Annons

Capture One avskedar personal i samband med en "betydande" intern omstrukturering

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
När jag uppgraderade till senaste Photolab i höstas betalade jag 107 Euro. Det är en uppgradering jag kan ha för evigt. Om man hanterar den som en prenumeration genom att uppgradera varje år så har det varit OK för mig som ett medvetet stöd till DXO. Jag har stått ut med det trots att de varit usla i flera år nu med vad de faktiskt levererat av både funktioner, ogenomtänkt design och rena buggar

Prenumerera på CO kostar drygt 200 Euro per år och att köpa en full evighetslicens ca 350 Euro. Det är en så pass stor skillnad att det skaver och man står över hellre än stödköper. Särskilt som integrationen med PhotoMechanic helt enkelt inte går att använda, vilket är en show stopper för mig.

De priserna är rätt långt ifrån vad det kostade tidigare att köpa en ny version av CO för Sony som väl låg kring en knapp tusenlapp svenska när jag köpte min första CO för Sony.

Det är sant att man kan avstå och särskilt nu när man ändå inte kan uppgradera till billigare pris och det är lika sant att även 350 Euro är en bråkdel av vad även jag lagt på en hel hög kamerahus och objektiv. Men det kanske faktiskt är så att den höga lönenivån i Danmark gör det till en extra stor utmaning att få ekonomi kring en nischeprofukt som ju CO ändå kan ses som.

De måste nog bestämma sig för om de faktiskt kan klara sig utan den stora bas av potentiella evighetslicensköpare som de nu vänt ryggen och uppenbarligen lyckats reta upp så pass att de kanske inte bytt konverterare än men väl "köpstrejkat". Istället kör man bara lugnt vidare bekymmerfritt med äldre versioner och väntar stilla på att bolaget ska göra avbön och ta sitt förnuft till fånga. Jag har dock svårt att se att nya ägare typ svenska riskkapitalister kommer tillföra något annat än högre krav på snabba cash till ägarna.

Det är sorgligt att se det som händer nu och jag hoppas att detta inte är början till slutet för jag tycker verkligen att det inte finns någon bättre konverterare än CO idag.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Jag betalar inte per månad utan en gång om året för Adobe. Då får man uppdateringar som faktiskt nuförtiden innebär nya bra funktioner. Jag tycker det är ganska billigt när man jämför med alternativen.

Jag var oerhört tveksam när jag hoppade på prenumerationsmodellen. Jag var rädd att de skulle höja priserna utan att komma med någon ny funktionalitet. Ingen av dessa farhågor har inträffat.
Kommer inte göra det. Idag har jag bara en kamera som min gamla PS inte klarar av en D850. Inte intresserad av nya funktioner i PS.
 

jeduven

Aktiv medlem
Jag har köpt och uppgraderat CO sen version 6. För ett par år sen började de med "hyrvarianten" med större uppgraderingar var tredje månad vilket jag tyckte var en pina då även vi med vanliga licenser fick tillgång till nymodigheterna när de kom.

Dessa kvartalsuppdateringar innebar i stort sett att det blev ett kontinuerligt uppdaterande med nya finesser och tillhörande buggfixar var tredje månad varje år. Kort sagt innebar detta ett väldigt kontraproduktivt arbetsflöde i praktiken.

Nu när de har justerat licenserna till bättre så kan jag i lugn och ro sitta still i båten och vänta in och betala för en buggfri version kring varje årsskifte. Ungefär som det var innan m a o. Visserligen blir det lite dyrare men det är den bästa rå-framkallaren väl värd!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har köpt och uppgraderat CO sen version 6. För ett par år sen började de med "hyrvarianten" med större uppgraderingar var tredje månad vilket jag tyckte var en pina då även vi med vanliga licenser fick tillgång till nymodigheterna när de kom.

Dessa kvartalsuppdateringar innebar i stort sett att det blev ett kontinuerligt uppdaterande med nya finesser och tillhörande buggfixar var tredje månad varje år. Kort sagt innebar detta ett väldigt kontraproduktivt arbetsflöde i praktiken.

Nu när de har justerat licenserna till bättre så kan jag i lugn och ro sitta still i båten och vänta in och betala för en buggfri version kring varje årsskifte. Ungefär som det var innan m a o. Visserligen blir det lite dyrare men det är den bästa rå-framkallaren väl värd!
Hej Leif!

Ja, sen finns det ju en "fördel" med ditt synsätt som väl blivit mitt också och det är ju det att genom det faktum att uppgraderingar inte finns längre, så kan man ju halvera priset eller sänka det till en tredjedel genom att hoppa över årsuppgraderingar som inte tillför något för en. För nu kan de ju inte hota ens med högre priser längre på uppgraderingarna om man hoppar över att uppgradera ett år. CO måste ha missat något där.

