Annons

Capture One avskedar personal i samband med en "betydande" intern omstrukturering

Produkter
(logga in för att koppla)

macsailor

Aktiv medlem
Enligt de uppgifter som finns att läsa på PetaPixel verkar det ha gått käpprätt åt skogen för Capture One efter företagsledningens ändringar av licenserna för drygt ett år sedan. Övergången till mer eller mindre enbart fokus på prenumerationslicenser av programvaran, verkar ha fått väldigt många tidigare användare att byta program, många fler än vad marknadsavdelningen hade befarat.

forumet på Capture Ones hemsida har det alltsedan företaget gick ut med sina planer för något år sedan, stormat rejält. Hundratals och åter hundratals inlägg finns i den aktuella tråden och i princip alla ifrågasatte klokheten i att ändra licenserna på det sätt som företaget hade bestämt sig för att göra. Det blev en minimal korrigering av företagets ursprungliga förslag, men det räckte inte för att stoppa massflykten och därmed också framtida inkomster från tidigare trogna användare.

Det ska bli intressant att se vad som nu händer. Blir det en fullständig kollaps eller kommer de bli än mer nischade (då menar jag högre pris -> färre användare -> mindre intäkter)?

Jag använder Capture One tillsammans med Affinity Photo 2, tillsammans med ett antal plugins från andra tillverkare, vilket har varit en mycket bra arbetsgång för mig.

Även om företaget skulle göra en Conossavandring så är det förmodligen alltför sent när det gäller alla de som redan har lämnat den nu sjunkande skutan. De lär inte komma tillbaka, speciellt inte då de kanske har investerat i andra programvaror.

Ska man skaffa Topaz Photo AI 2, DxO PhotoLabs 7 eller ON1 Photo Raw 2024 som ersättning istället för Capture One 23? Adobes programvaror intresserar mig inte alls (har hela Affinitys programsvit och fungerar mycket bra för min del).

Vad tror ni?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag stortrivs med DxOs svit, PhotoLab, ViewPoint och FilmPack.
För mig är kvaliteten makalös i förhållande till investerad tid per bild och dess brusreducering är helt överlägsen.
C1 är vassare på vissa saker som färgkorrigeringar t.ex. men också mera tidskrävande.
Vissa andra program eller raw-redigerare har ett sådant stort fokus på AI-redigering, syntetiska himmelsbyten och andra påhitt som jag inte riktigt anser passar mig och mina visioner.

Jag använder inte PL som DAM/databas utan jag använder PhotoSupreme istället - serverversionen. Den finns som lokal också.

För pixelredigering av bilder, formgivning etc har jag Affinity:s svit. Lite anorlunda arbetsflöde och tillvägagångssätt jämfört med Adobe:s och andras men det är inget fel på den. Den är bara anorlunda. :)

Vad du nu än väljer - om du nu vill hoppa på något annat än C1 - se till att inte köpa något utan att testa det först.
Läs forum, se filmer, ladda hem testversioner och utvärdera på egen hand.

Först därefter kan du köpa det du gillar bäst.
 

esbtse

Aktiv medlem
har problem med egna Licenser för PS och LR, Jag kommer inte betala per månad så om jag inte lyckas flytta dessa till min nya PS dator måste jag hitta alternativ.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, jag tror det var ett stort misstag att så styvmoderligt behandla de som uppgraderat evighetslicenser årligen i evigheter. Sånt kan möjligen Adobe gå i land med men knappast en andrahandskonkurrent i ögonen på många. De har dessutom missat att Lightroom verkligen fått ett lyft de senaste åren, vilket förmodligen gjort både CO och andra alternativ såsom Photolab mindre attraktiva som alternativ.

För de som tidigare kunnat köpa Sony-only eller Fuji-only versioner av CO till bra priser blev det också helt våldsamt mycket dyrare när man inte längre kunde få ett uppgraderingspris utan tvingades i princip betala fullt pris (möjligen med en viss rabatt som "trogen" kund) som dock aldrig förde en tillbaka till Sony-only uppgraderingsnivån i pris.

