ser folk bara inom sin egen begränsade sfär och förkastar allt som inte passar in där. Att klaga på nya prylar är uppenbarligen roligare än att se möjligheterna (i synnerhet om nyheterna på något sätt är bättre än de prylar man äger).
Absolut är det en bra funktion att kunna göra detta och bättre än inget. Men frågan är om inte canon kunnat göra den något större och slippa problemen. Den kan ju släppa Astroserier och de utan AA-filter så nog borde de kunna göra en utgåva med bättre kylning.

Canon har ju bara fåtal konkurenter om man se i den prisklass & 8k
 

Linus Talltjärn

Aktiv medlem
Nu är det ju samma hus och i grunden kosntruktion som de övriga men jag har också varit med om att köra a7rII & III men aldrig fått något problem. Så vet inte vad du menar med att jämföra äpple och päron. Båda är kameror i samma storle, likande prisklas och likande funktioner.

Vilken Canon-kamera tycker du man ska jämföra med i stället? För nej R5 får räknas som canons motsvarighet

Varför skulle man inte kunna jämföra de?
Om du gör lite djupdykning i ämnet så kanske du hittar ett svar på din fråga.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag undrar om man inte delvis måste släppa på täthetskraven på highend videomodellerna på sikt. Åtminstone på undersidan.
Det är nog en dålig idé. Det var läckage på undersidan som dödade rätt många Canon EOS 5D II under en antarktisexpedition arrangerad av Michael Reichmann. Ungefär en fjärdedel av de kamerorna slutade fungera pga fukt. Det visade sig att vatten samlades mellan kameran och batterigreppet och sipprade in i kameran.
 
ANNONS