Annons

Capture one och D70 nef

Produkter
(logga in för att koppla)

johanu

Aktiv medlem
Tankade hem capture one för att jämföra med nikon capture.
Capture one fungerar utmärkt och snabbt men har den egenheten att den tror att nef-bilderna har storleken 1992x3024 pixlar istället för 2000x3008 som är sensorstorleken.

Är det någon som vet varför det är så? Blir det likadant med andra kameror?

Är nyfiken.
/Johan

Jag använder själv Nikon D 100 och Capture One LE. Capture One säger 3016x2008 pixlar. Jag har inte Nikon Capture men Nikon Editor säger 3008x2000.

Strämmer alltså inte heller överens helt.

Thomas

johanu skrev:
Tankade hem capture one för att jämföra med nikon capture.
Capture one fungerar utmärkt och snabbt men har den egenheten att den tror att nef-bilderna har storleken 1992x3024 pixlar istället för 2000x3008 som är sensorstorleken.

Är det någon som vet varför det är så? Blir det likadant med andra kameror?

Är nyfiken.
/Johan

Det skulle kunna vara på det sättet att sensorn kameran har levererar det antalet pixlar som C1 hittar till RAW-filen, men att Nikon i sina specar har givit den 2000x3008 och därmed även sitt program den mängden pixlar. Nikon är rysligt nära förhållandet 3:2 vilket kan vara det som Nikon siktar på. Det kan då+ innebära att Nikon gissar på 8 rader med pixlar.

Bara en tanke om att världen inte alltid är som den beskrivs...

Jag har hittat en PDF-fil från Sony som beskriver sensorn ICX413AQ (gissar att det är rätt). Största bilden man kan få med den är 3040x2024, men Sony rekommenderar att bara använda 3000x2000.

Ställde frågan till Phase one teamet också och fick följande svar.

This is because Nikons pixels are not exactly square, like the canon Pixels and when developing the image we are using some pixels in the process. There should be no difference in the image if you compare it to other raw converters with respect to the size.

Så nu vet vi det. :)

johanu skrev:
Så nu vet vi det. :)
Men det var väl inte mycket som stämde i svaret du fick... D70-pixlarna är visst kvadratiska och man kan visst få olika storlek på bilden beroende på vilken råkonverterare man använder.

Att C1 skulle kapa så mycket på korta sidan att du bara får ut 1992 pixlar tycker jag verkar skumt.

Måste ersänna att jag nog inte begriper hela svaret. Men det verkar konstigt att de inte tror att pixlarna är kvadratiska om de inte är det.

ANNONS
Götaplatsens Foto