Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Capture NX 2 eller Photoshop CS4, speak up!
- Trådstartare Calliii
- Start datum
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Innan någon ger dig rekomendationer åt ena eller andra håller borde du kanske berätta vad du vill åstadkomma med programmet/datorn.
Calliii
Aktiv medlem
Högsta möjliga kvalité. Allt från canvasdukar i A2-format till att kunna redigera en stor mängd bilder snabbt och smidigt i RAW konverteraren. I dom utbildningar jag gått så har jag använt Photoshop vilket var det självklara valet för mig tills folk började snacka om att NX konverterar Nikons RAW-filer bättre än Photoshop.
frwe
Aktiv medlem
Som rubriken antyder. Vilket av dessa program ska jag välja och VARFÖR? Kostnaden är ingen faktor i sammanhanget.
Vänliga hälsningar,
Calle
Här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=93666&highlight=Capture+NX finns en del att läsa om CaptureNX, både för och emot.
/FW
atotowi
Aktiv medlem
Är det inte lite äpplen och päron?
Capture NX2 är väl lite mer RAW converterare och WF med viss bildbehandling. Borde kanske jämföras med Lightroom och inte PS.
Photoshop är bildbehandling i bemärkelse pixel editering. Så det finns enormt mycket du kan göra i PS som du inte kan fixa i NX2. Men det beror ju som sagt på behov.
Jag ser de två som komplement även om man säkert kommer mkt långt med NX2.
Capture NX2 är väl lite mer RAW converterare och WF med viss bildbehandling. Borde kanske jämföras med Lightroom och inte PS.
Photoshop är bildbehandling i bemärkelse pixel editering. Så det finns enormt mycket du kan göra i PS som du inte kan fixa i NX2. Men det beror ju som sagt på behov.
Jag ser de två som komplement även om man säkert kommer mkt långt med NX2.
bikeman
Avslutat medlemskap
Som rubriken antyder. Vilket av dessa program ska jag välja och VARFÖR? Kostnaden är ingen faktor i sammanhanget.
Vänliga hälsningar,
Calle
Hej Calle!
När det gäller att få ut det absolut mesta och bästa av Nikons NEF filer är det Capture NX som gäller. Capture NX kan vara lite knöligt att lära sig, men när man kommer in i tekniken med bl.a. controlpunkter i stället för som i PS med masker och lager så vill man inte använda något annat.
Ett förslag är att du tankar ner en testversion av Capture NX2 från Nikon och testar ett tag, jag är säker på att du kommer att gilla vad NX kan göra med NEF filerna.
Lycka till!