Tyvärr är det ju ingen som helst garanti ens med CO att årsuppgraderingarna är buggfria. Som sagt, synkroniseringen mellan CO och PhotoMechanic när det gällt uppdatering av metadataändringar i PM har varit minst sagt opålitlig eller inte funkat alls.

Vi har ju haft årsvisa uppgraderingar även med DXO Photolab och version 7 tycker jag varit under all kritik. Sicket jäkla skitjobb de skeppat förra hösten. Det är all time high även för DXO.
 
Senast ändrad:

macsailor

Aktiv medlem
Hoppas att det blir en ändring på cirkusen C1. Av de olika program som jag har testat under årens lopp, så får jag nog säga att C1 är ett av de trevligaste programmen att arbeta med när det gäller fotoredigering. 🤓

Har en köpeversion C1 22 och en prenumerationsversion C1 23 (fick lärarrabatt). Får se om jag förlänger prenumerationen när den ska förnyas efter sommaren eller om jag går tillbaka till 22:an.
 

jeduven

Aktiv medlem
Hej Leif!

Ja, sen finns det ju en "fördel" med ditt synsätt som väl blivit mitt också och det är ju det att genom det faktum att uppgraderingar inte finns längre, så kan man ju halvera priset eller sänka det till en tredjedel genom att hoppa över årsuppgraderingar som inte tillför något för en. För nu kan de ju inte hota ens med högre priser längre på uppgraderingarna om man hoppar över att uppgradera ett år. CO måste ha missat något där.

Tyvärr är det ju ingen som helst garanti ens med CO att årsuppgraderingarna är buggfria. Som sagt, synkroniseringen mellan CO och PhotoMechanic när det gällt uppdatering av metadataändringar i PM har varit minst sagt opålitlig eller inte funkat alls.

Vi har ju haft årsvisa uppgraderingar även med DXO Photolab och version 7 tycker jag varit under all kritik. Sicket jäkla skitjobb de skeppat förra hösten. Det är all time high även för DXO.
Hej!

Vitsen med att endast uppgradera årsvis, med två-tre bugguppgraderingar inom ett par månader, är ju att man sedan kan jobba med programmet i lugn och ro och verkligen vara produktiv under tio-elva månader fram till nästa årsuppgradering. Med löpande kvartalsuppgraderingar blir det ett kontinuerligt flöde av "buggfixeri" 12 månader per år och aldrig en lugn stund.

Det ska ju helt naturligt vara lite billigare med hyresvarianten då det i praktiken också innebär 12 månadets betatestande per år.

Priset man betalar en gång per år är ingen stor kostnad i sammanhanget och vid varje årsskifte när jag uppgraderar skänker jag en tacksamhetens tanke till alla betalande "betatestare".
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej!

Vitsen med att endast uppgradera årsvis, med två-tre bugguppgraderingar inom ett par månader, är ju att man sedan kan jobba med programmet i lugn och ro och verkligen vara produktiv under tio-elva månader fram till nästa årsuppgradering. Med löpande kvartalsuppgraderingar blir det ett kontinuerligt flöde av "buggfixeri" 12 månader per år och aldrig en lugn stund.

Det ska ju helt naturligt vara lite billigare med hyresvarianten då det i praktiken också innebär 12 månadets betatestande per år.

Priset man betalar en gång per år är ingen stor kostnad i sammanhanget och vid varje årsskifte när jag uppgraderar skänker jag en tacksamhetens tanke till alla betalande "betatestare".
Tvingar verkligen prenumerationen in den senaste versionen? Jag har inte testat, men givet att uppdateringar av den "eviga" i princip är en nyinstallation över den gamla känns det inte sannolikt.
 

jeduven

Aktiv medlem
Tvingar verkligen prenumerationen in den senaste versionen? Jag har inte testat, men givet att uppdateringar av den "eviga" i princip är en nyinstallation över den gamla känns det inte sannolikt.
Sen "hyreslicenser" infördes för ca två år sen har det kommit kvartalsuppdateringar med nya funktioner som i sig medfört nya buggar vilka har krävt ca tre buggfixar var.
Dessa kvartalsuppdateringar är i grund och botten ett sätt att locka alla licensägare till "hyreslicenser" för att få ett jämnare kassaflöde månadsvis vilket ger pengar till att tillfredsställa många brukares "skrik" på nya funktioner som kommit i konkurrerande program under året.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sen "hyreslicenser" infördes för ca två år sen har det kommit kvartalsuppdateringar med nya funktioner som i sig medfört nya buggar vilka har krävt ca tre buggfixar var.
Dessa kvartalsuppdateringar är i grund och botten ett sätt att locka alla licensägare till "hyreslicenser" för att få ett jämnare kassaflöde månadsvis vilket ger pengar till att tillfredsställa många brukares "skrik" på nya funktioner som kommit i konkurrerande program under året.
Det var inte frågan. Så länge ingen tvingar dig att installera uppdateringarna så finns inte just det problem du angav, även om det går att ha andra synpunkter på licensmodellen.
 
ANNONS