Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

CanoScan N 650U, upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Novio

Aktiv medlem
Vet någon varför man inte kan ställa själva utskriftsstorleken när man scannar?

Enligt Canons scannerprogram ska man kunna ändra utskriftstorleken innan man scanner, men försöker man göra det står det bara "unvalid value" oavsett vilka siffror man skriver.

Problemet är ju att om jag scannar i hög upplösning o sen förminskar bilden så förminskas även utskriftsstorleken, vilket medför mindre bra kvalite på bilderna. Försöker man sen göra utskriftstorleken större i t.ex. PS blir det ju mindre pixels/cm än vad jag ville ha från början.
Hoppas nån förstår :)

Jag förstod inte riktigt vad du menade, när jag scannar bilder för utskrift med min N650U så kör jag alltid i 1200 dpi.

När jag sen skriver ut dom i PS så minskar jag inte storleken annat än i "utskriftspreviewfönstret". Då får jag alltid bra kvalitet.

Förstod jag ditt problem riktigt? :)

Hojta annars! :)

Novio skrev:
[...] o sen förminskar bilden [...] Försöker man sen göra utskriftstorleken större i t.ex. PS blir det ju mindre pixels/cm än vad jag ville ha från början.
Varför förminskade du i så fall bilden? Håller med om att din fråga är ganska knepig att förstå ;-)

hehe...ja, det är inte så lätt att förklara tydligen, men jag har börjat få lite klarhet i mitt s.k. problem. Återkommer senare om jag behöver mer hjälp eller kommer på hur jag ska formulera mig :)

ANNONS
Götaplatsens Foto