Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Visa bilaga 154478Visa bilaga 154479
AdobeRGB (trådmodellen i bilden) ligger närmare papperet och pappersprofilen och med sRGB (underst) så missar du en del färger som skulle kunna skrivas ut. Därför rekommenderar man AdobeRGB.
Ja vet, visst så är det, men jag har medvetet valt att ha synk mellan skärm och utskrifter och med min skärm så är det SRGB som gäller. Fördelen för mig som lägger ut en del bilder i mina bloggar är att jag inte behöver hålla på att vantra mellan SRGB och Adobe RGB. Jag har standardiserat på 4K så jag sparar normalt bara i det eftersom 4K funkar att skala om på FS och att det passar i alla mina andra sammanhang. Allt det sparar jag i SRGB.
Det händer att jag trots allt skriver ut vissa bilder i Adobe RGB men det är bara när jag starkt misstänker att det skulle ge en avgörande kvalitetsvinst. I fallet med mina Zanzibari Doors, så ser jag inte det. Där är det fine med SRGB. I det fallet vinner mittbilden (nr 2). I bild nr 3 med Adobe RGB ser det turkosa inte särskilt kul ut i jämförelse med nr 2, som ger ett renare intryck för mig.
Däremot när det gäller denna fantastiska gamla docka från den gamla slavplantagen Sunbury på Barbados, så gjorde jag ett undantag (den blev helt underbar med Adobe RGB Etching RAG och Epsons Ultra Premium Presentation Matte -profil):