Annons

Capture NX vs. Camera Raw 4.3

Produkter
(logga in för att koppla)
BjörnN skrev:
Största problemet för mig med NX är att det är så segt, får t.ex. vänta 20-30 sek på att en färgbooständring ska visas.

Ni som tycker NX är OK, vad slags superdatorer använder ni?
20-30 sekunder, överdrev du i ditt inlägg?
Ingen superdator här, en bärbar 2 GHz (Dual Core) med 2 GB RAM. Ett standardtips för att få justeringarna att flyta är väl att avmarkera brusreduceringen och (om alls) lägga på den som sista moment.

Test dynamiskt omfång

Hej, jag håller med att de två programmen är bra på olika saker, testade idag att få ut så stort omfång som möjligt av gårdagens Majbrase bilder. Camera Raw är mycket bättre att ta fram råfilens hela dynamiska omfång, försökte att använda D-lightning men kom inte ens i närheten av vad Camera Raw får ut. Capture NX bilden är tre sammanslagna konverteringar där jag endast ändrat Exponeringen från +2,0 till -1,5 och sedan lagt ihop bilderna (fusk HDR). Med Camera RAW är det en RAW konvertering där jag försökt få med ett så stort omfång som möjligt.
Här är Camera RAW bilden:

Bilagor

• cameraraw.jpg
    cameraraw.jpg
    74 KB · Visningar: 256
och här är en 100% crop från båda:

Bilagor

• crop100.jpg
    crop100.jpg
    78.7 KB · Visningar: 254
lägg märke till det översatuerade röda i NX.
jag jämförde lite de två programmen här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81555&perpage=15&pagenumber=192
och framåt . D-lightning http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81555&perpage=15&pagenumber=194

Nx har hårdare default inlagd kontrastkurva än Camera raw, vilket beckar igen lågdager, detta kan ändras med att använda d-lightning och göra kontrastkurvan mjukare. NX klipper högre upp i nivåer i skuggor än Camera Raw.

Senast ändrad:
Tyvärr inte. Ändras ljus eller färgboost på en 20-25 MB raw-fil som redan skärpts och fått ökad kontrast reagerar datorn* mycket långsamt.

Efter tips här ligger nu "Mapp för tillfälliga data" och "Cacheplats" på separata diskar med gott om ledig plats och det verkar hjälpa en del. (Märkligt nog verkar det gå snabbare om cachen begränsas till 100 GB än om programmet fritt får disponera hela disken!)

Alla bildkontroller i kameran är också avstängda och bilder verkar nu laddas snabbare.

Men snabbt går ändå inte.

* AMD 2x3800+, 2 GB RAM, Win XPHE på 2 Raptordiskar i RAID 0

Florestan skrev:
20-30 sekunder, överdrev du i ditt inlägg?

Uppdatering av Capture NX

Problem med att uppdatera NX från ver 1.1 till 1.3.3 (Macintosh)

På skärmdumpen står det:

Nikon Message Center

Åtgärden misslyckades, eftersom uppdateringen inte kunde autentiseras.

eller är det fortfarande varning för uppdatering?

Så här stod det tidigare angående ver 1.3.2

Varning! Capture NX 1.3.2 for Macintosh

Denna mjukvara är inte kompatibel med Mac OS X version 10.5(Leopard). Eftersom bildfilerna kan bli korrupta när de sparas, ska denna mjukvara INTE användas på Mac OS X version 10.5 (Leopard). Vi håller förnärvarande på att undersöka och lösa detta problem.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    18.3 KB · Visningar: 226
Re: Uppdatering av Capture NX

JOLidman skrev:
Problem med att uppdatera NX från ver 1.1 till 1.3.3 (Macintosh)

På skärmdumpen står det:

Nikon Message Center

Åtgärden misslyckades, eftersom uppdateringen inte kunde autentiseras.

eller är det fortfarande varning för uppdatering?

Så här stod det tidigare angående ver 1.3.2

Varning! Capture NX 1.3.2 for Macintosh

Denna mjukvara är inte kompatibel med Mac OS X version 10.5(Leopard). Eftersom bildfilerna kan bli korrupta när de sparas, ska denna mjukvara INTE användas på Mac OS X version 10.5 (Leopard). Vi håller förnärvarande på att undersöka och lösa detta problem.

Fick precis samma problem som du. Jag gav upp eftersom jag ändå inte gillar programmet. Det kommer säkert en fix på det så småningom.

Kontentat är alltså att det inte går att få NX att INTE KLIPPA LÅGDAGRARNA?

Det går inte jobba så! Ska man fräta ut högdagrar bara för att NX inte utnyttjar filens kapacitet?!Helt otroligt!

Nåt mer idiotiskt har jag aldrig varit med om!

Det är ju för fan det dynamiska omfånget som gör att man fotograferar i Raw-format! Men då klipper NX av ett eller två steg i lågdagrarna?!

Usch, jag är fruktansvärt arg!

Haha, ringde precis till Nikon Service o frågade om varför Nx klipper lågdagrarna och om dom visste något sätt att plocka tillbaks lågdagrarna utöver kurvor och d-lighting..

Men han hade aldrig hört talas om något sånt, "nä, va lustigt, det har jag aldrig märkt. ojdå, va lustigt.. oj oj jaha, nähä.. "

Men han skulle återkomma när han hade kollat på det.. Kul att höra vad han svarar.. hoppas bara inte han försöker lura mig med något avancerat svar som han tror jag kommer acceptera.

Klippta lågdagrar...

Har ni ställt in kameran på lägsta kontrast? Om inte, gå i NX till Base adjustments - Camera adjustments - Picture control Här kan man ändra till låg kontrast.

Väljer man kurvverktyget, kan man måla på kontrasthöjning enbart på valda delar av bilden. Det betyder att om man med kurvverktyget även kan sänka kontrasten med att måla.

Med U-point finns även där en möjlighet att minska kontrasten.

D-lightning - använder ni defaulten eller väljer ni "Better quality"?

ANNONS
Götaplatsens Foto