Att sedan erbjuda de som prenumererat typ i fem år en möjlighet att få en evighetslicens gratis (som förmodligen ändå inte gäller för evigt eftersom den precis som vanligt aldrig kommer gå att uppgradera via en klassisk uppgradering) känns ju inte heller som särskilt genomtänkt.

Deras nuvarande erbjudande till oss är tyvärr för snålt för mig då de slutat helt att som förr ge oss vissa nya funktioner under tiden till nästa stora release på hösten. Nu får man bara buggfixar. Jag följer utveckling och hoppas de tar sitt förnuft tillfånga för CO är egentligen den konverterare jag tycker har de bästa och mest genomtänkta och effektivaste funktionerna. Jag har version 16.2 av CO men stod alltså över årets version 16.3, trotsatt jag verkligen var intresserade av de nya AI-funktionerna för "maskning".

DXO Photolab ger verkligen väldigt fin bildkvalitet men jag skulle migrerat helt till CO för länge sedan bara det haft en lika bra synkroniseringsfunktioner och integration med PhotoMechanic som Photolab faktiskt haft fram till version 7.02. Tyvärr har något hänt med den fina lösningen i de två senaste uppgraderingarna till Photolab 7 så nu är det -1 och -1 i det avseendet mellan CO och PL, så jag sitter nu fast i version 7.02 tills vidare vad det verkar, så jag är egentligen inte nöjd med något av dessa alternativ just nu. Jag väntar på att båda skärper sig i det avseendet och att CO återuppväcker den gamla licensmodellen och kör den parallellt med prenumerationsmodellen.

Jag tycker det är bra att folk röstar med fötterna och avstår att uppgradera. Det är det enda språk tillverkarna verkar förstå. Visst finns mycket gott att säga om Photolab men tyvärr har jag fått allt svårare att acceptera att DXO verkar ha satt i system att helt ghosta sina användare på DXO Forums, för de lyssnar överhuvudtaget inte på sina användare längre. Sist jag bad om hjälp med PhotoMechanic svarade Camera Bits på 33 minuter. DXO har jag personligen inte sett ett livstecken från på flera år.

I höstas släppte de en ny version (version7) som det varit mängder av fel med och olyckliga usla designlösningar och inget av detta är fixat. Nu söker man deltagare till betatestning av version 8 när de flesta fortfarande är ofrivilliga betatestare till version 7. Med det intresse man visat sina egna användares problem med version 7, så känner ju inte jag det minsta intresse att delta i den resan. En del av de problem som fortfarande kvarstår i version 7 har dessutom lyfts av tidigare betatestare men inte åtgärdats före skeppningen till marknaden. Jag tycker man kan kräva mer av ett företag som likt CO vill konkurrera med Adobe.

Jag väntar på att även DXO flaggar för ekonomiska problem. För det både CO och DXO nu har gemensamt är att de båda klantat sig ordentligt samtidigt som vi nu har den sämsta ekonomiska situation vi haft på decennier. De har faktiskt inte råd med detta någon av dem. De enda som har det i den här mjukvaru-världen är Adobe.
 
Senast ändrad:

UlfHan

Aktiv medlem
har problem med egna Licenser för PS och LR, Jag kommer inte betala per månad så om jag inte lyckas flytta dessa till min nya PS dator måste jag hitta alternativ.
Jag betalar inte per månad utan en gång om året för Adobe. Då får man uppdateringar som faktiskt nuförtiden innebär nya bra funktioner. Jag tycker det är ganska billigt när man jämför med alternativen.

Jag var oerhört tveksam när jag hoppade på prenumerationsmodellen. Jag var rädd att de skulle höja priserna utan att komma med någon ny funktionalitet. Ingen av dessa farhågor har inträffat.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag laddade hem OM-Workspace för att testa. Det verkar vara ett fullt potent program och är helt kostnadsfritt. Värt att testa iaf.
 

Brix

Aktiv medlem
Kör själv Capture One 22 och det funkar fortfarande fint då det uppfyller mina behov.
Tycker enbart det är positivt om det går dåligt för dem då jag avskyr prenumerationsmodellen. Man kan ju hoppas att de börjar med vanliga licenser igen då jag annars verkligen gillar programmet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag laddade hem OM-Workspace för att testa. Det verkar vara ett fullt potent program och är helt kostnadsfritt. Värt att testa iaf.
De flesta kameratillverkare har något eget program. Flera av dem har väl åtminstone tidigare varit baserade på Silkypix. Problemet är förutom vad man eventuellt tycker om dem i sig att det blir struligt om man har kameror av mer än ett märke.
 

Ibis

Aktiv medlem
Kör själv Capture One 22 och det funkar fortfarande fint då det uppfyller mina behov.
Samma här, köpte på mig en licens när det såldes ut från CyberPhoto. Det finns inga funktioner i de senare versionerna som jag behöver, ej heller har jag någon kamera av såpass modern tappning att de inte är fullt supporterade i 2022.

I övrigt föredrar jag absolut C1 så lär stanna där så länge jag kan.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Har jag missat något viktigt om mitt redigeringsprogram? Jag har haft C1 sedan 2020 med ägarlicens och har nyligen, strax före årsskiftet köpt en helt ny utgåva C1-23 Pro (ver. 16.3.3.xxxx). Detta på grund av att jag uppdaterat kameraväskan med en Nikon Z8 som inte var representerad i den gamla versionen. Dessutom ville jag ha en del nytillkomna funktioner. Även den här gången fanns valet att köpa en egen-ägd version! I den här tråden låter det som att Face One endast marknadsför prenumerationslicenser! Det stämmer inte!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har jag missat något viktigt om mitt redigeringsprogram? Jag har haft C1 sedan 2020 med ägarlicens och har nyligen, strax före årsskiftet köpt en helt ny utgåva C1-23 Pro (ver. 16.3.3.xxxx). Detta på grund av att jag uppdaterat kameraväskan med en Nikon Z8 som inte var representerad i den gamla versionen. Dessutom ville jag ha en del nytillkomna funktioner. Även den här gången fanns valet att köpa en egen-ägd version! I den här tråden låter det som att Face One endast marknadsför prenumerationslicenser! Det stämmer inte!
Du kan vara helt lugn med version 16.3.3. Jag hade gärna haft de nya maskningsfunktionerna i den versionen. Jag testade dessa i en trial och de är helt formidabla enligt min enkla mening men tre tusen spänn tyckte jag nog var väl mycket. Grattis till en alldeles lysande uppgradering Snuddas!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Alltså på ngt sätt måste företagen få in pengar.
Ena eller andra sättet.
Dyr engångslicens eller prenumeration, same same but different.
Det är bara att inse att prenumerationsmodellen är här för att stanna.
 

JonasHol

Aktiv medlem
Jag har haft Adobes prenumerations program (Ligtroom för fotografer) sedan det släpptes i Sverige. (2013?) och är nöjd med det. Under åren så har jag upplevt att många av de som inte gillar prenumerations modellen, gått över eller förespråkat Capture One. enl min uppfattning en hel del som använt Capture One mest för att undvika prenumeration. Det känns lite tondövt av dem att gå över mot prenumeration när "du äger" har varit ett argument tidigare. OK bara för att vara tydlig. jag använder Ligthroom, inte för att det är bättre än andra utan för att det är enklast för mig. Det går att lära gamla hundar att sitta men så länge som "mitt" program ger större möjligheter än vad jag har kompetens att utnyttja så undviker jag all förändring.
Till sist: Gillar man Capture One och är van vid programmet så skulle jag kunna tycka att man inte borde vara så "rädd" för prenumerations modellerna. Capture One's modell kan mest troligt inte vara så särskilt lång ifrån Adobes. För mig så har prenumerations modellen bara varit positiv. Något år när jag legat lågt med fotograferandet så, ja då är det skitdyrt. Över alla år (sedan 2013) ja då har, smidigheten, att allt alltid är uppdaterat och fungerar varit värt något år av onödiga kostnader.

MVH
Jonas
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har Capture One 21 perpetual som jag uppgraderade till för €169 för flera år sedan. Loggar jag in erbjuder de mig 20% rabatt ovanpå att man kan köpa prenumerationsversionen på årsbasis för €219, dvs €175. Enda nackdelen är att man inte kan hoppa över vart annat år som jag alltid gjort. Å andra sida får man 20% rabatt för varje prenumerationsår. Köper jag en ny perpetual licens med 20% rabatt blir det €279 och då kan man vänta med att uppgradera 2-3 år om man inte köper ny kamera, så man får planera lite. Inte så blodigt ändå jämfört med vad bra kameror kostar idag.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är väl bara ett program som går helt mot strömmen och det är väl Blackmagicdesign med deras Davinci Resolve. Engångssumma som är förvånandsvärd låg och sedan gratis uppgraderingar tills döden skiljer oss åt. Brukar iofs sponsra dom och köpa special redigeringstangentbord av dom lite då och då.
 

t595sp

Aktiv medlem
Det är väl bara ett program som går helt mot strömmen och det är väl Blackmagicdesign med deras Davinci Resolve. Engångssumma som är förvånandsvärd låg och sedan gratis uppgraderingar tills döden skiljer oss åt. Brukar iofs sponsra dom och köpa special redigeringstangentbord av dom lite då och då.
Serif som producerar Affinity och deras mjukvaror är också ett företag man blir imponerad av. De har ingen prenumerationsmodell. Jag skaffade Affinity Designer för många många år sedan. Efter Designer släppte man Photo och Publisher. Hela version 1 hade gratis uppdateringar. När man släppte v2 finns det en licensform utan prenumerering som gav licens att använda alla produkter på alla plattformar. Dvs PC, Mac och enheter med IOS. Detta får man idag för lite drygt 2000 kr. I version 2 fortsätter man med samma modell. Alla uppgraderingar inom V2 är gratis. Produkterna i sig är väldigt kompetenta och motsvarar Adobes Photoshop, Indesign och Illustrator.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är väl bara ett program som går helt mot strömmen och det är väl Blackmagicdesign med deras Davinci Resolve. Engångssumma som är förvånandsvärd låg och sedan gratis uppgraderingar tills döden skiljer oss åt. Brukar iofs sponsra dom och köpa special redigeringstangentbord av dom lite då och då.
..... eller XnView, där behöver man inte ens betala för evigheten utan bara skicka in en "contribution" om nan känner för det - inget tvång. Man kan köpa en licens om man nu vill det som kostar ca 400 spänn. Det är ett förvånansvärt kompetent program som Carl Siebert beskrivit som ett PhotoMechanic light. Styrkan som jag ser den är bildrenderingen och det fantastiskt fina och breda metadatastödet (bättre read än Write). Åtminstone så har jag inte sett något liknande för den kostnaden.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Serif erbjuder såväl engångslicenser för fleranvändare eller prenumeration men då för större verksamheter är tio anställda och på offert. För stora företag kan det vara väldigt adminstrativt smidigt och fördelaktigt med prenumeration.

Hur som helst blir det otroligt mycket billigare för ett företag med Affinitys svit än med Adobe.

Serif som producerar Affinity och deras mjukvaror är också ett företag man blir imponerad av. De har ingen prenumerationsmodell. Jag skaffade Affinity Designer för många många år sedan. Efter Designer släppte man Photo och Publisher. Hela version 1 hade gratis uppdateringar. När man släppte v2 finns det en licensform utan prenumerering som gav licens att använda alla produkter på alla plattformar. Dvs PC, Mac och enheter med IOS. Detta får man idag för lite drygt 2000 kr. I version 2 fortsätter man med samma modell. Alla uppgraderingar inom V2 är gratis. Produkterna i sig är väldigt kompetenta och motsvarar Adobes Photoshop, Indesign och Illustrator.
 
ANNONS